onsdag 4 oktober 2017

Bill Gates höjer utdelningen


Hur kan jag ha missat en sån trevlig nyhet som en utdelningshöjning? Strunt samma, en glad överaskning blev det iallafall denna onsdag. Microsoft höjer sin utdelning med 7,6% och första utdelningen med den nya summan blir den som betalas ut kring jul. Gött mos & god jul!

Den tidigare utdelningen låg på 39 cent per aktie men höjs nu alltså till 42 cent. Microsoft har tuffat på rätt bra med utdelningshöjningar och detta blir det 16:e året i rad med höjningar. Fan va gött det hade varit att vara med från start:)

Jag kommer ihåg förra året hur mycket jag såg fram mot att dom svenska bolagen skulle börja dela med sig av sina förslag för kommande årets utdelningar. Den känslan har infunnit sig ännu tidigare i år. Fasen vad jag ser fram mot det men än är det en bit kvar så det kanske kan vara bra att hejda sig lite. Under tiden kan man ju alltid hålla ett öga på ens utländska innehav då utdelningshöjningarna kan trilla in lite närsom under året, som exempelvis i fallet med Microsoft.

De bolag i min portfölj som förhoppningsvis kommer med utdelningshöjningar i närtid är:

Disney (i december)
Starbucks (borde komma närsomhelst)
VF Corp (någon gång sent denna månad alternativt i början på november)

Utdelningshöjning, snacka om bonuspengar!:)

Vilka bolag håller ni ett extra öga på under hösten när det gäller höjningar av utdelningen?

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. Haha lite så jag brukar tänka med Johnson & Johnson också..."fasen så fint att ha varit med från start" :)

    Å andra sidan är det väl bättre att börja någon gång utan att börja alls.

    Trevlig nyhet som jag inte visste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt klart lätt att vara efterklok men precis som du säger så är det bättre att ha börjat än att inte gjort något alls:)

      Ha det gött!

      MvH Pengaregn

      Radera