onsdag 17 februari 2016

Kan någon förklara Courtage?


Alltså, jag är med på att man betalar Courtage för att handla aktier. Det jag inte riktigt känner att jag har koll på är de olika courtage-klasserna som Avanza kör med. I dagsläget ligger jag på courtage-klass mini då jag precis börjat köpa någon aktie här och där.

Hur ska man tänka?

Behöver man köpa i poster upp till ett visst värde för att det ska vara så lönsamt som möjligt? Är det olika tänk beroende på om det är svenska eller amerikanska aktier? Ska man göra få men stora köp?

Jag vill ju inte dundra in ett par hundra tusen på fel sätt och i fel courtageklass för att sen få äta sura äpplen det närmsta seklet. Jag gillar ju liksom inte sura äpplen...

Finns det någon därute i cyberspace (som kidsen säger) som har lust att hjälpa en nybörjare på traven och förklara detta för mig på ett basic och lättförståligt sätt? Skulle uppskatta det grymt mycket!

MvH Pengaregn

5 kommentarer:

  1. Det är ganska enkelt egentligen.
    När du tar beloppet du handlar för och multiplicerar med procentsatsen under de olika courtageklasserna, om summan blir det fasta priset eller högre så är det tid att byta till den högre courtageklassen.

    Men fortsätter man att göra många små istället för få stora så lönar det förmodligen sig att ha kvar de lägre nivåerna :)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, bockar och bugar för svaret!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Måste skriva en liten uppföljningsfråga.... Säg att man köper för 1000:- och sen kör din uträkning. 1000 * 0,25 = 250:-. Med vilket fast pris ska jag jämföra 250 med då? Är det lägsta courtage som det ska jämföras mot? Fasen vad jag tycker det här är snurrigt.

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Du har applicerat en procentsats på 25 % vilket inte ens storbankerna har i courtage idag. Antar att du var ute efter Avanza Minis 0,25% vilket alltså blir 1000*0,0025 alltså 2,5 kr. Det är högre än minibeloppet 1 kr, alltså gäller 2,5 kr inte 1 kr. Nu vill du veta om det är förmånligare att köpa för 1000 med Small. 1000*0,0015. Det blev 1,5 åh vad bra då var det billigare. Nej, vänta minibeloppet är ju 39 kr då gäller det istället. Slutsats: Vad bra att det var Avanza Mini och inte Small.

      Radera
    4. Nu skäms jag en aning, fy fasen va korkad man kan vara... Skulle allt pluggat lite mera matte när det begav sig. Återigen, tusen tack för att du tog dig tid till att förklara för mig. Nu känns det betydligt mer under kontroll!

      Man lär så länge man lever.

      MvH Pengaregn

      Radera