söndag 21 februari 2016

Rent hus, ren trut


Som en liten uppföljning på gårdagens inlägg om att allt hänger samman kommer här några rader om mitt års, kanske, största utmaning.

Jag har, i princip, så länge jag kan minnas dragits med en bedrövlig ovana. En ovana som inte bara kostar en herrans massa pengar men som också inte är särskilt nyttigt för kroppen. Ja vad kan det vara.... SNUS.

Hittills har mitt liv levts med en ordentligt snusprilla under läppen. I ur och skur har dosan funnits där i fickan men med min nyfunna entusiasm kring ekonomi och sparande känner jag att det är dags att knäcka mitt pengaförstörande beroende.

Min plan är att jag ska vara kvitt snuset till sommaren och att jag fram tills dess håller en strikt budget på hur många dosor jag får köpa per månad.

Tittar man på det rent ekonomiskt skulle slutet på snuset innebära mellan 1500-2000:- mer per månad jag skulle kunna investera i aktier. Alltså 18000-24000:- om året! Det är rätt så rejäla pengar det.

Innan har jag inte haft motivationen att sluta. Snuset har funnits där som en snuttefilt men nu ska det ta-mej-fan väck. Jag ska verkligen, verkligen försöka bli kvitt det en gång för alla nu. Det irriterar mig att så mycket pengar bara slängs bort månad efter månad, år efter  år. Dessa pengar ska nu sättas i arbete!

Hur har ni det med era ovanor?

Hoppas helgen har varit bra för er!

MvH Pengaregn

3 kommentarer:

  1. ja det blir mycket pengar du kan spara! Önskar dig all lycka till=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Ja det blir ju det, bara att se till att föra över snuspengarna till ett sparkonto så att inte insparningen äts upp av annat... Har ju hört om endel som slutar snusa och istället köper tuggummin för samma pengar:) Tack så mycket!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera