onsdag 14 februari 2018

Årets bästa investering!


Att skandera att man gjort årets bästa investering redan i februari är kanske väl våghalsigt om det hade handlat om en investering på börsen. Nu är inte min investering något som kommer ge mig någon avkastning i pengar men förhoppningsvis kan det leda till avkastning i tid och välmående och det är ta mig tusan inte dumt det heller.

Jag har börjat träna!

Under merparten av mitt vuxna liv har jag varit stillasittande. Fotboll och hockey som präglade min uppväxt byttes mot tv-spel, snus och pilsner. Detta kombinerat med en massa personlig elände inom familjen gjorde att träning och hälsa sköts på framtiden. Tills nu! Jag har fått nog av att vara energilös, smal-fet och klen.

För att slippa säga att jag började träna på grund av ett nyårslöfte valde jag att sparka igång redan runt lucia och efter det har jag hängt i. Till en början kändes det tungt. Jag hade ingen ork och tyckte inte jag gjorde några framsteg. Stegen till gymmet kändes tunga i flera bemärkelser men nu, efter drygt två månader, kan jag se en markant skillnad. Jag vill till gymmet! Stunderna på gymmet har blivit viktiga för mig och det gör att jag denna gång inte kommer att ge upp lika lätt.

Jag har märkt en otrolig skillnad både fysiskt och psykiskt. Kroppen känns piggare, jag sover bättre och har betydligt mindre krämpor. Ser man till det psykiska så känns även det piggare. Allra mest tycker jag det har märkts när träningen inte blivit av på några dagar. Jag har mycket lättare att då bli grå i sinnet och fastna i grubblerier. Att jag överlag har känt mig mycket mer nöjd med mig själv är också mycket positivt.

För en tänkarhjärna som min är det också skönt att få en time-out ibland. Jag har svårt att uppnå detta genom exempelvis långpromenader eller vila och då passar det rätt bra att träna hårt. Hjärnan kan liksom inte spinna iväg när man kämpar allt man kan för att orka lyfta den där skivstången eller köra de där sista metrarna på roddmaskinen. Detta gör att när jag väl är färdigtränad och duschad känner jag mig fräsch både i kroppen och knoppen. Att man känner sig mer hälsosam gör också att viljan att käka lite mer hälsosam mat ökar. På den här biten har jag fortfarande en lång väg att vandra men jag anser att varje steg i rätt riktning är en seger.

Jag hoppas såklart att mina investeringar på börsen också ska var lyckosamma under året men om jag bara kan hänga i med träningen så tror jag ändå att den investeringen kan ge mer avkastning om man ser till andra värden än dom ekonomiska. Tack vare ett friskvårdsbidrag (en av få fördelar förutom regelbunden lön som anställd) har min träning än så länge inte kostat mig några pengar. Ett gymkort är ju inte gratis så vi får se hur jag kommer göra i framtiden. fram tills dess passar jag på att träna så mycket jag bara kan när det är "gratis".

MvH Pengaregn

14 kommentarer:

  1. Minst lika viktigt att investera i ett gymkort som att pensionsspara brukar min pappa säga. Vad ska man med pengar till om man inte har hälsan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord från din pappa tycker jag:) Önskar bara att jag insett det och lagt fokus på det tidigare.

      Tack för din kommentar!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Det är inlägg som detta som ger mig en påminnelse om att jag bör börja träna igen.. jag vet ju att det gör mig gott?

    Jaja, jag kommer väl till skott snart!

    Mvh,

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. So far so good, ta i trä:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Härligt att höra Pengaregn!
    Jag har tränat så pass länge att jag knappt tänker på vad träningen ger mig för positiva effekter. Skulle jag sluta blir det nog rejäla skillnader som du skriver.

    Jag brukar utnyttja gympassen till att lyssna ikapp på poddarna :)

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var förkyld en vecka och ville inte träna då....jisses vilken skillnad det blev när jag kom tillbaka:/ Nu är jag dock på banan och känner mig starkare än någonsin:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Det är aldrig för sent att börja träna. Precis som det är aldrig för sent att börja spara. Bra jobbat, nu gäller det att du är lika uthållig med träningen som med börsen, det är lätt att falla tillbaka i lättja och osunt leverne ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant så sant...dock tycker jag fördelar med träning är såpass mycket starkare mot fördelarna med att ligga kvar på soffan och kan jag ha kvar det förhållningssättet borde inte motivationen tryta:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Underbart att se hur fler är på samma adress. Behandlar samma tema i senaste inlägget. Verkar som om vi är på banan båda två. Det blev spinning för egen del.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Spinning är dock inte min melodi. Tycker konditionsträning är så bedrövligt tråkigt så det håller jag till ett minimum (tur att jag inte har ett behov av att gå ned en massa kilo;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Snyggt!
    2017 vart en riktig tillväxtperiod för mig!
    Hemskt men sant och borde ta mig i kragen och börja komma igång med tyngdlyftningen. Nu får vagnspromenaderna med minsta sonen räcka! :D

    Tyvärr har jag slappat lite med cyklingen dessutom men 2018 kanske är då jag kommer igång igen? Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just tiden tycker jag är det som är allra svårast. Jag har själv två barn så mängden "egen tid" är kraftigt begränsad men jag försöker tänka att all träning som blir av är bra. Precis som med sparande och investeringar:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  8. hej alla, jag är här för att dela ett litet vittnesbörd. Jag heter Shira elijah, jag är 40 år gammal, jag gifte mig vid 31, har bara ett barn och levde lycklig i alla sina dagar. Efter ett års äktenskap har min man blivit så konstig och jag förstår inte riktigt vad som händer, han har packat hemifrån till en annan kvinna, jag älskar honom så mycket att jag aldrig drömmer om att förlora honom, jag gör mitt bästa för att se till att man kommer tillbaka till mig, men utan hjälp, gråtande och gråtande och ber om hjälp, jag pratade om det med hans familj men fick inget svar. Så min bästa vän Anna Johansson lovade att hjälpa mig. Hon berättade för mig om en man som heter Dr Alaba, berättade att han är en väldigt stor man och en riktig man som man kan lita på och som inte har något att göra med kärleksfrågor som han inte kan lösa och hon berättade för mig hur han har hjälpt otaliga människor att återuppbygga sin relation. Jag var verkligen övertygad, jag kontaktade snabbt hans e-postadress, dralaba3000@gmail.com eller hans WhatsApp / viber med det numret +1(425) 477-2744. Jag förklarar alla mina problem för honom, han sa till mig att jag inte behöver oroa mig för att alla mina problem kommer att lösas omedelbart. Han berättade för mig vad jag skulle göra för att få tillbaka min man, och jag sa det, han sa att efter 3 dagar skulle min man komma tillbaka och börja tigga, och det hände verkligen som han sa, jag blev väldigt förvånad, det är så otroligt. Härligheten av vår relation med Gud är nu mycket nära och vi lever båda lyckliga i alla våra dagar. Om du stöter på ett liknande problem, kontakta honom omedelbart och lös problemet en gång för alla. Jag är också ett levande vittne

    SvaraRadera