fredag 10 mars 2017

Den som väntar på något gott...

Väntar ibland helt i onödan...


Skattebeskedet trillade in sent igår eftermiddag och jag klickade förväntansfullt fram det på mobilen. I mitt huvud hade jag redan börjat skissa på olika bolag som skulle kunna få en påfyllning av återbäringen. Nu blev det ju inte riktigt så... För första gången på jag vet inte hur länge så åkte jag på restskatt!

Restskatt, vilket jäkla obehagligt ord. Jag hade verkligen ställt in mig på att det skulle bli iallafall en liten återbäring men där gick jag på en nit. En dryg tusenlapp vill skattmasen ha tillbaka av mig så det är väl bara att betala och gå vidare.

Jag tror boven i dramat är att vi använde oss av rot/rutavdrag under 2016. Då det är första gången vi utnyttjar rot/rutavdraget har jag inte riktigt koll på hur det funkar. Jag har mest varit glad över att inte behöva betala så bedrövligt mycket till hantverkarna. Ni som har mer koll, kan det vara så att det är avdraget som gör att det inte blev någon återbäring.

Om det är någon utgift som lätt kvalar in på listan över mina Fruktansvärt tråkiga utgifter så är det denna restskatt. Som tur var handlade det ju inte om några större pengar men det grämer mig ändå när jag hade sett fram mot att få peta in lite extra pengar i portföljen. Det är ju en himla tur att det är fredag och att helgen bara är några timmar bort.

Hur gick det för er andra? Blev det några extra slantar i påsk?

Trevlig helg!

MvH Pengaregn

8 kommentarer:

  1. Är ingen skattexpert men tror inte rotavdraget skall påverka slutdeklarationen varken positivt eller negativt. Det dras ju av direkt på notan från tex snickaren eller målaren. Rot har försämrats av denna arbetar och företagarfientliga regering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att jag då fick kvarskatt. De skillnader jag vet om mot tidigare år är just ROT/RUT samt ISK-skatt och den sistnämnda kan inte ha blivit så bedrövlig så att den motsvarade det tapp som blev på skattesedeln iår:/

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Tror inte heller rotavdraget påverkar skatten.
    Jag får tillbaka pga jag har lån på depån, så blev inkl annat 30% av nettolönen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske skulle aktivera superlånet bara för att slippa kvarskatten nästa år;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Deja vu! Tror personligen det är en kombo med ISK och rot som ställer till det! Ju mer på ISK ju mer rest skatt 😯

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag något av dom två eller en kombo är det definitivt som spökar för min del. Kan inte komma på något annat, allt annat är liknande som föregående år... Jobb, ränteinbetalningar etc...

      Surt i vilket fall som helst.

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera
  5. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera