fredag 10 februari 2017

Sega mellandagar


Nu pratar inte jag om dom där dagarna mellan jul och nyår utan dagarna mellan aktieköpen. Någonstans där i mitten av månaden brukar min "ekonomi-tristess" infinna sig. Inga utdelningar är på väg in och inga pengar att köpa mer aktier för. Tankar har funnits på att fördela om mina inköp men jag kommer inte fram till någon variant jag känner mig riktigt nöjd med.

Jag vet inte om det är att utdelningssäsongen står för dörren som gör mig lite extra rastlös när det kommer till portföljen denna månad.  Nu när portföljen börjar växa till sig och man börjar kunna se prognoser på dom kommande utdelningarna ökar suget att öka dom kommande utdelningarna maximalt. Nu har jag dock tagit ett beslut att köpa månadsvis i samband med löning och det står jag fast vid. Ska det bli något handlat utöver det så får jag fixa det med andra pengar än mina arvspengar. Helt enkelt dags att bli lite ekonomiskt kreativ!

I mitt fall blir det till att göra ett rens bland prylarna hemma och se om man kan tänkas kränga iväg något som bara står och samlar damm. En större hög med TV-spel ligger där hemma som jag med handen på hjärtat inte kommer att ha tid att spela. Jag intalar mig ofta att jag minsann ska ta mig tid längre fram att spela igenom alla gamla spel men innerst inne vet jag att det inte kommer hända. Det släpps nya spel och back-loggen växer. Lika bra att frigöra både pengar och utrymme och sälja av hela rasket. Helgen för ägnas åt att sälja av så mycket det går, förhoppningsvis kan det leda till lite extra pengar som kan föras över under den kommande veckan.

Merparten av mina bolag har nu delat med sig av sina årsrapporter och överlag tycker jag det ser väldigt bra ut. Under dagen bjöd Duni på sin och dessvärre var det väl ingen höjdarrapport. Dom valda att behålla utdelningen på samma nivå som förra året och det blev jag lite besviken på. Det glädjer mig dock att dom inte sänkte även om en liten höjning hade glatt mig ännu mer:) Av de bolag som fortfarande inte lämnat sina årsrapporter ser jag mest fram mot Nibe, Nobina, Tomra och Swedish Match. Nibe och Nobina närmast räknar jag med att dom höjer sin utdelningar.

Helgen ligger framför oss och det känns riktigt gött!

MvH Pengaregn



2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag heter Alexandra och är redaktör på Financer.com. Vi har skapat en topplista för de bästa finansbloggarna 2016 och vi tog oss friheten att nämna er blogg vår lista, då den kvalificerade som en av dessa topp 50 bloggar.

    Ni kan finna inlägget här: https://financer.com/sv/sveriges-50-popularaste-bloggar-inom-finans-ekonomi/

    Tack för att ni skapar värde och delar det med andra finansintresserade!
    Hör av dig om ni inte vill att den ska publiceras i listan. Glad alla hjärtans dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Alexandra!

      Superkul att få vara med på er lista! Har dock tre önskemål; Namnet på min blogg är felstavat. Ni har skrivit Pengarregnet och det ska vara Pengaregnet. Sen har ni missat ett ord i presentationen: "SOM ett slags klassrum" borde det stå:). Mitt sista önskemål eller kanske fundering är varför ni inte lagt upp klickbara länkar till alla på listan?

      MvH Pengaregn

      Radera