onsdag 11 oktober 2017

Det är lätt att vara efterklok


Precis i början av min karriär som aktiesparare hade jag ett par bolag som jag verkligen ville gå in i. Magkänslan hojtade köp men hjärnan sa något annat. Ett av dessa var det amerikanska tv-spelsföretaget Take Two. Jag skrev till och med något inlägg om dom när det begav sig men just nu kan jag inte hitta det. Kan ha varit så att jag tänkte skriva ett och sen kom något annat emellan... typ hjärnan...

Take Two är bolaget som står bakom kioskvältar-hits som GTA och Red Dead Redemption. När GTA V släpptes sprängdes diverse försäljningsrekord all världens väg och även nu, flera år senare, fortsätter gamers spela det hyllade spelet som fortsätter generera intäkter till bolaget.

Idag trillade jag mest av en slump in på Take Two's sida på Avanza. Synen som mötte mig gjorde mig på något vis både glad och deppad på samma gång.


På ett år är bolaget upp 143,18%!!!

Vilken jäkla resa... Och den här resan hade jag kunnat vara med på om jag bara hade tänkt lite annorlunda. Pucko!

Mina två anledningar till att jag avstod investering då för drygt ett år sedan var:

1) Det är för dyrt just nu
2) Dom delar inte ut några slantar ännu

Ja punkt ett visade sig ju vara ett feltänk av guds nåde. Det var inte alls dyrt då. Det var ju svinbilligt egentligen. Punkt två har det inte skett några förändringar på men i sinom tid lär det nog börja trilla in pengar därifrån med.

Jag har varit stenhård i min strategi att inte köpa bolag som inte delar ut pengar. Det här har varit ganska skönt för mig då det smalnar av spektrat av möjliga investeringar rätt rejält. Men är det ett bolag som jag skulle kunna tänka mig att bryta strategin för så är det Take Two.

Men då är vi ganska snart tillbaka till startposition igen. Går det att gå in i ett bolag som klättat upp nästan 150% på ett år? Är det dyrt nu? Kanske lika bra att vänta.... eller inte? Framtiden för bolaget ser minst sagt lovande ut med ett rykande färskt Red Dead Redemption som dundrar ut under våren 2018 och troligtvis ett nytt GTA inom en någorlunda snar framtid också. Har ni kikat något på TT eller äger ni kanske bolaget?

Det är lätt att vara efterklok...

MvH Pengaregn

10 kommentarer:

  1. Vilken miss, men det är tyvärr inte ovanligt. Oräkneliga gånger har jag tyckt nån aktie varit dyr, men sen insett att det var den inte alls. Man får lära sig att om man vill köpa nåt ska man göra det om man tror på bolaget, oavsett pris.

    Fick du nån tilldelning av Climeon? Jag fick inget tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så men det är inte helt lätt alla gånger när kurserna står på ATH;)

      Nope någon tilldelning blev det inte för mig heller surt nog. Hade verkligen sett fram mot just denna IPO.

      Känns nästan som att det är klart på förhand att dom som tecknar dom minsta posterna inte kommer få något...

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Tja Penga....

    Jag har hört Hernhag säga att han inte tycker att man ska kolla så mycket på värdering egentligen utan mest fokusera på om det är ett bolag som man tror i framtiden, det ligger nånting i det.

    Jag har också funderat på att ta in ett bolag utan utdelning i portföljen som ett rent tillväxtcase men jag vet inte, får se hur jag gör.

    Bolaget du skriver om ovan verkar dock riktigt intressant faktiskt! hmmm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Hernhag är en klok man:) Det är ju bara det att det tar emot så att köpa när kursen står på toppnotering. Men vad är det dom säger...buy quality, cry once;)

      Take Two tror jag helt klart har framtiden för sig. Ser jag till vilka spel jag lagt allra mest tid på dom senaste åren så kommer iallafall 2/3 från Take Two. Dom har en grym känsla för kvalité och gör spel som väldigt, väldigt många vill spela:)

      Ha det gött!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Det finns massa uppgångar som man inte är med på. Man kan inte vara överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överallt kan man inte vara men i just det här fallet hade jag kunnat vara med om jag hade litat på min kunskap om spelbranschen och min magkänsla.

      Ser man på börserna överlag så är det faktiskt ingen kursuppgång jag direkt grämer mig över att ha missat förutom just denna...

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Jag skrev om just gaming för ett tag sedan. Jag äger Activision Blizzard som också gått som tåget, men utdelningen är väldigt låg. Men med tanke på värdeökningen som gjorts så är det kanske inte en dum investering. Vidare har även Ubisoft gjort sin entre på Avanza, och dessa stiger även kraftigt. Detta kan delvis ha att göra med kommande lansering av AC Origins som kommer den 28:e. Jag äger iallafall 11 st Ubisoft, men var vaksam på courtage och växlingsavgift här, det kan bli dyrt om man köper för mindre belopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft ett öga på Activision Blizzard också ska erkännas. Gillar helt klart det bolaget med.

      Ubisoft känns mer sådär för mig. Tycker dom gör alldeles för mycket halvfärdiga spel för att jag ska tycka att det är en självklar investering ( Helt baserat på mina åsikter som spelare, inte som potentiell investerare)

      Bra tips om både courtage och växlingsavgift👍🏻

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Just Assassins Creed tycker jag dessvärre har blivit sämre och sämre... Det senaste riktigt bra spelet i serien anser jag är Black Flag och det har ett antal år på nacken. Ska dock bli spännande att se hur det senaste i serien är. Gillar Egypten temat:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Backtrading i portföljen gör en ledsen ibland. I början av aktiekarriären handlade jag för mycket och sålde av fina bolag för tidigt. Gick igen historiken ganska nyligen och det var många 10-tusentals kronor i värdeökning jag sålt bort. Nu är det bara buy and hold som gäller.

    SvaraRadera