torsdag 17 mars 2016

Ett eller flera konton


Hur ska man göra egentligen med allt här i livet? Ja det kan man undra. Man får väl helt enkelt ta ett problem eller fundering i taget och försöka göra det bästa av situationen.

Mina senaste funderingar gäller antalet konton som är optimalt att ha. Jag upplever att det skulle vara skönt att kunna ha olika konton för olika saker. T.ex:

Ett konto för svenska aktier (ISK)
Ett för amerikanska eller resten av världen (KF)
Ett för REIT’s (KF eller ISK?)
Ett för fonder osv (ISK)

Tänker jag galet?

Tanken på att kunna ha koll på dom var för sig är tilltalande för mig och om jag förstått saken rätt så skulle inte fler konton innebär mer skatt. Eller har jag fel?

Sen har vi det här med insättningsgaranti. Avanza har som insättningsgaranti 100 000 euro. Och jag kommer framöver att sätta in mer pengar än så. Bör jag då kika på att öppna fler konton någon annanstans? Är ju spontant inte supersugen på att ha bankaffärer på fler ställen än 2 (som det i dagsläget är). Men det kanske är något man vänjer sig med.

Hur tänker ni angående antal konton och om insättningsgaranti?

Angående bilden: Var det någon mer än jag som tyckte blänkaren på Avanza var lite rolig? Inte undra på att nybörjare som jag själv tycker endel saker känns snurriga.

Teckna aktier UTAN företräde i en FÖRETRÄDESemission.

Det kan ju såklart vara så att jag inte fattar grejen men lite roligt tyckte jag det var:)

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. Insättningsgarantin gäller vad jag förstår kontanter som man har satt in på bankens konton. Aktier och fondandelar räknas vid en eventuell konkurs inte som bankens tillgångar. Mer än 100 000 euro i likvida medel behöver man väl knappast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha är det på så vis... Jamen då är det ju lugnt😊👍🏻

      Tack för svaret!

      MvH Pengaregn

      Radera