tisdag 20 februari 2018

Ny på börsen? En 7-stegs guide för nybörjare

* Inlägget innehåller affiliate/annonslänkar till Avanza som innebär att jag får en provision om någon skulle bli ny kund hos dom genom min länk* 
Samtliga åsikter som framförs är mina egna och jag har inte fått något betalt från något företag för att skriva denna text
"Someone is sitting in the shade today because someone planted a tree long ago"
Warren Buffet

Lugn...andas... Jag vet hur fruktansvärt rörigt allt kan verka men det behöver faktiskt inte vara så svårt. Att ta steget att börja investera sina pengar istället för att blåsa dom på kebab och fidgetspinners eller för all del låta dom ligga och vantrivas på ett vanligt sparkonto kan kännas övermäktigt stort. Men hjälp finns och här tänkte jag försöka dra mitt strå till stacken. Förhoppningsvis kan jag få någon att ta det där första klivet ut i den skrämmande världen av aktier och fonder.

Steg 1 Öppna konto

Öppna ett konto hos valfri bank. Jag skulle vilja rekommendera Avanza då jag tycker deras användargränssnitt är överlägset konkurrenterna. Andra som erbjuder liknande tjänster är exempelvis Nordnet, DeGiro och storbankerna. Gemensamt för flera av dom är att dom erbjuder courtagefri handel upp till ett visst belopp (Courtage = kostnad för att köpa aktier). Med mobilt BankID kan du vara igång på ett par minuter.

Steg 2 Välj kontoform

Välj kontoform. Jag skulle rekommendera ett ISK (investeringssparkonto) för svenska innehav och fonder och en Kapitalförsäkring för utländska innehav (om du längs vägen skulle vilja äga det). Jag ser frågor angående i vilken kontoform olika typer av aktier hör hemma nästan dagligen och min grundregel är:

Svenska innehav: ISK
Utländska innehav: Kapitalförsäkring

Steg 3 Sätt in pengar

Sätt in en slant du tycker du känner dig bekväm med. Det går alldeles utmärkt att starta med så lite som 100:-. Bättre att komma igång med en liten peng än att sitta kvar där och fundera på att starta. Pengar som ska växa på börsen ska vara pengar som du vet du inte behöver dom närmsta 5-10 åren minst.

Steg 4 Placera pengarna

Gör det enkelt för dig! Låt dig inte skrämmas av alla olika nyckeltal, förvaltningsavgifter och annan elände. Vill du att dina pengar ska jobba för dig så är det allra enklaste steget att köpa in några breda indexfonder med låg avgift. Kanske kunde en bra start vara en Sverigefond (till exempel Avanza Zero som kostar 0:- i avgift), en Europafond och en Globalfond.

Steg 5 Månadsspara

Månadsspara! Gör det till en vana att varje månad föra över en slant till din bank i samma stund som räkningarna betalas. Vänta inte till slutet av månaden och lura dig själv att du ska spara det som blir kvar. Det blir inget kvar! Sätt dig själv först och sätt över pengarna direkt när lönen sitter på kontot. Om du har svårt för att få det här gjort går det alldeles utmärkt att sätta upp att det automatiskt ska dras en summa från ditt konto varje månad. Du kan till och med ställa in vilka fonder som ska köpas så behöver du inte fundera på det heller. Se till att ditt månadsspar blir av. Oavsett hur lite du har möjlighet att sätta av just nu så se till att få det gjort. Ditt framtida jag kommer att tacka dig!

Steg 6 Aktier

Här skulle vi egentligen kunna vara nöjda. Bara att fortsätta med Steg 5 hela vägen fram till pensionen eller ännu längre för all del. Men det kan ju också vara så att dom första stegen gett blodad tand och att du nu vill prova på det här med aktier. Kul isånnafall!:) Som start-aktier skulle jag rekommendera att titta på våra investmentbolag. Exempel på sådana skulle kunna vara Investor, Latour, Industrivärden och Kinnevik. Det fina med dessa är att dom alla äger en korg av fina bolag. Du får alltså bra med riskspridning genom att bara köpa en aktie. För att doppa tårna kan dessa bolag vara en bra start och förhoppningsvis en språngbräda mot fler bolag. Precis som i steg 5 rekommenderar jag att du köper månadsvis i dessa innehav också för att få en lite jämnare resa. Det är viktigt att du själv läser på om dina bolag så att du känner dig bekväm med dina investeringar. Mina tips kring bolag här ovan ska inte ses som köpråd utan bara förslag på i vilken ände man skulle kunna ta sina första steg.

Steg 7 Skapa en strategi

Har du kommit såhär långt så har du säkerligen samlat på dig en hel del kunskap längs vägen och kanske är det nu du ska dyka djupare ned i nyckeltal, årsrapporter och omvärldsanalyser. Hela den här biten tar lång tid att lära sig men det är bara att låta det ta tid. Stressa inte utan fundera i lugn och ro ut vilken strategi du vill ha med dina investeringar. Kanske vill du som jag satsa på 100% utdelningsaktier och bygga dig en pengamaskin som spottar ut pengar varje månad. Kanske vill du satsa på värdeinvestering eller varför inte kvantinvestering? Vilken strategi du ska ha måste du komma fram till själv. Det allra viktigaste är kanske att du ska sova gott om natten och inte ligga och oroa dig konstant för hur det ska gå på börsen.

BARNSPAR

Vill man spara till sina barn går det alldeles utmärkt att använda ovanstående steg för det med. Det jag skulle vilja tillägga där är dock att använda en kapitalförsäkring som du står som ägare till och dina barn står som förmånstagare. Detta gör att du kan hålla lite bättre koll på pengarna. Att pengarna står i barnens namn kan i värsta fall leda till en ordentlig sprit-resa till valfri medelhavsö på 18-årsdagen och det vill vi ju inte. Pengarna ska ju få växa för bövelen;) 

Om man ska ha separata konton om man har flera barn tvistas det en del om. Jag har valt att bara ha en kapitalförsäkring för mina barn där jag samlar hela deras sparande. För min del blir det här betydligt smidigare, enklare och mer rättvist när det väl blir dags att plocka ut några pengar.

Man kan såklart dyka betydligt djupare i varje steg men jag ville hålla det enkelt och kortfattat. För min egen del sprang jag på en del väldigt avancerade texter när jag var på väg ut på aktiebanan och till viss del skrämde dom mer än hjälpte. Lyckas jag få någon att kliva över tröskeln och faktiskt komma igång med sitt börssparande skulle jag bli jätteglad. Hoppas den här 7-stegs-guiden har varit till någon hjälp!

Kör hårt!

MvH Pengaregn

23 kommentarer:

  1. Hej Pengaregn,

    Är detta en annons? Reklam? Betalar Avanza dig? Känns inte helt tydligt.

    https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier-och-bloggar/

    https://www.konsumentverket.se/contentassets/46dcfbc6db1148918b23e9fb6acde3cd/vagledning_om_marknadsforing_i_bloggar-201511-tillganglig-konsumentverket.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Anonym

      Jag har nu uppdaterat min inledningstext. Du kan väl kika på den och se om det faller bättre i smaken.

      Om det är så att du sitter på kunskap i ämnet får du gärna komma med exempel på hur en eventuell märkning av inlägg skulle kunna se ut. Det här är mitt första inlägg någonsin som har en affiliatelänk i sig och jag tycker reglerna är minst sagt luddiga.

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

      Radera
  2. Hej Pengaregn,

    Det är berömvärt att du försöker förtydliga dig. Eftersom du får provision är detta, som jag tolkar det, marknadsföring.

    Konsumentverket skriver så här:

    "Marknadsföringslagen gäller vid all marknadsföring oavsett vilka medier man använder.
    Det finns inget förbud mot att skriva om en produkt man tycker om och vill rekommendera till andra eller om ett företag som man anlitat och är nöjd med. Om en bloggare däremot får ersättning för att skriva om ett företags verksamhet eller produkter är det marknadsföring och då gäller marknadsföringslagens regler. Det har ingen betydelse om företaget kontaktar bloggaren eller tvärtom"

    "En läsare av en blogg eller annat inlägg i andra sociala medier ska genast och enkelt kunna identifiera om inlägget är marknadsföring. Läsaren ska inte vilseledas att tro att ett inlägg som innehåller marknadsföring är ett vanligt blogginlägg. Det är alltså inte tillräckligt att läsaren kan ana och så småningom förstå att ett inlägg eller en del av ett inlägg är marknadsföring. Det är viktigt att all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som står bakom den aktuella marknadsföringen, alltså om det är bloggaren själv eller ett annat företag som säljer produkten."

    Och vidare:

    "Eftersom läsaren omedelbart ska kunna förstå att det är fråga om marknadsföring – även vid en flyktig läsning– räcker det inte att i slutet av inlägget informera om att inlägget i själva verket är marknadsföring.

    "I det fall en bloggare är osäker på om ett inlägg utgör marknadsföring bör bloggaren annonsmarkera inlägget.
    Tänk på att tydliga annonsmarkeringar också kan stärka förtroendet för din blogg!"

    " Några förslag på märkning:
    • Märk inlägget med ”Annons” eller ”Reklam” i början och i slutet
    • Uppmärksamma läsaren på att det rör sig om marknadsföring i
    rubriken och i början av inlägget
    • Använd ett annat typsnitt eller en annan färgsättning,
    exempelvis bakgrundsfärg, än i andra inlägg"

    Lycka till med ditt bloggande. MVH/Anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste igenom länkarna du skickade tidigare och tycker nog det mesta är ganska klart. Det jag ställer mig lite mer frågande kring är just kring märkning i just mitt fall.

      Som dom också skriver finns det inget förbud mot att skriva om produkter man själv gillar. Detta kombinerat med att jag faktiskt inte har något samarbete eller överenskommelse med företaget gör att jag på sätt och vis tycker det skulle bli skevt att märka inlägget som en annons.

      Visst, om någon blir ny kund får jag provision och därför bör det märkas ut men frågan är på vilket sätt i just det här fallet.

      Vad tycker du skulle vara en rimlig märkning i just det här fallet?

      Kollar man runt på många andra bloggar är knappast märkningarna övertydliga och då pratar jag om bloggare som har det som sitt levebröd.

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Ett mycket informativt inlägg, håller med om det mesta. Jag skulle dock råda folk att börja med billiga indexfonder och läsa i lugn och ro om kommande aktieköp i ett år, innan större summor spenderas på aktier. Eller så kan man följa devisen "köp aktier i bolag som du vet vad de tillverkar"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dina uppmuntrande ord. Håller med om det du skriver och tyker kanske att det är det jag skriver "mellan raderna":)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
    (1) OM DU VILL DIN EX-BACK
    (2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
    (3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
    (4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
    (5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
    (6) du vill vara rik
    (7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
    (8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
    (9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
    (10) DU BEHÖVER EN JOBB
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt mirakel Doctor Isikolo Denna artikel är tillägnad Dr. Isikolo. Jag har varit gift med min fru i 6 år och nyligen bröt hon upp med mig och det skadade mig djupt när hon berättade för mig att lämna henne ensam och att hon inte älskar mig längre när jag alltid var trogen och ärlig mot henne. Jag försökte alla sätt att få henne tillbaka att köpa henne vad hon vill som jag alltid gjorde och hon lämnade mig fortfarande hjärtat trasigt och hon har till och med en ny pojkvän som förstörde mig ännu mer tills min vän från gymnasiet ledde mig till denna äkta stavning Dr. Isikolo. Den här mannen förändrade mitt liv helt. Jag följde allt han sa att jag skulle göra och min fru kom tillbaka och bad om mig. Jag blev bedövad allt hände precis som han berättade för mig. Jag hade tro på allt han berättade för mig och allt var sant. Han var också där varje ögonblick tills jag fick min lycka tillbaka och han ger också stava som botar impotens, bareness, sjukdomar som HIV / AID, Herpes, Cancer E.T.C. Du kan kontakta honom via e-post på isikolosolutionhome@gmail.com whatsapp eller viber +2348133261196.

    SvaraRadera
  6. Detta är mitt vittnesbörd om det fria arbetet av Dr. Isikolo som hjälper mig .... Jag är Sofija Emerik. Och jag är ledsen för att sätta det här på nätet men jag kommer att behöva av den här världens toppstavningskrock som tog tillbaka min man som lämnade mig under de senaste 3 åren, jag träffade så småningom den här mannen på en bloggplats som skickades av en av kunden för hjälp , jag förklarade allt för honom och han berättade för mig om en stavningskastare som han hade hört talas om och han gav mig en e-postadress för att skriva till stavningskastern för att berätta för mina problem. På bara 2 dagar var min man tillbaka till mig. Jag vill bara säga tack till den här sanningsenliga och uppriktiga stavningskastern, herre, allt du sa, har skett och tack sir. Vänligen vill jag berätta för alla som letar efter någon lösning på problemet, jag rekommenderar dig att vänligen kontakta denna stavningskastare, han är riktig, han är kraftfull och vad stavningskastern säger är vad som kommer att hända, för allt vad stavningskastret berättade jag kom överens. Du kan vänligen kontakta honom på: hans e-postadress är isikolosolutionhome@gmail.com. ring eller Whatsapp eller Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  7. Jag läser några vittnesmål om en kärleksspellare som heter DR IMOSE om hur han har hjälpt massor av människor att ta tillbaka sina ex-älskare inom 24 timmar. Med vänliga hälsningar tänkte jag bara om det var riktigt och om den här mannen verkligen kunde hjälpa till med att ta tillbaka min älskare som jag älskar så mycket. Jag bestämde mig för att kontakta honom för att jag älskar min pojkvän väldigt mycket och vi har varit ifrån varandra i ett par månader jag saknade honom verkligen så mycket, jag har försökt alla andra sätt att få honom tillbaka men jag kunde inte. Jag kontaktade DR IMOSE och han berättade att min ex kommer tillbaka till mig de närmaste 48 timmarna, DR IMOSE släppte honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom. Och öppnade ögonen för att visa hur mycket vi har delat ihop. Min ex är nu tillbaka till mig igen. När jag skriver detta vittnesbörd just nu är jag den lyckligaste tjejen på jorden, och jag och min pojkvän lever ett lyckligt liv och vår kärlek är nu starkare än hur det var innan vår uppbrott. Allt tack går till DR IMOSE för det alltför stora arbetet han har gjort för mig genom att hjälpa mig att komma tillbaka med min ex pojkvän. Jag skulle vilja släppa DR IMOSE-mailadressen och hoppas du ser detta vittnesbörd och kontaktar honom om du har en älskare som du verkligen vill ha tillbaka så illa, hans Email: imosesolutiontemple@gmail.com. ring eller Whatsapp honom på +1-(619)-830-4690

    SvaraRadera
  8. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett företag på plats och vi erbjuder pengar kredit till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: + 33756949346

    SvaraRadera
  9. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera
  10. Hej jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskastan och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller vad är han på +2348069032895
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förbanna en förälskad älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Jag läste en kommentar online från en Califonia Based Journalist avslöjar hur hon hittar en pojkvän (sann kärlek) 3 månader efter att hennes ex pojkvän bröt upp. Jag skickar e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Oduduwa eftersom jag har dessa kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde på vittnesmål är bevis i verkligheten. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också.
    tur nog för mig jag stötte på Dr.Oduduwa e-post (dr.odduwaspellcaster@gmail. com) kontakt hittades i en blogg kommentar avsnitt. I dag vittnar jag med glädje och glädje i mitt hjärta för att dela den här artikeln med min värld ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Dr.Oduduwa är den verkliga storsälskelse-stavningen, startade en trollformel för min räkning för att återhämta min ex-man med sin trollformel magi och kärlek-fängslande spell. Tidigare har jag försökt stavrådgivning för andra stavcaster fungerar inte för mig, de kräver pengar, men Oduduwa detta är en kärleksstava för mig utan att be mig betala för hans tjänster. detta är sant och fantastiskt omedelbart resultat.
    Jag har varit gift i över 6 år och det var så fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter en skilsmässa, vi slogs upp för 4 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek.
    Jag älskar min man så mycket, jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa mot mig längre .. Jag ville bara att han skulle tillbaka att älska att förlita mig för alltid. idag lever vi båda lyckligt tillsammans efter att Oduduwa lanserade en kärleksförtroll för min räkning.
    Jag är glad och tacksam för den här stora mannen Oduduwa. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att det här fungerar också, 100% säker.
    kontakta honom via hans personliga amail herbalisthome01@gmail.com
    han har befogenheter att lösa följande relationsfrågor;
    * Love Spells Win-Back Ex-älskare
    * Magi för framgång och marknadsföring
    * lycklig charm - BUSINESS STAR
    * SKYDDSHOOK, och Longlife,
    * förbannelse, penis- och bröstförstoring.
    * andlig rening, fettförbränning,
    * fertilitetsmagi - FRUITS OF WOMB,
    * dekretande magi, STAVLOTTERI & VIN-SPEL STAV
    Samma artikel jag läste online kommentar avsnitt precis som det här, jag läste och jag skapade en e-postkontakt för att kommunicera med Dr.Oduduwa för hjälp via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com)

    SvaraRadera
  12. Jag är inte säker på att jag kunde ha gjort det utan dig. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan och han sa att vi var klara. Efter att Dr.oduduwa lunsjat en magisk kärleks-spell, ringde min man mig på mobiltelefon för att be om ursäkt och han återvände hem.
    Tack så mycket till Oduduwa för att jag tog tillbaka min man hem efter 3 års separation. Vi är för alltid förälskade nu mer än någonsin tidigare, kärlek stavdelar fungerar riktigt snabbt.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Detta är Dr.Oduduwas personliga kontaktadress, jag rekommenderar starkt att du kan kontakta honom för lösning på äktenskapsproblem som; om du vill avbryta skilsmässdomstolsförfaranden, Love-spell för att locka till ny kärlek, Stava för att föra tillbaka din ex pojkvän inom 48 timmar ... 100% möjligt Oduduwa Magic-Love spell ställde tillbaka min man hemma inom 2 dagar efter att stava lunchaktivering .

    SvaraRadera
  13. Jag är Laura Dalek från (ALABAMA), När jag så småningom hittade vittnesbörd om denna stavmästare Dr Ilekhojie, hur han hjälpte många människor att få sina älskare och trasiga hem tillbaka, kontaktade jag honom också för att jag var absolut desperat efter att få min älskare tillbaka. Livet utan min älskare var en riktig röra för mig och mina barn. Jag ville ha en dramatisk förändring och jag trodde att kärleksstava kunde vara lösningen. Efter att ha diskuterat resolutionen med Dr Ilekhojie gav han mig hopp om att han kommer att återställa min relation. Jag kände mig säker på att han faktiskt skulle få min älskare att återvända hem och det gjorde han! Det är fantastiskt vad den här stora stavmästaren har gjort för mig, hans hjälp är ovärderlig! Jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan Dr Ilekhojie. Han gör sitt jobb så bra att han är organiserad och mycket funktionell. så glad att min älskare återvänder hem. Om du behöver hjälp, kontakta honom just nu genom dessa detaljer nedan: E-post: gethelp05@gmail.com WhatsApp +2348147400259

    SvaraRadera
  14. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera
  15. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera
  16. Mitt liv är fullt av lycka eftersom DR ISIKOLO får mig att vara lycklig. Mitt namn är Roxana Anda. Det som hände mig är inte det jag bara kan hålla mig själv utan också att berätta för världen så att de som har problem med deras förhållande eller äktenskap kommer att få tillbaka sina kärleksfulla och vara lyckliga igen. Jag och min älskare hade några allvarliga problem som leder till att vi brytts upp, eftersom jag sedan aldrig har varit densamma, jag försökte alla metoder för att få honom tillbaka. men de var bara slöseri med ansträngning och slöseri med tid. Men en dag under min sökning på internet stötte jag på vittnesbörd om DR ISIKOLO. Jag kontaktar honom och förklarar mitt problem för honom är fortfarande mycket överraskande tills nu hur han kunde återföra min älskare inom 48 timmar. Med den här stora saken som hände i mitt liv bestämde jag mig för att berätta för hela världen om denna stora man som heter DR ISIKOLO. För dem som behöver någonting berättade han för mig att i hans tempel finns det inget omöjligt. Jag tror honom så mycket. Vänner eller till någon som läser mitt vittnesbörd, om du behöver hjälp för att få tillbaka din ex-älskare / ex-make eller om du vill få ditt barn, vänligen kontakta honom via e-post; Skicka e-post till honom på (isikolosolutionhome@gmail.com) eller hans WhatsApp/Viber honom på: +2348133261196. Och jag lovar dig att din älskare definitivt kommer tillbaka till dig.

    SvaraRadera
  17. Det här är webbplatsen jag läste om DR ISIKOLO och kontaktade honom för att hjälpa mig få min ex pojkvän tillbaka för att gifta sig med mig i december månad i år och jag har kommit tillbaka hit för att skriva om honom. DR ISIKOLO hjälper dig att lösa ditt problem oavsett vad du går igenom. Det är väldigt konstigt för mig att skriva om en stavbeslag eftersom jag aldrig trodde att jag skulle kunna säga att jag fick hjälp av en stavdrivare när jag fick min ex-pojkvän tillbaka till mig efter 3 år utan kontakt. Jag läste om hans voodoo-spell från andra webbplatser och kontaktade honom för att hjälpa mig och på mindre än 48 timmar ringde min ex-pojkvän till mig och jag var glad att han vill komma tillbaka till mig. Vi träffades på fredag och han föreslog mig. Det var den vackraste ringen. Snälla alla här ute, kontakta läkare för att lösa ditt problem för dig och göra dig lycklig med ditt förhållande som skadar dig. Kärlek är den bästa känslan som någonsin upplevts. Skicka e-post till honom på (isikolosolutionhome@gmail.com) Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera

  18. Jag var deprimerad när läkaren sa till mig att jag fick diagnosen herpes ... Jag tänkte på min familj, jag vet att min familj kommer att ha ett allvarligt problem när jag är borta, jag tappade hoppet och grät hela dagen, men en dag letade efter ett kontaktnummer på internet Dr. Wazobia. +2349074303650 Jag ringde till honom och han ledde mig. Jag frågade honom om lösningar, och han startade medicin för min hälsa. Tack och lov, allt är bra nu, jag har återhämtat mig från örtmedicin, läkare i vasobia, jag är väldigt tacksam läkare i vasobia och mycket nöjd med min man och familj. skicka ett e-postmeddelande till drwazobiatemple@gmail.com eller så kan du kontakta honom på WhatsApp +2349074303650. Han kan också bota många sjukdomar {1} Diabetes {2} Epilepsi {3} Blodcancer {4} HPV {5} ALS {6 Hepatit

    SvaraRadera
  19. Jag trodde aldrig på trollformler eller magiker förrän jag träffade den här speciella trollformeln som heter DR ISIKOLO. Mannen som jag ville gifta mig lämnade mig tre månader till vårt bröllop och mitt liv var upp och ner. Han var med mig i 4 år och jag älskar honom så mycket. han lämnade mig för en annan kvinna utan skäl. när jag ringde honom tog han aldrig mina samtal och han ville inte se mig runt honom. så när jag berättade för mannen vad som hände. han hjälpte mig att göra några avläsningar, och efter avläsningarna fick han mig att inse att den andra kvinnan har gjort några besvärjelser över min man och det är anledningen till att han lämnade mig ... han sa att han skulle hjälpa mig att besvärja att föra honom tillbaka. Först var jag skeptisk men jag försökte bara och på två dagar ringde min man till mig själv och kom till mig och bad om ursäkt. Jag kan inte tro att han någonsin kan komma tillbaka till mig igen men nu är jag glad att han är tillbaka och vi är gifta nu och vi lever som en lycklig familj. Skickar detta till forumet om någon behöver hjälp av den här mannen. Du kan kontakta honom via denna WhatsApp: +1(725)240-4536 eller mejla isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera