lördag 11 mars 2017

Att sälja eller inte sälja


Att ha en strategi att följa när man sysslar med aktiehandel tror jag är väldigt viktigt. Speciellt om man nyligen kommit igång och känner sig osäker kan det vara bra att ha några guidelines att förhålla sig till. För min del fann jag en trygghet i att månadsspara, diversifiera, buy & hold och utdelningsinvestering.


Så här ett drygt år efter mina första affärer känns denna strategi fortfarande helrätt för min del!

Jag tycker dock att det är lättare att definiera hur man ska bete sig när det handlar om att köpa aktier. Vad man ska göra när det kommer till att sälja är svårare. Jag har inte haft någon nedskriven strategi för detta och det börjar nu straffa sig till viss del. Ett par av mina innehav skaver och det här har jag nämnt i tidigare inlägg exempelvis HÄR.

Kul att se hur tankarna ändras. När jag skrev det inlägget var Nordea en av stenarna i skon som skavde. I dagsläget känner jag mig betydligt mer bekväm med dom av flera anledningar. Kanske är det mest det att det varit lugnt på skandalfronten ett tag och att utdelning är jämnt runt knuten:)

Det är många som har strategier i stil med "sälja om något fundamentalt ändras i bolaget" eller "sälja om bolaget sänker utdelningen". Jag tror dock att när det väl gäller är det inte lika lätt att följa dessa strategier. Jag ser många som hänger kvar vid exempelvis Telia trots ovanstående kriterier. Det tar liksom emot att trycka på den där säljknappen.

Tele2 har sedan dom hintade om sin nya utdelningspolicy i höstas stått på min säljlista. Under en längre period lyste siffrorna röda och Buffetts ord ekade i mitt huvud "Never lose money". Tålamodet gav i det här fallet frukt och efter årsskiftet har kursen stadigt klättrat uppåt och i dagsläget har jag istället en vinst att kunna hämta hem i bolaget.

Feg som jag är vågade jag inte sälja av hela mitt innehav utan jag tog fasta på något Nicklas Andersson pratade om i Prata Pengar för några avsnitt sedan. Sälj av en mindre del! På så vis kan jag delvis ha kvar kakan men ändå hämta hem lite vinst. Beroende på hur kursen beter sig kan jag antingen sälja av mer eller vänta in vårens utdelning för att sen sparka ut dom i kylan. Nu har kursen fortsatt en bit upp och jag funderar på om jag ska avyttra ännu en liten del.

Att sälja av ett bolag innebär ju inte bara att det blir ett mindre bolag i portföljen. För den utdelningsfrälste innebär ju detta också att det blir en mindre utdelning att se fram emot. Hujedamej... så vill jag ju inte ha det så lösningen blev helt enkelt att plocka in ett annat bolag som delar ut samma månad för att på så vis täcka upp tappet.

Med en direktavkastning kring 9% kunde jag inte låta bli det bolag som gått allra bäst i mina barns portfölj; Researrangören Unlimited Travel Group. 20 aktier i Tele2 byttas mot 25 aktier i UTG och maj månads utdelningsskörd är räddad. Någon större vikt vill jag inte att bolaget ska ha i portföljen men jag tror ändå att en mindre post kan göra sig bra som ett komplement till dom andra jättarna.

Så min strategi när det kommer till sälj får helt enkelt bli en variant av hur jag beter mig när jag plockar in nya bolag. Jag tar ofta in mindre post för att känna lite på bolaget. Alltså gör jag någon form av infasning av nya bolag. Samma sätt kommer jag göra med bolag som är på väg ut ur portfölj. Del för del kommer säljas av och göra en utfasning:) Infasning / Utfasning strategin helt enkelt!

På många sätt är det säkert bättre att både gå in hårt och att sälja hårt men för en nybörjare / fegis som jag så ger inte denna strategi upphov till lika mycket magont och det kan ju ha ett värde i sig.

Hur gör ni när det blir dags att slänga ut ett bolag?

MvH Pengaregn




17 kommentarer:

  1. Jag slängde precis ut Delarka ur portföljen eftersom förutsättningarna hade ändrats och riskbilden är högre än tidigare. Skrev ett inlägg om det men kontentan var att risken att behöva sälja med förlust gjorde att det var lika bra att fortfarande sälja av med vinst och istället placera pengarna i långsiktigt säkrare innehav.

    Säljer bara om något fundamentalt förändras i företaget i negativ riktning. Serneke har jag t.ex. inte sålt trots nedtrend eftersom fundamentan var bättre i senaste rapporten än när jag köpte. Det viktigaste tycker jag är att man har en rimlig säkerhetsmarginal när man köper och samtidigt ser över om aktiekursen börjar närma sig den. H&M oroar t.ex. inte mig så mycket eftersom jag bara ligger en halv procent minus samtidigt som jag har utdelningar på 4% årligen att se fram emot.

    SvaraRadera
  2. Jag säljer alla aktier om jag inte gillar hur ftg har ändrat sig, eller om jag hittat annan aktie som jag tror på mer. Har en regel, som jag börjar fixa och det är om jag har en aktie som finns i ett investmentbolag, så ska jag inte ha mer aktier än en visst antal eller summa. Som du kan se på bloggen finns det några aktier som finns i investmentsbolagen och kommer minska i några efter utdelningarna.

    SvaraRadera
  3. Jag har slängt ut Telia under en månads tid, då de dels sänkt utdelningen och dels gått i sidled länge för mig. Sålde visserligen med förlust, men jag sålde även Husqvarna med bra vinst, så det jämnade ut sig. Satsar istället på att fylla på i Hemfosa som delar ut kvartalsvis och samma månader som Telia, så snart är jag uppe i samma utdelning som jag skulle haft med Telia.
    Har även sålt två andra aktier, då de var lite av chansaktier, och de är lättare att sälja än utdelningsaktier tycker jag.
    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja chansaktier har jag också sålt av några stycken och numera sysslar jag inte alls med dom. Känner att jag inte har kunskapen helt enkelt.

      Får man fråga hur det kom sig att du sålde Husqvarna? Är själv sugen på att plocka in dom nämligen:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Jag började runt 2008 och har några 100% i uppgång. Men hade jag behållt min orginalportfölj, med några undantag, hade jag haft en högre avkastning. Jag tänker att man lär sålänge man lever... Lycka till
    Mvh Aktiemamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo med facit i hand är det såklart lätt att vara efterklok;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Håller med om att köp är lättare att definiera än sälj. Åtminstone om man jobbar med aktier på längre sikt. Lynch menar att det är viktigt att skapa en story för aktien och när storyn inte längre håller är det dags att sälja. Här finns förstås risken att man anpassar storyn för att slippa sälja (kan vara ide' att inkludera lite hårda fakta): ”Understand the nature of the companies you own and the specific reasons for holding the stock. (“It is really going up!” doesn’t count.)” Utdrag från: Lynch, Peter. ”One Up on Wall Street"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkvärda ord helt klart!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. @Aktieräven - det påminner mig om något jag läste för ett tag sedan att det kan vara en bra idé att alltid notera med en mening när man köper en aktie varför man gör det. Dels är det ett stöd vid köpet (hindrar till viss mån impulsköp), dels blir det tydligare när det är dags att sälja - dvs. när denna "story", som du skriver, inte längre håller.

    Lynch har även sagt att mer pengar troligtvis gått förlorade på att försöka tajma marknaden än på kursras, vilket ju talar för ett konservativt förhållningssätt till den egna aktieportföljen.

    Det lättaste sättet att "göra sig av med" en aktie tycker jag ändå är att ställa den mot ett bättre alternativ. Det är trots allt så att man ju kan gå miste om en investeringsmöjlighet om man håller sig fast vid ett innehav. Bytet måste dock vara väl övervägt förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med där. Det gäller att ha ett bättre alternativ. Själv sålde jag nyligen Ica och satsade på Resurs holding istället. Ica fortsatte upp men det gjorde Resurs med och Resurs delar ut 5 % jämfört med Icas futtiga 3.5 % ;).

      Radera
  7. Jag slängde ut Pricer från dotterns portfölj efter ca40% uppgång, mest för att jag ändrade uppfattning av att jag ej tror bolaget kan leverera i 18 år frammåt vilket jag trodde när jag köpte bolaget.

    Har även funderat på sälja lite i vissa aktier i nedgående trend men jag har ej gjort det. Dumt kanske då de fortsatt ner.

    Ha de bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där är ju verkligen inte lätt. Om man ändå hade den där spåkulan så man visst vart kurserna skulle ta vägen:)

      MvH Åengaregn

      Radera
  8. Är också väldigt osäker på när man ska sälja och det är ju inte lätt att göra sig av med något som man tagit in med hjärtat. Har bara gjort det med 2 bolag och det är Ericsson och Ratos. Bägge två sålde jag för fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man tagit in bolagen både genom hjärta, hjärna och magkänsla så borde man ju inte hamna i säljsituationen;)

      Jag vet med mig att jag plockade in en hel del bolag i starten utan att riktigt göra hemläxan innan. I just fallet med Tele2 så vill jag inte vara med när det blir dags att sänka utdelningen och då väljer jag att börja fasa ut dom nu.

      MvH Pengaregn

      Radera
  9. Äger också tele2 och har haft samma funderingar kring aktien. Med Nordeas nya lägre courtage känns det mkt enklare att sälja av lite men inte hela innehavet, den idén lånar jag:) Tack för ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattade inlägget. Sånt värmer!:) Ja känner man sig lite osäker tror jag det kan vara en bra väg att gå om man vill minska i innehav som skaver.

      Ha det fint!

      MvH Pengaregn

      Radera
  10. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera