torsdag 19 oktober 2017

Avanzas nya design & kvartalsrapporter


Det var helt klart en obekant syn som mötte mig när jag glad i hågen loggade in på Avanza imorse. Hela vyn över ens portföljinnehav verkar ha blivit omdesignad och jag vet inte riktigt vad jag tycker om det...

Förändring är väl inte fel i sig men i just det här fallet tyckte inte jag det fanns något att klaga på från början. Nu tycker jag designen känns rörigare men det kanske mest är för att det känns ovant. Jag kommer inte på något på rak arm som jag tycker krutet skulle ha lagts på istället men nog kunde resurserna använts på ett mer effektivt sätt....anser jag...

Vad tycker ni om den nya designen?

Nog gnällt om det. I övrigt finns det inte så mycket att gnälla över denna dag. Solen skiner och mina portföljbolag som idag kom med kvartalsrapporter sköter sig riktigt bra. Både Atlas, Axfood och Tele2 kom med fina rapporter och steg ordentligt alla tre men främst Tele2.

I Tele2's fall tyckte jag nästan att den var onödigt bra. Mobiloperatören är ett av de innehav som skavt i min portfölj och sedan dom under förra året meddelade planen om att sänka utdelningen har jag fasat ut dom undan för undan med fin vinst.

Sänks utdelningen så har bolaget inget att göra i portföljen tänkte jag då men nu börjar dom hinta om annat som får snålvattnet att rinna. Det är inte alltid lätt att vara trogen sin portföljregler;)

En sänkning kommer det att bli under 2018 men samtidigt talas det om en eventuell extrautdelning... Helt plötsligt var ju inte beslutet lika svart eller vitt längre... Beslut, beslut, beslut, ständigt dessa beslut. Vi får se om bolaget får stanna eller om jag kastar ut den sista slatten också. Möjligheten finns ju såklart att plocka in dom vid ett senare skede också.

Full fart mot helgen!

MvH Pengaregn

15 kommentarer:

  1. Rörigt är precis vad det nya typsnittet är hos Avanza. Innan uppdateringen var det skonsammare för ögona! Får hoppas dom ändrar tillbaka! Gör om gör rätt! ��

    SvaraRadera
  2. ...och som vanligt nu för tiden är det MYCKET vitt tomrum mellan raderna med den info som vi bryr oss om...är det en generell sjuka att webbsidor måste bli glesare och glesare?....eller är det bara jag farbror F@ som är vinkelögd?
    /f@

    SvaraRadera
  3. Jag håller med tidigare kommentarer: Mer svårläst font och för glesa rader. Jag får sälja av hälften av mina innehav om allt ska få plats på en skärmsida. ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att Avanzas design var bra som den var. Helt okej nu med, men som du (och andra) är inne på hade de med fördel kunnat låta det vara.

    SvaraRadera
  5. Jag jobbar själv med utveckling av ett molnbaserat system, och jag gillar kanske förändring lite för mycket, men det här blev ju inte alls bra av Avanza, tyvärr. Har försökt tillvänja mig under dagen men det går dåligt.
    - Köp och säljknappar i listan över innehav. Här är det rätt tydligt att produktsidan fått stor inverkan på hur lösningen ska se ut. Färre klick till affär och mer courtage in. Men upplevelsen är ju helt bedrövlig med dessa knappar så tätt intill varandra på varje rad, tycker åtminstone jag. De dominerar nu hela listan med storlek och färgsättning.
    - De har också plockat bort den lilla pilen uppe till höger, genvägen till "börsen idag" och liknande. Trenden blir tydlig, mer fokus på att vi kunde ska göra affärer - jobbigare för oss att navigera oss till faktaunderlag för beslut. Jag tycker inte att det är ett steg i rätt riktning, det finns andra lösningar som bättre mött båda önskemålen.
    - Större avstånd mellan raderna, och det känns som att typsnittet blivit mindre också, men jag kan ha fel. Antagligen en anpassning för att göra det enklare om man sitter med en padda, men det är ju värdelöst vid en vanlig skärm. Jo jag vet att många loggar in med mindre touch-devices nuförtiden, men det borde ni snarare känna av och anpassa er efter istället för att försämra upplevelsen för halva er kundgrupp.
    - Värdepappersinnehaven syns fortfarande tydligt då de är i fet stil, men vad har hänt med alla siffrorna i innehavslistan (värden mot höger sida)? Jag tycker att de blivit tunnare och suddigare, kanske i kombination. Nästan så att jag måste gå från 100% (standard) till 110% förstoring för att kunna se bra, och min skärm på lite över snittet nivå, ingen utvecklar-skärm just här.

    Så nej, jag är inte imponerad. Som investerare skulle jag tolka detta som ett tecken på¨att "vi når inte våra mål, shit, vad ska vi göra...???"
    Säljrek på Avanza...;)

    SvaraRadera
  6. Precis som du säger är det nog mest för att det känns ovant. Jag störde mig inte allt för mycket men det är klart att man satt kaffet i halsen när man såg den nya designen först :)
    Nu ska allt vara "Less is More" verkar det som.

    http://www.kronantillmiljonen.se/

    SvaraRadera
  7. Ja nya designen är allt lite märklig. Har sett även i mitt yrke en dragning mot touchvänliga gränssnitt även om man sitter på desktop. Stora knappar, stor text och mycket utrymme så ingens prinskorvsfingrar ska råka trycka fel när man sitter med en surfplatta.

    Saknar K och S-knapparna.

    SvaraRadera
  8. Man vänjer sig snabbt, nästa vecka har du glömt hur det såg ut förut och allt är frid och fröjd :-) Jag brukar jämföra med Nordnet som har usel design och vara glad för hur Avanza ser ut. Jag passade på att öka i Tele2 i samband med rapporten. Sänkningar av utdelningen är jag heller inte glad i, men bara om det för att företaget går dåligt. En ny utdelningspolicy kan vara mer fördelaktigt på lång sikt.

    SvaraRadera
  9. Jag är ärligt talat inte så imponerad av Avanzas web-vy över huvudtaget. Varken före eller efter. På samma sätt som Avanza utklassar Nordnet när det kommer till appen så utklassar faktiskt Nordnet Avanza på datorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kan jag dessvärre inte hålla med dig alls....jag fullständigt avskyr Nordnets hemsida:/

      MvH Pengaregn

      Radera
  10. Reagerar inte nämnvärt på den nya designen, uppskattar oftast variation.

    SvaraRadera
  11. Det jag nu ogillar är framförallt radavstånden. Mer kompakt design hade gärna varit välkommen. Men det jag även saknar är en aggregerad vy där alla typer av riskmått, överlappningar av innehav, och liknande ingår. Kanske kan det lösas med en bättre portföljrapport ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm det ser märkligt ut när det är så stort radavstånd tycker jag...

      MvH Pengaregn

      Radera
  12. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera