måndag 22 maj 2017

Hur blir det nu Nordea?



Det är mycket prat om utlandsflytt nu. Nordea vill ta huvudkontoret från Sverige och antingen köra Finland eller Danmark som ny hemvist. Jag förstår dom på sätt och vis och jag kan tycka att det är märkligt att det inte höjs mer röster för att dom ska stanna. Jag har dålig koll men gissningsvis borde det ju trilla en hel drös miljoner till staten tack vare att dom finns här. Nu är det ju inte jag som bestämmer...

Mina funderingar kring denna flytt kretsar mest kring vad som kommer att hända med aktien? Kommer den fortsatt vara noterad i Sverige eller kommer den i framtiden husera på någon av våra grannars listor? Kommer vi aktieägare få börja betala källskatt på utdelningarna? Då jag vet att mina läsare sitter på massvis av kunskap kanske någon av er kan berätta hur det ligger till 😊

Jag kanske framstår som sten-dum med mina funderingar men det kan jag bjuda på. Frågar man inget lär man sig inget .

Då denna flytt skulle kunna innebära rätt så hyggliga besparingar för Nordea så har det också tisslats lite om att det kanske skulle kunna spilla över till oss aktieägare. Detta vore ju såklart grymt trevligt men är inget jag räknar med eller går och hoppas på.

Jag fortsätter att fila på mitt inlägg kring tystnaden som rått här på bloggen men det visade sig ta lite längre tid än vad jag hade tänkt men det är på G. Så också uppdatering om hur det står till på den ekonomiska fronten.

Hoppas era veckor har börjat på allra bästa sätt!

MvH Pengaregn

13 kommentarer:

  1. Hur många jobbar på Nordeas huvudkontor idag!? Vad händer med dom vid en ev flytt!? Förväntas man flytta med till ett nytt land!? Det skulle vara intressant att veta lite mer om det!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste att det rörde sig om kring 100 jobb... Surt för dom anställda:/

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Tråkigt vi har en regering som ser banksektorn som en kostnad. Hade det varit minsta lite s-a-e i Maggan hade hon hört vad hon kunde göra för Nordea. Dock självklart skulle de betala skälig skatt. Bara för danskarna eller finnarna tacka och ta emot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med dig. Riktigt tråkigt!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Nordea blir kvar på svenska börsen men aktieägarna kommer att få betala källskatt, skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ju inte helt omöjligt. Tycker jag betalar nog med källskatt som det är;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Nordea finns redan noterad i både dk och fi. Oklart hur det blir med källskatten.
    Utdelningen är redan i euro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fasen, det visste jag inte. Då borde det väl kanske inte innebära några större förändringar när det kommer till handeln kan man hoppas? Ett scenario jag tänkt på vore om den började handlas i euro istället. Helt plötsligt blir det då betydligt svårare att månadsköpa i bolaget utan att courtaget drar iväg något bedrövligt.

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Kan ju hoppas det inte blir i alla fall. 25% källskatt och väldigt krångligt att få tillbaka den. Hellre Finland då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm precis. En av dom största anledningarna till att jag inte vill ha för många danska innehav. Vi får hoppas på det bästa :)

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. "Danmark" trillade bort i texten jag skrev...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, när du skrev "25%" och "krångligt att få tillbaka källskatten" visste jag vilket land du menade:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Riktigt tråkigt om Nordea skulle flytta! Vi hade behövt skatten i Sverige. Det värsta är att det kanske blir en trend och fler företag flyttar.

    SvaraRadera