tisdag 17 maj 2016

Funderingar om ISK


De allra flesta frågetecknen kring ISK har jag lyckats räta ut hittills men ett eller ett par kvarstår. Om jag fattat det rätt så kommer skatten för innevarande år förtryckt på nästa års deklaration. Hur ska man då tänka kring den kommande skatten. Sparar ni undan pengar så ni vet ni kan betala kommande års skatt eller hur gör ni?

Att stå där med brallorna nere med en skatteskuld känns inte som något drömläge direkt och det är därför jag nu tar upp frågan så jag kan hinna köpa mig både hängslen och livrem.

Överlag så tycker jag verkligen att ISK verkar var den allra bästa formen för en nykläckt aktiesparare att förvara sina värdepapper i. Bara att slippa redovisa köp & sälj är värt en hel del för mig och just enkelheten tror jag kan vara bra om man står i startgroparna för sitt sparande. Tillkrånglade skatteregler och redovisning av köp & sälj kan nog avskräcka en hel del.

Hur det blir framöver med eventuellt höjda räntor får vi väl se men tills dess så fortsätter jag att handla svenska bolag och fonder i min ISK.

Äntligen visade sig solen igen och jag njuter för fullt! Om möjligheten fanns hade jag gärna bytt ut ett antal månader av Sveriges tandläkarväder mot något betydligt soligare och varmare. Vi får väl se vart livet tar vägen.

Funderar ganska mycket på olika företagsideér som man skulle kunna sköta helt genom en dator och på så sätt kunna jobba ifrån precis vilken del av världen som helst. Än har jag inte kläckt den där perfekta ideén men en dag ganska den kommer. Företagande har alltid intresserat mig men efter att jag intresserat mig för börsen har det växt ordentligt. Att vara sin egen chef känns otroligt attraktivt och ett eller flera egna företag är ett av mina mål framöver.

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. Hej Pengaregn!

    Alla har vi ju givetvis olika sparsituation men skatten är 0,42% vilket lite förenklat blir 4200kr per miljon du har på kontot. Personligen ser jag detta då som en ickefråga eftersom jag inte kommer upp i några stora summor och för att jag skattesparar (http://attvaljalycka.blogspot.com/2015/11/spara-med-skatten.html) men hade det varit så att summorna på ISK var så stora att skatten utgjorde ett potentiellt bekymmer skulle jag antingen hoppas på att utdelningarna (vilka är skattefria) skulle kunna betala skatten eller så skulle jag bygga ett räntebärande buffertsparande vid sidan av portföljen som kunde täcka skatten.

    Det viktigaste är väl att inte ta ut från portföljen för att täcka skatten om portföljen är under uppbyggnad för det är lite kontraproduktivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir nog som du säger; en icke fråga:)

      Dock skönt att få lite mer klarhet i det, i mina funderingar glömde jag helt bort hur fördelaktigt skattemässigt ISK är. 4200:- per miljon är helt klart överkomligt och inget man behöver nalla från portföljen för att betala.

      För min del borde mina ränteinbetalningar på bolån lätt täcka skatten från ISK och därförborde det inte bli något att betala. Möjligtvis lite mindre att få tillbaka på skatten.

      MvH Pengaregn

      Radera