tisdag 16 februari 2016

Var ska pengarna hamna?


I dagsläget har jag samtliga av mina ekonomiska förehavanden hos Nordea. Varför vet jag inte, det har liksom bara blivit så och det har väl funkat ok. Dock har jag hittills inte haft något sparande hos Nordea och har då inte heller tagit del av deras "fördelaktiga" rådgivning gällande sparande.

När jag läser runt bland bloggar och andra ekonomisidor verkar den gängse uppfattningen vara att sparande och pengamaskiner bygger man inte hos de vanliga bankdrakarna utan istället på antingen Avanza eller Nordnet (finns det fler?). Om detta är rätt eller inte kan inte jag svara på men det lär väl tiden utvisa.

Ett dilemma som jag har är att mitt arv ligger helt och hållet hos Handelsbanken. Fonder, aktier & kontanta medel. Hela rubbet ligger hos Handelsbanken. Frågan är då vad man ska hitta på? Det känns ju lite väl krångligt för min smak att ha mina pengar hos två banker.

Ska man byta bank helt? Kanske använda pengarna som en hävstång för att förhandla om huslånen? Ska jag sälja av aktier och fonder som ligger hos Handelsbanken för att sedan köpa dom på nytt via Avanza? Tar tacksamt emot era råd och funderingar.

Jag har i vilket fall som helst öppnat ett konto hos Avanza på ren magkänsla. Jag diggade helt enkelt deras sida och upplägg bättre än konkurrentens. Lite drygt 2000:- har pytsats in för att testa på hur det är att handla aktier på riktigt istället för att läsa om det. Mer om det i nästa inlägg.

MvH Pengaregn

5 kommentarer:

  1. Jag har också Avanza och är väldigt nöjd med det. Enkel sida att köpa aktier via. Ett tips är att du skaffar Hoistspar (www.hoistspar.se) som komplement till dina sparkonton på din traditionella bank. Hoistspar har något högre ränta och även insättningsgaranti. Det kan verka svårt i början att ha flera banker men det blir snabbt en vana!

    /Rikedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att du är nöjd med Avanza. Än så länge trivs jag fint jag med. Ska ta mig en titt på Hoistspar.

      Tack för tipset och att du läser och kommenterar!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Tja!

    Grymt liknande situation jag och du! Jag har också fått ett stort arv, rätt nyligen börjat spara på Avanza, är 35 år och har en unge på snart 5 år, har startat en blogg i somras som handlar om hur jag ska investera dessa pengar. Är du säker på att du inte är jag?

    Lycka till, ska bli spännande att se din resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare!

      Jag är inte riktigt säker....jag kanske är du?:)

      Fasen va kul att höra om en i samma situation. Har faktiskt känt mig rätt så ensam och rådvill i den här omtumlande men fantastiska situationen. Känner du för det får du gärna skicka iväg ett mail så kanske vi kan byta lite erfarenheter med varandra :)

      Ha det toppen och tack för att du läser och kommenterar! Lyckades inte hitta din blogg, du får hemskt gärna skicka en länk så jag kan hänga med på din resa med.

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Hej igen!

      Länken funkade inte men min adress är http://6mille.mot6miljoner.se/.
      Blir kul att följa varandras resa :)
      Lycka till!

      Radera