torsdag 9 mars 2017

Priskriget


Den senaste tiden har debatten blossat het gällande källskatt och Nordeas nya priser på courtage. När det kommer till källskatten så är det såklart tråkigt att inte Avanza lyckas med det Nordnet inte verkar ha några större problem med. Att få tillbaka 100% av källskatten är dock inget jag har räknat med. Jag har hela tiden levt med föreställningen att man får hoppas på att få tillbaka så mycket som möjligt men att det inte finns några garantier. Jag hade nog varit nöjd med att få kring 90% om jag inte hade vetat om att en annan bank lyckas med konsstycket att ro hem hela beloppet.

Det är dags för Avanza att visa framfötterna och lösa det här de kommande åren för oss kunder. Inte kanske för att det för min del (och många andra) handlar om så värst mycket pengar men det ser inte bra ut när man inte kan erbjuda samma nivå av återbetalning som den största konkurrenten. Dessutom vet vi ju alla vad som kan hända med många bäckar små;)

Nu trivs jag väldigt bra hos Avanza och uppskattar både hemsidan, appen och kundtjänsten de gånger jag behövt hjälp med något. Någon omedelbar flytt är det alltså inte att tala om och jag har en förhoppning att både källskattsdebatten och prispressen kommer gynna oss kunder i slutändan. Ska Avanza även i fortsättningen kunna hävda "Mer till spararna mindre till banken" kommer dom bli tvungna att på något sätt möta Nordeas nya priser.

Jag ser flera möjligheter utöver att sänka courtaget på stockholmsbörsen. Vad sägs om ett bantat courtage på USA aktier? Jag skulle applådera ett sånt förslag då det skulle möjliggöra mer regelbundna köp i mina älskade kvartalsutdelare. Att alla ska kriga om att vara billigast på courtage tror jag inte kommer hålla i längden. En likartad nivå på courtage är såklart bra men jag ser även det positiva i om de olika bankerna skulle nischa sig på olika saker. Nordnet har väl delvis gjort det genom att erbjuda courtagefri handel på vissa ETF'er om jag förstått det hela rätt. Mer sånt skulle uppskattas från min sida!

Det aktuella läget öppnar dock upp för en del rätt trevliga möjligheter. Jag har merparten av mina aktier och fonder hos Avanza men jag använder samtidigt Nordea som min huvudsakliga bank där vi har våra lönekonton, betalkort och bolån. När nu Nordea erbjuder såpass mycket billigare priser så seglar dom faktiskt upp som ett alternativ till Avanza och Nordnet när det kommer till aktiehandel. Detta är något jag tänkt utnyttja vid kommande förhandlingar kring våra bolån. Det ska dock till rätt stor ränterabatt för att jag ska överge Avanza. För min del är det otroligt värdefullt att ha en funktionell och smidig hemsida och i dagsläget är det inget som konkurrenterna erbjuder enligt mig.

Om nu Avanza kunde få ordning på återbetalning av källskatten samt sänka courtagen litegrann skulle jag helt klart vara en nöjd och glad kund.

MvH Pengaregn

11 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber tusen gånger om ursäkt, sitter med mobilen och då råkade jag radera din kommentar. Skriv den gärna igen om du känner för det Aktiepappa.

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Hahaha, jag har gjort samma sak en gång. När det kommer till kommentaren så kommer jag inte ihåg vad jag skrev ordagrant men det handlade om att jag aldrig nånsin kommer byta till Nordea men att jag tror att jag kommer ha nytta av priskriget i alla fall. Även om inte Avanza och Nordnet sänker sitt courtage så är de numera vakna för att de inte är ensamma på den här marknaden.

      Radera
    3. Ja det tror jag med. På ett eller annat sätt kommer den ökade konkurransen var bra för oss kunder!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. nordea är inget alternativ för mig, är nordnet och avanza som gäller, storbankerna räcker det att ha lönekontot på, de är rena utsugare och denna sänkning på courtage gör de inte av god vilja och finns en baktanke. tänk scenariot att avanza och nordnet blir uppköpta av storbanker då lär det inte bli billigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har du helt klart en poäng i. Jag har heller inga planer att flytta något till Nordea i dagsläget men det känns ändå bra med ännu ett alternativ till aktiehandel.

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Avanza/Nordnet kommer förmodligen aldrig att avskaffa minimicourtaget. En vanlig småsparare handlar oftast för mellan 10-20 tusen och nätmäklarnas modell med courtageklasser är helt uppbyggd för att dessa affärer antingen ska generera ett högt courtage på 0,25% eller ett minimicourtage på 39 kr. Det är från minimicourtage nätmäklarna har sin stora intjäning och man kommer därför att klänga sig fast i denna modell med näbbar och klor.

    Avanza/Nordnet är idag 3-4 gånger så dyra som Nordea på en nota mellan 10-20 tusen. En häpnadsväckande skillnad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svänger fort:) Ena dagen är nätmäklare grymt mycket billigare för att nästa dag var betydligt dyrare än stordraken.

      Det kan säkert vara som du säger men jag kommer ändå hoppas litegrann på en courtagesänkning från Avanzas håll.

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Ser att du har Nordea. Måste fråga om du har ditt betalkort genom dem och isf har du appen Wrapp? Om inte så måste du ladda ner den och koppla ihop den med ditt VISA-kort. Använd isf kod n9to77 så får både du och jag 100 kr på valfri restaurang. Hojta om du har några frågor om appen. Jag är jättenöjd och har haft den sen i somras :)

    //Emelie :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenixen!

      Ja Nordea har jag men ingen Wrapp-app än så länge. Ska kika om det kan var något för mig. Tack för tipset!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera