torsdag 8 december 2016

November imponerar


Tanken var egentligen att posta detta inlägg som en liten hälsning från solstolen men hotellets wifi ville inte samarbeta alls så därför kommer inlägget istället här och nu.

In i det sista trodde jag att Starbucks skulle dela ut till oss aktieägare under november men efter att ha kollat upp det så visade det sig att deras utdelning betalas ut i början av december. Trots min info-miss kring detta känner jag mig mycket nöjd med månadens utfall. Efter dragen källskatt trillade 370,08:- in på kontot och tack vare det har vi en ny månad på prispallen. November slås nu, med en ganska liten marginal, endast av utdelningsfesten maj. Silverpeng för november alltså!

Att jag får en såpass bra månad i slutet av året har såklart med att jag under året kunnat köpa mer och mer aktier. Jag ser verkligen fram mot nästa år när jag har möjlighet att jämföra mot samma månad tidigare år. Sett till helåret har jag nu 104 utdelningstillfällen och det kan göra mig alldeles fnittrig. I love dividends! Under 2016 har jag totalt fått 1596,80:- i utdelningar. Under månaden skeppade dessa 9 bolag ut utdelningar till mig:

De mål på utdelningsfronten som jag har chans att få stryka i år är nog bara målet kring månadsvis snittvärde. Om jag kan få lite mer än 200:- under december så kan jag stryka målet att nå 150:- i månadsvis snittvärde. Detta målet verkar mer eller mindre vara i hamn. Swedish Match kommer bjussa oss på en extrautdelning och bara den tar mig nästan över målet. Det är hårfint om inte den utdelningen också kan tänkas slå målet kring storlek på enskild utdelning. Nivån att komma upp i är då 250:- för enskild utdelning och plockar jag på mig ett par andelar till i bolaget så är saken biff.

December kommer också bli intressant på utdelningsfronten då flera av de amerikanska giganterna har utdelning under månaden. Spännande!:)

Mer utdelningar åt folket!

MvH Pengaregn

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Man blir full av energi och framtidstro :)
    Önskar att jag haft tiden till att följa så många bolag som du gör, men tiden för mig räcker inte till. Får nöja mig med bara en handfull utdelningar varje år i stället.

    SvaraRadera