onsdag 15 mars 2017

Min syn på risk


På min sida Portföljen fick jag häromdagen en intressant kommentar från en bloggkollega. Det var skribenten Vad är livskvalite? som undrade lite kring min syn på risk. Han förklarade hur han nu börjat styra över endel av sina besparingar mot buffert och räntor och ville höra hur mina tankar gick kring detta.

Då det ganska snabbt blev en lite väl lång kommentar väljer jag att göra ett eget inlägg av det.

Först av allt så tror jag man måste utgå från vilket läge man själv befinner sig i och utifrån det ta ett beslut kring vilken typ av risk man är beredd att ta. I dagsläget har jag valt att vara 100% exponerad mot aktiemarknaden. Jag vill spendera så mycket tid i marknaden som möjligt och de alternativ inom räntespar som finns känns helt enkelt inte tillräckligt attraktiva. Min sparhorisont är minimum 15 år och kan mycket väl vara livet ut och det är dels baserat på det som jag väljer att vara så pass exponerad mot aktier.

På ett annat sätt har jag valt att ta mindre risk. Jag har siktat in mig enbart på stora, starka bolag och låter bli att investera i framtida förhoppningsbolag. På grund av detta missar jag säkerligen en hel drös med kursraketer men det kan jag leva med.

Som ett komplement till detta har jag också valt att ha en ordentligt väldiversifierad portfölj. Mitt ISK + KF närmar sig 50 bolag och spottar ur sig utdelningar på löpande band och kan väl nästan liknas vid min egen lilla indexfond.

Valutarisk är också något jag utsätter mig för men det är inget jag ligger sömnlös över. Med en lång sparhorisont kommer valutan både att risa och rosa mig och i det långa loppet tror jag det jämnar ut sig.

Den här strategin och tänket kommer troligtvis inte vara för evigt för den bygger på en rätt så viktig sak för min del och det är pengar. Jag sitter i den gyllene sitsen att jag har en ordentlig hög med kontanter utanför börsen. Hade jag inte haft denna kassa hade risktagandet här ovan nog sett lite annorlunda ut.

Min kudde med pengar har jag möjlighet att använda om det skulle bli större sättningar i marknaden och därför vågar jag vara så exponerad som jag är. Om det här är rätt väg att gå får framtiden visa men än så länge sover jag gott om natten med vetskapen att jag skulle kunna utnyttja ett ordentligt kursras till min fördel.

Pengahögen jag har utanför börsen är inte evig utan kommer undan för undan minska då jag månad för månad köper fler aktier. Över tid kommer alltså min strategi gällande risk behöva att ändras när förutsättningarna ser annorlunda ut. Nu är jag ju inte där än och då är det svårt att sia om hur tankarna och magkänslan ska bete sig när man står inför den situationen. Jag tror dock inte min strategi skulle ändras så där överdrivit mycket. Möjligen skulle jag ha en viss procent i räntor men fokus kommer förmodligen fortfarande vara på att spend time in the market.

Att försöka tajma marknaden är inte jag någon ninjamästare på så det kommer jag även i fortsättning lämna till andra och för att summera min syn på risk så landar jag någonstans i att jag här och nu är beredd på att ta ganska stor risk tack vara att jag är hyggligt stadd i kassan. Om börsen är på väg mot den stora kraschen eller om vi kommer fortsätta resan upp låter jag vara osagt. Jag vet verkligen inte och för min del spelar det ingen roll. Jag vill vara i marknaden och är förberedd både på upp & nedgångar. Längs vägen kommer jag glädjas åt varenda litet pengaregn mina bolag ger mig.

Den här typen av frågeställningar tror jag är nyttiga för mig. Dom tvingar mig att tänka efter, reflektera och försöka få ned mina tankar i ord. Det är inte alltid det lättaste men jag hoppas ni fått en något mer nyanserad bild av hur mina tankar snurrar. Tack Vad är livskvalite? för frågan:)

Hur ser ni på ert risktagande?

MvH Pengaregn

11 kommentarer:

  1. Jag tror att småsparare generellt är ganska dåliga på att se över sin risk. Jag tycker att det är viktigare att hålla nere risken sett till de bolag man väljer i portföljen än att "kasta ihop" en portfölj men ha en del i räntor utanför. En blandning av båda kanske är det bästa.
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
  2. Tack Pengaregnet för att jag blev nämnd i ditt inlägg. Jag skrev också om detta på min blogg under rubriken "Är du diversifierad nog?" Jag kallsvettades efter ett inlägg jag i min tur fått av Prius beträffande samma inlägg. Jag insåg emellertid att jag glömt att: indexfonder och aktier är samma tillgångslag, det är lätt hänt. Men det heter inte indexfond för intet. Jag knoppade av mina bäst presterande indexfonder, inte hela fonden utan bara vinsten jag gjort. 10 000:- gick raskt in på Spiltan Räntefond.

    Visst befinner jag mig mer emotionellt i min portfölj än vad jag själv vill medge. Jag vet inte dag hur jag skulle hantera en sättning i ekonomin, att mina innehav dök 20%? Härute är det lätt att heja på varandra, om nya case mm. Men är det inte lika viktigt att inte förlora pengar, som det är att skapa pengar?

    Mitt sparande har gått väldigt bra, och jag verkar ha börjat på rätt adress :) Men det är lätt att bli fartblind. Ett sätt att säkra de vinster man ha gjort, är att faktiskt knoppa av dessa och placera dem i räntor alt. krigskassan.

    SvaraRadera
  3. Risk är positivt - se bara till att få bra betalt för den. Jag tror att många skulle tjäna mycket på att våga mer, speciellt i början av livet. Över tid tjänar man på att ta risk.

    Mvh, Per

    SvaraRadera
  4. Jag har psykologiskt styrt om mig. Tidigare var depåvärdet i fokus. Numera ser jag istället till värdet av framtida utdelningar. Eftersom strategin är buy and hold med målet att leva på utdelningar är det en psykisk avlastning för mig att tänka så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma här. Utdelningarna är i fokus och portföljvärdet är sekundärt (Dock känns det ju alltid gott att se att portföljen växer) :)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. En viktig poäng som du tangerar är dina kontanter. Att hålla kontanter är ett investeringsslag vars avkastning kan mätas i inflation om du inte håller dessa pengar på ett konto med ränta.

    Jag gissar att du inte har en drös med tusenlappar liggandes i ett kuddfodral utan faktiskt har dem på någon typ av konto och då räknas dessa som en ränteplacering. Din förväntade framtida avkastning på pengarna är således ränta-inflation och denna borde vara negativ just nu. Denna investering sänker din riskprofil eftersom du med stor säkerhet kan förvänta dig denna avkastning och svängningarna bör bli väldigt små.

    Att du sedan tar en större risk med en lite mindre portion pengar gör att hela ditt kapital utsätts för svängningar men totalt mindre än om du skulle ha allt på aktiemarknaden.

    Nu finns det de som inte räknar volatilitet som risk men jag skulle vilja påstå att det är en risk men det finns också andra risker och det är väl där filosofin kommer in.

    Personligen har jag nu i eget tycke alldeles för lite ränta/kontanter. Jag ligger vansinnigt tungt belånad och exponerad mot fastighetsmarknaden (del i eget boende)och merparten av mitt egna kapital är exponerat mot aktiemarknaden vilket gör att risken i min ekonomi är riktigt, riktigt hög även om jag försöker ha stora bolag i portföljen.

    Nu är jag bekväm med detta risktagande men detta kanske kan visa på vikten att ta med alla aspekter av ekonomin vid en riskbedömning? Du gör ju det ovan men det verkar inte som om du tar hänsyn till att din påse pengar är en placering i sig :-)

    Kul att ha dig tillbaka i bloggvärlden igen förresten.

    Må väl
    Att Välja Lycka

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte riktigt när du beskriver var du har dina pengar placerade. Först skriver du att du är 100% exponerad mot aktiemarknaden och sedan skriver du att du har en ordentlig hög med kontanter utanför börsen. I mitt sätt att se det innebär det ju att du inte är 100% exponerad mot aktiemarknaden. Om din hög med kontanter i värde motsvarar värdet av dina aktier så är du ju bara 50% exponerad mot aktiemarknaden, eller är det något jag missat?
    Tack för intressant läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menade att den del jag har "placerad" är till 100% aktier. Jag valde alltså i det här fallet att inte se mina kontanter som "placerade". Kanske var jag som förklarade klumpigt andemeningen blir dock den samma... Jag är villig att ta en hygglig hög risk då jag har medel utanför börsen om det skulle knipa.

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Själv är jag i princip 100% investerad i eget boende och aktier/aktiefonder.

    Anonym ovan nämner något intressant,du säger att du är 100% investerad i aktier men att du har en rejäl hög kontanter vid sidan om. Skulle vara intressant att höra mer :).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog jag som förklarade klumpigt.... Se ovanstående svar:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  8. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera