tisdag 13 december 2016

Var är min utdelning?


Att jag är utdelningsfrälst kommer knappast som någon överraskning för er som följt min blogg en tid. Med denna frälsning kommer också en vilja att hålla kolla på slantarna som trillar in. Jag har tidigare nämnt mitt lyckopiller, excelarket. Det är något visst med att knappa in dom där siffrorna och se dom sammanställas och sedan bilda olika trevliga diagram. Så småningom kommer jag dela med mig av hur mitt älskade utdelningsark ser ut på en egen sida här på bloggen.

Med tanke på att jag just finner så mycket glädje i att fylla i dom tomma rutorna i arket håller jag också stenkoll på när pengar är på väg in. De svenska är superlätt att ha koll på via Avanza men dom utländska är lite värre. Via Nasdaq's hemsida går det dock rätt smidigt att få tag i utdelningsdatum och annan relaterad information som till exempel X-date. När det kommer till utdelningar från exempelvis USA brukar det ta något dag extra tills dom syns på kontot och det får väl vara okej. När det däremot börjar dra ut på tiden tycker jag det är desto tråkigare.

Unilever hade utdelning redan den 7/12 men än syns inga utdelningsslantar på kontot? Vad beror detta på? Har det någonting med att det är ett engelskt bolag noterat i USA som PLC? Mina innehav i Archel Daniels Midland och Johnson & Johnson delade också ut under samma period och dom siffrorna är redan ifyllda i arket.

Jag inser nu när jag skriver vilket jäkla I-lands-problem detta är men nog kan man få gnälla lite en blöt, regning luciadag som denna;)

Saknar ni också utdelning från Unilever?

MvH Pengaregn

42 kommentarer:

  1. Hur länge har du haft unilever? Det är inte så att du köpt dom efter x-datum?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft dom sedan i somras så jag har redan hunnit få en utdelning (den i september).

      Missen med att köpa på fel sida x-datum har jag gjort tidigare och än så länge har jag lärt mig av misstaget:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Jag har heller inte fått mina än. Har märkt att det tar några dagar mer än brukligt ibland nu för USA-handlade bolag. De kanadensiska rullar in snabbare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att det är olika:/ Huvudsaken är väl dock att dom trillar in:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Har också noterat detta och följt upp det i några månader. En olustig sak som jag tycker mig se är att när dollarn är i stigande trend så tar det upp till fyra dagar för mina pengar att komma in på kontot och när den är fallande trend så kommer pengarna in på bara en dag. Är speciellt tydligt med mitt innehav i Realty Income som ju delar ut på månadsbas. Utbetalningsdagen i historiken på min Avanzasida är alltid den samma även om jag då ibland fått vänta i flera dagar extra på likviderna. Någon verkar tjäna pengar på mina pengar. Olustigt är ordet. Kanske till och med olagligt? Någon som vet något mer om detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm ja det hade jag faktiskt inte tänkt på:/

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Jag har fått samma känsla!

      Radera
    3. Nu har jag mail:at Avanza. Väntar med spänning på deras svar. Hör av mig när jag vet mer.

      Radera
    4. Nu har jag fått svar från Avanza. Dom säger att utdelningen ibland kan bli försenad en dag pga den "männskligafaktorn". Låter väl så där trovärdigt? Först och främst så handlar det om upp till 4 dagar försent och för det andra så hander det alltid när dollarn är i stigande trend. Detta luktar surt. Men nu har dom iaf erkännt att pengarna ibland kommer in senare på våra konto än dom ska. Jag tycker inte det är ok. Vad tycker ni andra?

      Radera
  4. Får utdelning från amerikanska och kanadensiska aktier utbetalda med några arbetsdagars fördröjning. Boston Pizza och TransAlta Renewables är två exempel som egentligen betalas ut i slutet av månaden men som jag bokför på nästa månad eftersom det brukar komma in första veckan på ny månad. Tror tidsskillnaden också spelar in - vår bankdag är mer eller mindre stängd när börsen öppnar där.

    Coca Cola betalar ut härnäst, räknar inte med att ha pengarna på kontot före nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo några dagar kan det ju dröja men just Unilever's utdelning har dröjt mer än så nu...

      Jag som trodde jag hade koll på utdelningarna. Trodde Coca Cola delade ut i januari nästa gång men du har ju helt rätt att det kommer en slant här inom kort. Det var ju en trevlig överraskning:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Hos Nordnet har jag fått utdelning för UL (den 8:e) men inte hos Avanza, skumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm det är något lurt på gång;)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Har Nordnet plockat ut något påhittad utgift på Unilevers utdelning?

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Ja man får betala ADR-avgift och den är helt i sin ordning för sekundärnoterade aktier i USA (0,005 USD per aktie)

      Radera
    4. Okej men varför dras inte denna avgift vid varje utdelningstillfälle när det handlar om dessa sekundärnoterade bolagen?

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. jo har vid flera tillfällen haft fördröjning med Avanza, vid ett tillfälle dröjde det flera veckor och eftersom Avanza anger på sin hemsida att de för in pengarna på kundens konto så fort Avanza mottar insättningen från det utbetalande företagets bank.
    Så efter några veckor kontaktade jag företaget jag har aktier i och undrade var aktieutdelningen tagit vägen och varför de inte betalat ut någon aktieutdelning. Efter att jag hade jagat upp CFO och CEO på företaget ifråga visade det sig att det var Avanza som inte gjort det de säger sig alltid göra: så fort pengarna är tillgängliga hos Avanza så för vi över dom till aktuellt kundkonto. Så var det inte alls. Fast det tog mycket och långa emailsändande innan Avanza erkände att de faktiskt fått pengarna för flera veckor sedan.
    Men att meddela kunden att Avanza låg bakom förseningen, det kunde de inte göra. Och ville inte göra det heller.
    Avanza tyckte att kunden (jag) skulle försynt ställa en timid förfrågan till Avanza om det möjligtvis var så att jag hade tagit fel och inte störa dem i deras arbete. TAck för kaffet som det heter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, något fuffens verkar det vara med amerikanska utdelningar och Avanza. Läser ofta att folk/bloggare som äger samma aktier som jag, fast i Nordnet, får in sina pengar tidigare än mig själv. Jag tror att Avanza gör in fuling och försöker tjäna extra pengar på kundernas pengar men jag hoppas att jag har fel.

      Radera
  7. Min utdelning från Unilever Plc (UL) landade den 13 dec. En liten avgift betecknad "AVGIFT UL UTD" på någon krona drogs sedan den 14 dec.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just denna avgift stör jag mig endel på. Nog för att det bara handlade om ören för min del men denna avgift togs inte ut förra gången jag fick utdelning från Unilever. Skumt!

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Det låter som ADR-avgiften. Isf är det helt i sin ordning.

      Radera
    3. Jag har fått en avgift varje år på mycket små belopp efter UL-utdelningen (som är fri från källskatt), men den har hetat lite olika. "Andel depåbevis UL" typ.

      Radera
  8. Jag ser alla utdelningarna på Transaktioner hos Avanza. Nu har jag bara fått 2 utländska än så länge från Starbucks och Jnj men dessa syntes fint med både belopp och dragen källskatt.

    Bra att du ställde frågan!

    SvaraRadera
  9. Händer titt som tätt på aza.. Håller med om korrelationen med dollarkursen, om det finns växlingsvinst för avanza så tar det längre tid att få utdelningen.

    Jag har börjat maila aza efter varje fördröjd utdelning (så fort inte utdelningen syns två vardagar efter pay-date). Svaret är alltid detsamma: din utdelning kommer att bokas in idag och du kommer att kunna se den på din depå imorgon".

    OBS! Det kan ju faktiskt även vara så att det är avanzas depåbank i london(?) som lurar avanza på växlingsskillnader.. Eller så har de bara extremt dåliga rutiner för att hantera utdelningar från utlandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är depåbanken i London som håller/stjäl pengar så är det ändå Azanzas problem då det är deras kunder som blir drabbade. För detta hander ju inte Nordnet kunder som jag förstått?

      Radera
  10. håller med, jag har därav ett kontrollinnehav av samma papper hos nordnet som extra påtryckningsmedel.. Oavsett så är det fantastiskt oprofessionellt och ett hån av kunderna. Räcker inte de 0.25% de har rätt till?

    SvaraRadera
  11. Rapporterar in att min Realty Income-utdelning inte kom in på kontot idag. Förra månaden var den mig tillhanda den 16:e november. Inte heller Coca Cola har betalats ut men vet inte om det är normalt. Mystiken tätnar. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättelse: nu har jag fått bägge utdelningarna bokförda på den 16 december. Vid NY-börsens stängning hade de inte betalats ut men nu finns pengar på kontot som vanligt.

      Radera
  12. Hmmm om det här görs på en större skala så skulle det väl rent teoretiskt kunna handla om rätt mycket pengar:/ Känns ju sådär...

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  13. Ja, väldigt dåligt skött och väldigt dålig reklam för Avanza. Dom borde verkligen lösa detta. Idag kom min utdelning in i tid från KO, McD och O som delade ut den 15e och blev reggat på kontot den 16e. Däremot så kom min utdelning från MMM som delade ut den 12e in på mitt konto den 15e alltså 2 dagar senare än den skulle. Under dom här extra dagarna har dollarn gått från 9,16 till 9,28. Alltså 12 öre per dollar som någon har stulit från oss kunder. Jag är VÄLDIGT irriterad på detta och kommer inte ge mig med mina samtal med Avanza.

    SvaraRadera
  14. Problemet kanske är att vi inte kan kedjan tillräckligt för att bevisa vad som händer? Några frågor jag har:
    1. Står våra namn personligen hos t.ex realty income corp (om vi inte har dem i en i en KF).
    Förslag: Näe, jag tror inte bolaget känner till andra än personer som gått med i re-investment-programs

    2. vem vet hur många aktier respektive person har ett visst datum, därmed rätt till viss utdelning?
    Förslag: Endast närmaste bank: avanza

    3. Hur går pengaströmmen? 1. bolaget betalar ut till motsvarigheten av euroclear. 2. denna "instans" har koll på vilka banker som har x st aktier vid givna tillfällen och kan skicka vidare till dem. 3. pengarna går från denna (depåbank) vidare till respektive lands banks konto tillsammans med ett tillräcklig information om totalt antal aktier det avser. Därefter är det då t.ex avanza som skall försöka peta ut pengarna hos rätt person.

    SvaraRadera
  15. I och med att det endast är Avanzas kunder som blir drabbade så kan man ju misstänka att problemet ligger i den närmsta banken i kedjan dvs hos Avanza. Vidare har jag svårt att tänka mig att det sitter någon och personligen delar ut alla utdelningar till vara och en av alla aktieägare hos Avanza utan allt går automatiskt via några enkla dataprogram. Då kan man ju fråga sig hur detta skulle kunna bero på den "mänskligafaktorn"? Och om det nu gör det. Vad gör Avanza för att lösa detta?

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte fått Unilevers utdelning än så kommer du nog troligtvis inte få någon:/ Sorry.

      Kan säkert va så att det är lite fördröjning mellan köp och man registreras som ägare. Jag har köpt nära x-datum på något amerikanskt bolag tidigare och då missat att få ta del av utdelningen så numera ser jag till att köpa med god marginal till x-date.

      MvH Pengaregn

      Radera
  17. Finns det någon här som äger 3M hos Nordnet? När i förra veckan fick ni isf in er utdelning på kontot?

    SvaraRadera
  18. Det här är något jag inte tänkt på innan. Bra att ni uppmärksammat det. Btw, Nu har jag fått upp en liten blogg: http://divsnutte.blogspot.se/ /John

    SvaraRadera
  19. Får nog hålla med föregående kommentar. Bra att det här uppmärksammas!

    Investerar själv uteslutande i utdelningsaktier. Många av innehaven är i USD, CAD och NOK, med Avanza som mäklare.
    Har själv inte funderat så mycket på varför. Men jag upplever att mina utländska utdelningar har blivit något tröttare under hösten. Att det tar lite längre tid för pengarna att komma in på kontot. Sen om det är hjärnspöken eller inte vet jag inte, då det finns en viss längtan att utdelningspengarna kommer in och glädje i att få sätta dom i arbete.

    I dialog med Avanzas kundtjänst så har jag fått till svar att det kan dröja upp till 2 veckor att få sin utdelning. Under hösten har flera kanadensiska utdelningar dröjt över två veckor. Utdelning i kanadensiska AGU dök upp först efter fyra veckor efter att ha påpekat detta för kundtjänst två gånger. Om två veckor efter officiellt utdelningdatum är rimligt eller inte vet jag ej, då jag endast använder Avanza och inte har något att jämföra med. Jag har dock sedan ett par veckor tillbaka börjat påpeka att utdelningarna är sena till Avanzas kundtjänst.

    Äger även jag Unilever (UL) och kunde se den utdelningen 14/12.

    Enklast är kanske att adressera problemet för Avanza över FB eller Twitter, där många kan läsa det. Skulle det komma fram att Avanza eller någon mellanbank sitter på utdelningen extra länge för att kunna profitera på valutaskillnaden, så måste det vara oerhört pinsamt och dålig reklam.

    //c

    SvaraRadera
  20. Nu har jag fått svar från Avanza. Dom har gått igenom mina utdelningar för år 2016. Min utdelning i Realty Income i oktober ger dom mig kompensation för för att den var flera dagar sen dock utan att förklara varför den var sen. Jag har inte heller fått någon förklaring på dom övriga utdelningarna som varit sena under året. Dom säger vidare att dom ska hålla det under uppsikt i framtiden. Vi får se om dom gör det. Jag kommer i alla fall hålla koll.

    SvaraRadera
  21. Undrar om det varierar mellan kunder hos avanza också? I teorin så borde det t.ex vara svårare att hålla reda på hur många aktier respektive person höll på exdagen om personen gjort en förändring i sitt innehav, t.ex köpt fler eller sålt några. Om vi tar 2017, vilka datum för O fick ni er utdelning hos avanza? (av er som har O då..).

    Här är min lista (Bokföringsdatum):
    2016-12-16
    2016-11-16
    2016-10-21
    2016-09-16
    2016-08-16
    2016-07-18
    2016-06-16
    2016-05-17
    2016-04-18
    2016-03-16
    2016-02-17
    2016-01-18

    SvaraRadera
  22. 2016 skulle det stå förstås! (jag lever uppenbarligen i framtiden)

    SvaraRadera
  23. Det verkar uppenbarligen som om olika kunder med samma aktie, tex UL, får utdelningen helt olika dagar på Avanza. Det vore intressant att gå till botten med varför det blir så. Är det aktier med få ägare på Avanza?! Tjänar något led pengar på att fördröja? Är det något annat skäl?

    SvaraRadera
  24. Skulle vara intressant att få en bra förklaring från Avanza / Nordnet kring detta!

    SvaraRadera