lördag 16 december 2017

Kan det bli någon extrautdelning?


Det tisslas och tasslas lite här och var kring eventuella extrautdelningar. Just den här typen av tissel och tassel älskar jag och därför spetsar jag öronen lite extra:) Jag har sedan starten fått ett antal extrautdelningar men de som varit allra mest generösa är Swedish Match. Snusmumrikarna är också ett av de bolag det pratas om som en eventuell kandidat till att dela ut lite extra slantar. Anledningen till pratet är nog främst för att bolaget sålt sin sista del av Scandinavian Tobacco Group och därför sitter på lite kassa. Det är också försäljning av aktier i ovanstående bolag som har gjort de tidigare extrautdelningarna möjliga.

Det andra bolaget som eventuellt kommer att skeppa ut lite bonus-slantar, enligt förstå-sig-påarna, är Atlas Copco. Det är Barclays som gjort denna bedömning efter att ha lyssnat på bolaget på deras kapitalmarknadsdag. De ska ha sagt saker som "vi är ingen bank" och därefter har Barclays kikat i spåkulan och kommit fram till att en extrautdelning på 20:- vore rimlig. För min del skulle detta i dagsläget innebära 800:- i extrautdelning från Atlas och det tackar jag definitivt inte nej till.

Infon här ovan är inget som bolagen själva har gått ut med utan enbart spekulation i dagsläget. Det enda negativa med dessa extrautdelningar är att dom kan ställa till det lite i utdelningssammanställningarna. Jämför jag december 2017 med december 2016 kommer jag få svårt att nå upp till förra årets nivå. Detta beror helt och hållet på att Swedish Match gav mig julklapp i form av en extrautdelning förra året;) Det är ett elände, man vill ju helst ha fina, stigande staplar:)

Har ni några bolag på radarn som ni tror kommer ge extrautdelning under 2018?

MvH Pengaregn

13 kommentarer:

  1. Hehe, jag tror mer på extrautdelningar än vår julbonus från jobbet. Den har vi inte sett skymten av på 5 år nu :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är samma här. Det är knappt så vi får en "jultallrik" på mitt jobb...

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Tele2 verkar vara en annan kandidat för extrautdelning som det talas en del om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm det är nog inte omöjligt. Blir inte riktigt klok på det företaget. Förra året skulle det dras åt svångremmen och planen var att sänka utdelningen till 2018...nu pratas det extrautdelning... Tänk om alla företag bara kunde gå som tåget hela tiden:) (OBS inte som SJ's tåg då...)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Svar
    1. Ja det kanske inte vore omöjligt:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Handelsbanken har antytt att det kan bli extrautdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag också hört det tisslas om;)

      Dom står som en eventuell portföljkandidat för mig faktiskt...

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Hittills har Snålgrisarna haft otur, inget bolag vi ägt har haft extrautdelningar, kanske 2018 är året det händer... men inte från Swedish Match i alla fall hehe för det äger vi inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hålla tummarna att ni får en extraslant under 2018 då:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Hej Pengaren,
    Skulle förvåna mig om inte Boliden skickar ut en rejäl extra utdelning. Allt för stor kassa och kanske en fin avskedspresent av Evrell innan han slutar som VD efter många år.

    Sköt om dig och hoppas ni alla får en riktigt GOD JUL.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malte!

      Låter ju inte helt orimligt. Jag har dessvärre noll koll på Boliden men det kanske kan vara värt att hålla ett öga på:)

      God Jul & Gott nytt år!

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera