måndag 24 oktober 2016

Om ändå DICE vore börsnoterat


 Som titeln antyder har jag vid flera tillfällen önskat just det; Att DICE vore börsnoterat. Nu kanske endel av er säger:

Det har ju varit noterat och det gick inget vidare!

Det är ju noterat via EA!

Visst har det varit en skumpig väg framåt och vägen fram tills företaget blev uppköpt av Electronic Arts var inte den vackraste. Aktiekursen tog mycket stryk och i just det läget var det kanske det bästa för företaget att dom blev uppköpta. Idag tycker jag läget är annorlunda och det är därför jag hade velat ha DICE noterat på stockholmsbörsen.

Innan jag grottar ned mig vidare kanske jag ska, kort och koncist, presentera vad DICE pysslar med om någon inte har koll på det. DICE är ett svenskt företag som producerar tv och dataspel av yttersta världsklass. Mega-franchisen Battlefield är det DICE som ligger bakom och i kölvattnet av det spelets framgångar har dom producerat en hel drös andra topp-spel såsom Mirrors Edge, Star Wars Battlefront och Rallisport Challenge. Den otvivelaktigt största framgången har dom haft med serien Battlefield och i dagarna släpps det senaste i raden som kort och gott heter Battlefield 1 och som utspelas under första världskriget.


Hela anledningen till att jag ens skriver detta är att jag haft nöjet att spela ett antal timmar just Battlefield 1 under helgen och jag älskar det! Här har DICE verkligen prickat rätt. Fruktansvärt välgjort in i minsta detalj och hade det inte varit för EA's bitvis strulande servrar hade jag varit hur nöjd som helst. Jag känner mig stolt över att det är ett svenskt bolag som gjort det här spelet och hade bolaget idag varit noterat hade jag köpt aktier direkt! De problem som förr fanns känns nu avlägsna. Jag anser att produkterna dom gör håller toppklass och att dom ständigt pressar fram gränserna för vad som är möjligt i grafikväg. Företaget går från klarhet till klarhet och jag anser om detta bolaget hade förblivit svenskt hade vi idag kunnat luta oss mot ännu en svensk framgångssaga.

Nu finns det helt säkert en massa andra därute som är betydligt mer insatta i bolagets affärer under åren och jag utger mig verkligen inte för att vara någon expert i ämnet. Jag uttalar mig bara under "köp det du känner till" flagg och som allmän speltok och om jag utgår från det och kvaliten på deras produkter hade jag som jag tidigare sagt gärna varit delägare i bolaget. Ett alternativ till detta skulle ju såklart vara att plocka på sig en bunt aktier i Electronic Arts istället men jag gillar inte riktigt att dom inte pröjsar utdelning. Sen tycker jag inte EA överlag har samma hög kvalite som DICE presenterar. Många spel slängs ut halvfärdiga och följetånger som exempelvis NHL mjölkas år ut och år in utan att det händer särskilt mycket med spelen. Ett stort plus ska EA dock ha för sin tjänst EA Access som är en prenumerationstjänst där du får tillgång till stora delar av deras spelbibliotek samt rabatter på nya spel. Börjar dom dela med sig av slantarna framöver kan jag absolut tänka mig att plocka in Electronic Arts i portföljen.

Game On!

MvH Pengaregn


2 kommentarer:

  1. Jag köper det jag kan (även om det känns tvärtom just nu efter två dagar med nedgång på min portfölj) och därför köper jag ganska sällan spelaktier. Visst har man missat några fina uppgångar men jag har svårt att motivera mig att köpa något som jag inte brinner för eller känner för faktiskt.

    På din beskrivning verkar Dice vara ett av de bättre bolagen dock. Till och med jag har ju hört om Battlefield.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte rätt person att uttala mig om spelbranschen är bra som en investering överlag. Däremot har jag precis som du är inne på en brinnande passion för ämnet och då känns det extra kul om man kan få vara en liten del av bolaget :)

    Skulle jag välja en favrit av de bolag som finns tillgängliga i genren får det nog bli amerikanska Take Two som äger bland annat Rockstar games som gör små spel som till exempel GTA;)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera