torsdag 14 december 2017

Missade bottnar


Jag roar mig ibland med att kolla över graferna för mina bolag och där se mina inköpstillfällen. En sak har börjat sticka ut och det är att jag överlag är rätt så dålig på att pricka dipparna eller bottnarna. Iofs så kör jag ganska stenhårt på min strategi med att köpa en gång i månaden och det kanske kan vara en del av förklaringen till att jag bommar dessa dippar.

Vanligtvis brukar jag dock ha lite slantar som ligger och skräpar i väntan på just dippar men ändå ser det ut som att jag inte prickar dom. Jag skulle tro att detta beror på att jag har väldigt svårt för att "köpa när det gör som ondast". I samband med lite större dippar kan jag i backspegeln se att jag allt som oftast blir lite avvaktande till mitt innehav. Jag säljer inte men jag fyller heller inte på. Med facit i hand så skulle jag helt klart fyllt på när chansen fanns. Jag vet inte om det är det mänskliga psyket som spelar mig spratt i dom här fallen eller så är det helt enkelt min osäkerhet och brist på erfarenhet som gör att jag blir avvaktande.

Att lyckas pricka alla dessa toppar och dalar är såklart en utopi och inget jag strävar efter. Jag håller fast vid mina månadsköp och hoppas att min totalavkastning inte ska bli alltför bedrövlig på grund av missade dippar.

Känner ni igen er i mitt resonemang eller är jag helt själv om att bete mig såhär?

Hela "köp när det gör som ondast" scenariot är väldigt aktuellt just nu i både Clas Ohlson och NCC som jag nämnde igår. Hade jag haft en ordentlig slant över skulle det kanske vara läge att plocka på sig ett gäng aktier....eller?

MvH Pengaregn

5 kommentarer:

  1. Känner helt klart igen mig. Beter mig på pricken som du. Ligger jag minus i något så har det blivit att jag väntar tills kursen närmar sig mitt GAV och så börjar jag köpa igen. Svårt och veta ibland om man ska satsa på fallande knivar eller bara köpa i uppåtgående trend. Ibland har jag lyckats pricka en dipp när börsen varit allmänt sur utan någon större anledning. Funderar även jag på NCC just nu där mitt GAV är 199 kr/aktie. Tror att mycket hänger på om man tror långsiktigt på sin aktie eller inte. Jag tror ju att NCC reder ut detta även om det kanske kan ta några år. Förhoppningsvis går det snabbare än så :)

    SvaraRadera
  2. Hur vet man om ett kraftigt nedställ är en tillfällig dipp eller början på en lång Golgatavandring? jag brukar tanka lite till när fina bolag råkar ut för dippar utan att det finns någon långsiktig bakomliggande orsak. Helst ska orsaken till dippen vara av övergående natur.

    Exempel:
    - Köp av svenska bankaktier efter BREXIT-omröstningen.
    Resultat: Lysande!

    Ibland har jag även köpt på längre dippar.
    Exempel:
    - Oljeaktier 2015.
    Resultat: Ok. https://kanaljensblogg.blogspot.se/2017/07/ett-fantastiskt-2016-for-oljan-skrivet.html

    Exempel:
    - HM.
    Resultat: Förfärligt.

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde en analys av alla mina köp i alla mina innehav för att se om jag kunde hitta nån röd tråd i de innehav som gått bra och de som gått dåligt. Det största felet som jag hittade var att jag hade gjort för många köpa nära på varandra i samma innehav. Sen har jag inte tagit hänsyn till trender så mycket. Jag köper därför med minst tre månaders intervall i ett bolag, just för att undvika fallande knivar. Sen vet jag att även långsiktigt positiva kurstrender tar mindre pauser, så jag försöker köpa i pauserna. Man träffar kanske inte absoluta botten, men köper heller inte på en topp.

    SvaraRadera
  4. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera
  5. Jag erbjuder personliga, affärs- och fastighetsprogram och mitt huvudsakliga fokus är att hjälpa kunder att säkra det kapital de behöver för sina projekt med lågt intresse. Lånebelopp från 2000 USD med gynnsamma villkor och amorteringsscheman upp till 20 år. Jag gillar att arbeta med: Multifamily, lager, hotell, resorts, köpcentrum, detaljhandel, kontor, industriell, blandad användning, filmproduktion, grön energi, förnybar energi, guldgruvor, flygplatser, assistansbostäder, cannabis, speciella situationer, fixa & Flip och utrustningsfinansiering. Mina program möjliggör omedelbara lånebeslut "utan att göra en kreditkontroll". Kontakta vår mail pennymarkloanservices@gmail.com för mer information

    SvaraRadera