måndag 16 maj 2016

Vart ska man förvara sina stålar?


Enligt min plan kommer jag att föra in pengar på börsen under en längre tidsperiod. Handla aktier och fonder månadsvis och förhoppnings få till ett hyggligt GAV. Detta görs dels för att jag känner mig såpass grön fortfarande och att jag inte känner att jag vill försöka tajma marknaden. Med det här tillvägagångsättet kommer det innebära att jag kommer sitta på en ganska så stor hög med likvida medel inom kort och frågan som rubriken säger är då:

Vart ska man förvara sina stålar?

Att bara låta säg 6-7 hundratusen ligga på ett vanligt bankkonto helt utan ränta känns inte särskilt attraktivt. Vad finns det då för alternativ? Finns det möjlighet att binda delar av pengarna under en viss tid mot en viss avkastning? Här får gärna ni läsare hemskt gärna komma in och ge mig tips, det känns verkligen lite som en djungel och att knalla in på banken och be dom om råd känns heller inte särskilt lockande (kommer dock att fråga dom bara för att höra vad dom råder mig att göra.)

Det vore ju optimalt om även dessa likvida medel kunde ge mig någon form av avkastning även om det bara handlar om någon procent. Viktigt är dock att placeringen är säker så jag inte riskerar att stå där barskrapad efter några år.

Även buffertkonto skulle jag vilja ha placerade med chans till någon liten avkastning. Hjälp mig o visa bloggläsare :) Eller i alla fall peka mig åt ett håll där jag kan kolla upp det lite mera själv.

MvH Pengaregn

13 kommentarer:

  1. Bank norwegian 0,9%

    SvaraRadera
  2. Dessutom 2 milj NOK i insättningsgaranti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tål ju att kollas upp. Tack för tipset!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Marginalen bank ger 1,50% med insättningsgaranti om du binder 1 år. Då kan du ju ta t.ex. 100k hos Norwegian på rörligt för månadsuttag in på börsen, sen resten bundet 1 år.

    Angenämt problem det där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det ett angenämt problem minst sagt:)

      Marginalen ska jag spana in också.

      Det finns ju ett gäng som ger betydligt högra ränta men gemensamt för dom verkar vara att dom inte har insättningsgaranti.

      Vad tror du om Akelius? Dom har ju rätt hygglig ränta, dock ingen insättningsgaranti😁

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Tjena Pengaregn!

    Jag har vart lite i samma funderingar som du idag faktiskt och skrivit ett inlägg som påminner lite om ditt. Som jag själv har valt så har jag valt att låta cirka 20% ligga i fonder på Avanza och 80% ungefär investerat i aktier. Det tycker jag känns väldigt stabilt faktiskt.

    Sen har jag mellan 5-15% likvider på sparkonto Collector som i nuläget ger ungefär 0,5% ränta. Även fast det är liten ränta så är det hela tiden ändå pengar in nästan utan risk vilket känns riktigt skönt. Särskilt när det blåser på börsen.

    Om du vill vara riktigt safe så kan du ju bestämma dig för en summa tex: 10 000 kr + nyspar att investera för varje månad. Resten kan du ju ha på ett vanligt sparkonto och det tickar in ränta hela tiden vilket du kan följa varje dag och njuta av att se sparkapitalet växa hela tiden samtifigy som du lär dig och viktar mer och mer mot aktier.

    Själv köpte jag in mig lite för fort eftersom att det är så rackarns kul att köpa aktier men hade jag gjort om det hade jag dragit ut på det så som jag beskrivit ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du skriver är mer eller mindre exakt så min plan ser ut. Summan är inte riktigt fastställd ännu men jag kommer att plocka c:a 15 000 från mina arvspengar + sparpengar oh investera månadsvis. Resten vill jag står och samlar på sig lite ränta under tiden :) Har ju fått endel tips nu och kommer att kolla upp samtliga.

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. SBAB sparkonto med 0,8% är inte så dåligt egentligen och detta är helt utan bindningstid och du kan logga in och göra alla överföringar etc med ditt mobila bankis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SBAB ska jag ta mig en titt på, verkar ju vara smidigt och en helt ok avkastning. Vad tror du om räntefonder?

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Själv har jag en liten del sparat på Santander Bank med 0,8% i ränta och insättningsgaranti.
    Har även lite sparat i fonder, som ett "extrasparande" så att säga, man kan ju ha pengarna där länge om man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja insättningsgaranti känns som något man faktiskt vill ha. Skulle man bortse från den finns det ju ett helt gäng olika som erbjuder betydligt högre ränta men det känns lite för läskigt för min del. Dock har Akelius rätt så schysst ränta och det är ändå ett företag jag känner mig hyggligt trygg med.

      Vilka fonder sparar du i?

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Kan rekommendera att du skaffar preem och Shell MasterCard. 1% tillbaka på allt du handlat. Sen har du runt 1,5% sparränta upp till 15000 kr med insättningsgarantin. Jag själv min buffert för så jag inte bränner pengarna på aktier ;) Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!

      Funderade senast idag på om man kanske skulle skaffa någon typ av sånt kort.

      Hur använder du kortet då? Handlar du alla månadens utgifter som mat, bensin etc på det?

      MvH Pengaregn

      Radera