onsdag 13 december 2017

Varning för ras!


Någon julefrid har än så länge inte infunnit sig på aktiemarknaden. Iallafall inte i min portfölj... Tidigare var det Clas Ohlson som kom in med en rapport som väl inte var så munter och idag var det NCC som gick ut med en vinstvarning. Resultatet av bägge dessa rapporterna/varningarna var kursras. NCC ligger idag ned kring 9% och Clas Ohlson är dom senaste 3 månaderna ned strax över 30%! Fy fan alltså, det är inte lätt att vara långsiktig aktieägare när dom dåliga nyheterna står som spön i backen. Av de två så oroar jag mig mer kring C-O. Det där med butiksdöden gnager i mig...

Fördelen med att ha en väldiversifierad portfölj är att dessa ras inte påverkar portföljen i stort så himla mycket. Visst backar den en smula men jämfört med om dessa bolag skulle varit säg 2 av 10 bolag i portföljen kan jag känna mig ganska lugn. När raset är ett faktum känns det iallafall för mig som att det tvingar fram ett beslut, som att jag minsann borde göra något åt detta. I den bästa av världar så har detta beslut redan tagits innan bomben briserat. Den typen av insyn och kunskap har inte jag än och då får jag också sitta här och klia mig i huvudet och fundera på vad jag ska hitta på med de bolag som ilsket lyser rött mot mig. Att vara proaktiv är såklart bättre än reaktiv men i mitt fall så lutar det nog mest åt att jag håller mig inaktiv;)

Säljer ni, köper ni, eller sitter ni still när det rasar? Förstår att det är olika i fall till fall men om ni äger något av ovanstående bolag vore det kul att höra hur ni tänker:)

MvH Pengaregn


8 kommentarer:

  1. Ingen bra idé att sälja av de NCC jag äger pga av 9% nedgång idag. Om 5 år är de tillbaka, men visst är det jäkla trist. Jag försökte iofs men fick inte sålt det det pris jag ville. Det känns som att det alltid kommer något negativt i vägen en bra dag. Trots allt plus idag. Vad värre är, hur NCC så totalt kan missa sin på prognos på det viset. Frågan är också hur resultat och neddragningar påverkar utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir säkert väl under långa loppet. Dom ändrade ju inte sina estimat inför de kommande åren iallafall... börjar dom talla på utdelning får iallafall jag ta mig en ordentlig funderare på om jag vill ha kvar dom.

      Tack för kommentar!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. I mitt case så blir det allt att sitta still.Har en del ncc i en kvantportfölj så den får åka med ett tag till(minst 9 månader)o turligt nog så sålde jag av 2/3 i höstas.Ibland återhämtar sig aktier snabbare än man tror...kolla bara novo nordisk o oriflame.Som du nämner att ha en väl diversifierad portf i såna här lägen så sover man gott.

    SvaraRadera
  3. Clas Ohlson sålde jag vid rapport eftersom det kändes långt till återhämtning. NCC sålde jag glädjande nog redan innan, inte med perfekt timing men "close enough".

    Jag försöker låta bli att vara för fäst vid mina aktier. Ibland sitter jag kvar och hoppas, ibland är det bättre att amputera.

    SvaraRadera
  4. Om jag redan äger en aktie brukar jag köpa vid kraftiga reaktioner nedåt, vanligtvis sälja vid kraftiga reaktioner uppåt. Tenderar dock att vara lite för fäst vid aktierna. Sålde CO på 140, blev inte av med alla och kunde inte motstå att handla på 107. Köp av både NCC o Ratos idag för jag tycker att det är väl kraftiga reaktioner. Ratos är ett exempel på en aktie som jag hållit fast vid länge, kanske för länge. Har ingen statistik men har fått för mig att börsen nästan alltid överdriver den initiala reaktionen på en bra eller dålig nyhet.

    SvaraRadera
  5. Jag köpte faktiskt CO efter raset, sitter nu på -3% ungefär. En ren chansning i ett gammalt fint svenskt bolag. Dock gjorde affären med mathem mig ännu mer orolig än vad jag var redan innan köpet. Vi får se vad de presenterar till våren. Gick förbi en CO-affär idag och butiken var full med folk som handlade julklappar. Dock tycker jag att deras artwork, skyltar, webbsidor, app etc ser väldigt gammalmodiga ut, lite amatörmässiga. Vi får se vad som händer nästa år... spännande med aktier.

    SvaraRadera
  6. Beror på vad som hänt, givetvis, men generellt säljer jag inte. Om det rasar köper jag heller inte samma dag som händelsen som utlöste raset. Aktier som rasar på rapport tenderar att fortsätta sin nedgång ytterligare en tid efter rapporten, så jag tycker inte det är någon brådska att köpa. Vänta hellre några dagar tills raset stabiliserat sig.

    SvaraRadera
  7. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera