fredag 22 september 2017

Veckopeng


Det har pratats en hel del om veckopeng hemma hos oss den senaste tiden. Vi har en 10-åring som helt klart börjat få upp ögonen för pengarnas värde och som gärna vill ha egna att spendera. Jag tycker det här är jättekul för det öppnar upp för ekonomiska diskussioner som inte riktigt varit självklara förut.

Det vore ju enkelt att bara dela ut en slant per vecka men jag skulle vilja att det blev något mer av det. Jag har ju ett sparande till barnen hos Nordnet som den äldsta får vara med och påverka i viss utsträckning och det är för att jag vill att barnen ska få med sig ett ekonomiskt tänk.

Hur gör man då för att förstärka kunskapen kring ekonomi genom veckopengen?

Skulle man på något sätt kunna uppmuntra långsiktighet och sparande i samband med veckopengen? Jag tänker om man skulle kunna lägga in någon liten morot om det till exempel sparas en slant och inte allt går till snask. Kanske kunde den sparade slanten också få växa lite för att påvisa ränta på ränta effekten. Det samma skulle kunna gälla födelsedagspengar eller julslantar.

Vore superkul att höra hur ni gör med veckopengen till era barn och om ni har några tips hur man kan uppmuntra dom till sparande.

Av någon anledning kändes det lättare när man själv var liten och pengar var mer en självklar del av samhället. Det är ju såklart fortfarande ett alternativ men det krånglar till det lite då vi i princip aldrig använder kontanter hemma. Jag har hört talas om någon veckopeng-app men inte testat själv. Har ni några erfarenheter där?

Drömmen vore ju att få med ens barn på tåget tidigt och att dom redan när dom börjar tjäna sina första pengar börjar spara och investera. Resultaten över såpass lång sparperiod kan verkligen vara svindlande.

Trevlig helg!

MvH Pengaregn

PS: Barnsparandet går att följa via Shareville, bara att söka på Pengregn. DS

11 kommentarer:

  1. Vår sexåring får 20 kr i veckopeng. Dessa får användas fritt givetvis. För att sporra till sparande och eftertanke har vi en deal att vi bekostar hälften om hon sparar till en dyrare sak. Det funkar bra och har blivit många askar Lego.

    Jag vill också få med våra barn på spartåget och hoppas kinna stimulera dem till det.

    Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!

      Ja det skulle ju kunna vara en variant. Är dock sugen på att ha någon form av "pappabank" också där barnens sparpengar kan växa om dom ger tusan i att bränna allt:)

      Tror jag det kan vara otroligt värdefullt att få med barnen hyggligt tidigt. Tänk om man hade kört igång och sparat och investerat ända från det att man fick sina första pengar. Det är många år av ränta-på-ränta effekt det:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hej Pengaregn

    Det är kul att du är tillbaka igen :-)

    Jag har inga egna erfarenheter av att dela ut veckopeng ännu men jag har två favoriter på ämnet och den ena är Stefan Thelenius som (har jag för mig) dubblar det som barnen sparar av sin månadspeng och sedan har vi mr money mustache som har ett "pappakonto" som ger 10 % ränta.

    http://www.mrmoneymustache.com/2015/05/20/what-im-teaching-my-son-about-money/

    Vad man skall göra för att pengar skall vara en verklighet vet jag inte. Personligen lutar jag åt att börja använda kontanter igen i just det här syftet men vi får väl se vad som hänt i världen om 6-8 år.

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!

      Det är gott att vara tillbaka:)

      Stefan är en husgud hos mig och jag har redan apat efter hans "månadens aktie" när det kommer till barnens portfölj. Tusen tack för tipset angående Mr money mustache. Ska kolla in det:)

      Kontanter är ju trevligt på det sättet att det blir så grymt mycket mer tydligt! Får se hur vi gör här hemma.

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Tror det är viktigt för yngre barn att se, känna och ta på fysiska pengar. Några siffror i en app är väldigt abstrakt, medans en spargris och mynt (som vi precis börjat med till Lilla Snålgrisen) är helt perfekt. Dock saknar jag möjlighet att via en automat växla till mig 20-lappar t.ex. Kommer inte att börja ge 100-lappar i veckopeng, och månadspeng är får långt tids-spann för en 4-5 åring tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också det faktiskt! Allt blir tydligare med pengar:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Vill ni att få barnen att bli ekonomiska, lär dom spela monopol :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dum ide alls det👍🏻 Att jag inte tänkt på det tidigare...

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Hej!
    Testa gärna vår app, den är framtagen för att hjälpa barn att lära sig hantera pengar på ett sunt och ansvarsfullt sätt. I appen kan barnen sätta upp sparmål och du som förälder kan sätta en ränta som får pengarna i spargrisen att växa. Läs gärna mer på vår hemsida och kika på hur appen fungerar
    https://www.veckopengen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!

      Ja det kanske inte vore så dumt att testa den digitala varianten:) Ska kika på det!

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Jag är helt fri från HERPES VIRUS
    Herpes är ett allvarligt och återkommande tillstånd som inte kan botas med droger eller injektioner av DR JAMES, men det bästa sättet att bekämpa herpes är att ta naturläkemedel, jag är röd om DR JAMES, den stora herbalisten som botar människor med HIV-virus med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att ta reda på hur han kunde hjälpa mig och han sa till mig att jag aldrig skulle vara rädd för att han skulle hjälpa mig med den naturliga örtmedicinen! Efter två dagars kontakt med honom berättade han att läkemedlet är klart och han skickade det till mig via DHL COURIER SERVICE och det fick mig på tre dagar! Jag använde medicinen som han föreskrev för mig (MORGON och KVÄLL) och blev botad! Det är verkligen som en dröm, men jag är så glad! För personer som lider av följande sjukdomar, bältros, MS, Bullous Pemphigoid, Diabetes, cancer, Pcos, hypotyroidism, Herpes, KOL, HIV, artrit, Hpv, infektioner, leversjukdom, autoimmuna sjukdomar, Parkinsons sjukdom, Lupus och mer ska kontakta honom för hans örtmedicin, för jag är ett levande vittne och jag botades av herpesvirus. och läkemedlet DR James är legitimt. Jag skickade honom vad han bad om och han skickade mig sin medicin som jag tog i 2 veckor och idag är jag här med ett negativt resultat. När jag gick för testet var jag så glad efter att jag tog hans örtblandningsmedicin.KONTAKT DR JAMES FÖR EN PERMANENT KUR E-post: drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera