onsdag 18 oktober 2017

Utdelningssurfa mot målet


 Är det viktigt att man klarar av de mål man sätter upp för sig själv?

Jag vill nog tro det, eller iallafall att man har en stärk strävan att nå de uppsatta målen. Om inte den starka viljan finns att nå dessa mål känns det som själva målet spelar ut sin roll. Ibland kommer man såklart snubbla på målsnöret men förhoppningsvis har man kommit tillräckligt nära för att målet fortfarande ska ha varit motiverande längs vägen.

Att sätta tydliga mål i mitt liv är något som jag jobbat ganska mycket med den senaste tiden. Mycket tack vara den eminente Kjell Enhager. Har ni inte lyssnat på honom tidigare tycker jag ni ska göra en googling på honom och lyssna på något där han talar. Kan varmt rekommendera de avsnitt där han är med i Framgångspodden (Kan även rekommendera den podden överlag).

När det kommer till investeringar i allmänhet och utdelningar i synnerhet har jag hela detta året haft målet att nå 10 000:- i total utdelning för 2017. Då dagarna tycks rasa iväg och vi snart börjar närma oss årsslutet kan jag inte låta bli att snegla på hur jag ligger till. I dagsläget räcker jag inte riktigt hela vägen fram men än finns det tid kvar

Det vore såklart inte hela världen om jag inte skulle nå ända fram men det skulle ändå kännas ganska surt. Jag vill kunna öka mina utdelningar med 10 000:- per år och visar det sig redan år 1 att jag är ute och cyklar kommer det kännas tungt.

Nu är jag verkligen inga mil ifrån målet. Just nu verkar det handla om hundralappar och jag kommer ge mig fan på att kliva över den där målnivån. Genom att trycka in pengar i exempelvis någon av mina preffar som delar ut i november eller att ösa in pengarna i NCC skulle jag nog kunna nå målet men då skulle jag förstöra otroligt mycket i mitt portföljupplägg så det känns inte alls aktuellt. Jag vill att mina beslut ska kännas bra inte bara nu utan även under längre tid.

En plan har dock börjat gro i min skalle som känns lite för frestande för att motstå. Jag vet att det långsiktigt inte kanske är det allra bästa men jag kommer inte kunna låta bli att utdelningssurfa lite nu under hösten.

Hur ser då planen ut?

Ja det började egentligen med mina funderingar kring Nordea (läs gärna mer HÄR). Helt i mål med hur jag ska göra är jag inte men ett par första steg har tagits. Jag sålde av en mindre del då jag låg fint på plus. Dessa pengar valde jag att peta in i Resurs Holding som kommer att skeppa ut lite pengar under november, Kaching! Surf 1 klar.

Min andra surf kommer jag göra mellan två klädbolag. H&M kommer också ge utdelning under november och efter det planerar jag att skala ned mitt innehav lite för att komplettera med det decemberutdelande bolaget Kappahl.

Utöver att det, kortsiktigt, känns bra att surfa vidare på utdelningarna så känns det också bra för portföljen i stort. Jag vill vikta ned mitt innehav i H&M och då tycker jag Kappahl känns som ett bra och spännande komplement. Jag vill också vara med på deras kommande resa i vår.

Dessa två "surfningar" kommer kompletteras med att jag puttar in lite extra pengar till mitt månadsköp nu i slutet av månaden. Jag hoppas detta ska göra susen och att jag kan få sätta en bock i kanten på det mål jag strävat allra mest mot under året. Jag vet inte om det är inbillning men jag får för mig att om jag når 10 000:- i år så borde det bli lättare att nå det dubbla nästa år. Bolagens utdelningshöjningar kommer ju förhoppningsvis ge mer och mer avtryck på den totala summan år efter år och kombinerat med fortsatta månadsköp så borde det ju bli lättare att nå målet det kommande året.... Eller har jag fel?

Det kan säkert diskuteras kring hur smart det är att göra såhär och att jag är puckad som ens tänker i dessa banor. Men...det bjuder jag på. Mot 10 000:- i utdelningar :)

MvH Pengaregn

5 kommentarer:

  1. Om du med utdelningssurfa menar att återinvestera i aktier som delar ut snart så gjorde jag det också förra året. Har nu lagt om fokus helt till att köpa vad jag tycker är mest prisvärt för stunden oavsett när utdelning äger rum. Det har lett till att jag inte kommer nå mitt utdelningsmål i år men däremot får en långt bättre utdelning än vad jag räknat med nästa år.

    Fast visst kliar det i fingrarna att surfa lite för att putsa siffrorna innan årets slut. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är precis det jag menar:)

      Som strategi är den såklart bedrövlig och är absolut inget man ska syssla med i det långa loppet. Att som du köpa det som verkar mest prisvärt för stunden är betydligt sundare:)

      Min surfning får nog ses mest som en kul grej i det här fallet och absolut inget som ingår i min långsiktiga strategi. Dock ser jag det lite som att jag väljer att plocka in bolag som jag också kan tänka mig att äga långsiktigt, då blir höstens utdelningar mer som en bonus samtidigt som det putsar resultatet:)

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Har inte räknat på det, men i en perfekt värld får du en kursnedgång motsvarande utdelningen. Hur lång tid det tar återhämta kursen skulle vara kul att se. Liksom tajmingen av när innan utdelningen det är bäst att köpa.

    Jag kör på min långsiktiga strategi och behåller innehaven. Utdelningen byggs upp på sikt och det är det viktigaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hålla på och köpa precis innan utdelning och sälja efter är verkligen ingen vidare bra strategi och det är inte min tanke i någon större utsträckning här heller...

      Min strategi är, precis som din, att köpa och behålla min bolag och undan för undan bygga upp utdelningarna. Surfningen skulle helt klart vara ett undantag mot min annars passiva buy-n-hold strategi som mest fyller syftet att komma över den där magiska gränsen på 10000:-:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera