lördag 12 mars 2016

Söt som socker


Fick mig ytterliggare en funderare igår kväll. Efter att vi käkat och slagit oss ned med ett varsitt glas vin bestämde vi oss för att ta en titt på dokumentären "Sockerfilmen". Har ni inte sett den kan jag varmt rekommendera att göra det. För min del var den lite av en ögonöppnare gällande just hur ofantligt mycket socker vi pular i oss dagarna i ända. Jag är själv en godisråtta av rang och trycker gladeligen i mig godis, kakor och läsk som om det inte fanns en morgondag. Iallafall tills nu... Jag skulle vilja känna hur jag skulle må om jag inte fick i mig allt det där sockret. Kanske kan man också spara en hel del pengar när man inte behöver köpa allt det där snarret också. Jag tänker iallafall tänka till lite om vad jag stoppar i mig framöver.

Varför drar jag då upp det här på min svamliga ekonomiblogg? Jo därför att det påverkar mina investeringstankar en smula. Tidigare har Coca Cola varit ett av dom där självklara bolagen för mig. Ett bolag som jag sett som eviga. Men nu vet jag inte riktigt längre. Skulle det vara så att farorna med socker blir lite mer allmänt vedertagna vette tusan om inte läskjättarna kommer backa. Jag tror definitivt inte att detta kommer hända inom den närmsta framtiden men det gör ändå att jag vacklar i mitt beslut. Sen är det den moraliska aspekten också, vill jag ha mina pengar i ett bolag vars produkter gör så många människor sjuka?

Vill återigen passa på att tacka alla ni som är inne och läser och lämnar kommentarer. Känns otroligt kul!:)

Ha nu en fantastiskt helg!

Till veckan trillar mina första utdelningar in på kontot och resan mot friheten börjar på allvar. Har ni några utdelningar på ingång?

MvH Pengaren

6 kommentarer:

  1. Jag har investerat i Coca-Cola, och just nu har jag 4,7% av min portfölj i bolaget. Min åsikt är att bolaget kommer ha en fortsatt stark ställning, och med tanke på att bolaget har varit med under en så pass lång tid kommer man kunna anpassa sig efter hur marknaden utvecklar sig även i framtiden.

    Under mars kommer jag få utdelning från totalt 7 bolag. Riktigt trevligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror också dom kommer att ha en stark ställning framöver men just regleringen av socker kommer ju såklart,om det införs något liknande, innebära utmaningar för ett företag vars enda uppgift är att kränga just socker i vätskeform. Vi får se vad framtiden har att erbjuda:)

      Utdelningar från 7 bolag lät ju inte helt dumt. Härligt att ha något att se fram mot!

      Ha en toppenvecka och tack för att du läser och kommenterar.

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Lite som Framtida Frihet nämner här ovan så tror även jag att Coca Cola är tillräckligt stora för att utvecklas och hänga med i de oundvikliga(?) förändringar som dryckesmarknaden står inför.

    Det är svårt det där med den moraliska aspekten gällande företag att investera i. Om jag tänker från mig själv så ser jag Cola och läsk som ett gott komplement, kanske 1 gång varannan vecka. Dricker nästan uteslutande vatten till allt, men samtidigt kan det vara gott med en läsk om man är riktigt törstig. Så jag kan väl inte säga att jag står för majoriteten av deras omsättning....Med det sagt hade jag inte haft något problem att investera i dem, det är syvende och sist den enskilda individen som väljer om han vill dricka läsk 7 dagar i veckan eller 1 och får ta konsekvensen av det. Då tycker jag det är värre med företag som använder sig av djurförsök, dåliga arbetsavtal osv. Där hade jag haft väldigt svårt att motivera ett köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur ser du på det moraliska i att investera i ett bolag som betalar för partiska undersökningar om till exempel sockers effekter?;)

      Jag älskar drycken Coca Cola och jag skulle heller inteha några bekymmer med att investera i bolaget. Tycker dock diskussionen är intressant:)

      Ha det fint!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Ja, tänkvärd film!
    Jag mutade dottern med en femtiolapp så hon också gick med på att se den :)
    Några dagar senare sa hon "Nu ska vi inte köpa godis eller baka hemma. Ingen mer läsk! Men hos mormor och morfar får jag baka och äta" Där sparade jag in mer än en femtiolapp! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Grymt välinvesterad femtilapp:)

      MvH Pengaregn

      Radera