fredag 9 februari 2018

Gissningsleken - Slutresultatet

Så har då denna veckas samtliga utdelningsförslag trillat in. Hur gick det då? Ja det var inte många rätt jag lyckades pricka in faktiskt. Oavsett om jag gissade rätt eller fel så får jag nog sammanfatta veckan som lite av en besvikelse. Börsen har lekt hela havet stormar och utdelningsförslagen har varit betydligt lägre än vad jag hade hoppats på. Det är ingen mening med att dra ut på det så här kommer sammanfattningen av mina gissningar:

Inom parentes är min gissning och det efter är bolagen lagt som utdelningsförslag.

Axfood (7:-) 7:- RÄTT
Resurs Holding (3,50:-) 3,30:- FEL
Unlimited Travel Group (3:-) 2:- FEL
Fiskars (1,1 euro) 0,72 euro FEL
ABB (7:-) RÄTT Då vi inte vet vad utdelningen blir i kr så ger jag mig rätt här som plåster på såren
ICA Gruppen (11:-) 11:- RÄTT
Duni (5,50:-) 5:- FEL

2,5 rätt 7 möjliga... Jaja ibland har man rätt och ibland har man fel. Räknar man samman detta i procent så hamnar dessa förslag på en sänkning av dessa bolags utdelning med 2,7%. Då jag inte är någon wizard när det kommer till matte kan jag såklart ha räknat fel men jag tror det borde stämma. Så här ska det ju inte vara. Utdelningar ska öka år för år! När jag sen kikar på samtliga mina bolags höjningar/sänkningar tror jag och hoppas på att det ska se bättre ut.

Under dagen och kvällen har jag kört lite börsdetox. Via Facebook har jag hört det tisslas om mera "ras" under dagen men kanske främst framåt eftermiddagen när börserna på andra sidan Atlanten öppnade. Jag har inga planer på att skjuta in mer pengar just nu och därför har jag valt att skita i hur det går. Det blir nog bra om hundra år eller så...

Nu är det helg och dags för välbehövlig paus från både arbete och börs.

Trevlig helg!

MvH Pengaregn

PS: Av någon märklig anledning så låter inte Blogger mig lägga in bilder just nu så detta får bli ett bildlöst inlägg. Ni kan ju föreställa er till exempel Homer Simpsons som säger doh! Det hade funkat som bild till detta inlägg:) DS

Inlägget där jag spånade kring veckans utdelningar kan ni hitta HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar