torsdag 28 april 2016

Hitta balansen


Har klurat ganska mycket de senaste dagarna på hur jag ska lägga upp mina månadsköp. Det jag främst klurar på är hur jag ska få en bra balans mellan svenska och utländska innehav. Då courtaget är så mycket högre på utländska blir ju dom posterna såpass stora att det finns risk att portföljen kantrar åt det utländska hållet.

Tanken på att kontinuerligt månadsvis köpa i upp som i nedgång tilltalar mig. Jag är mycket väl medveten om min bristande rutin och kunskap och där skulle en sådan strategi passa mig ganska bra. Då skulle jag helt kunna släppa tanken på att tajma marknaden och istället bara peta in pengar i de bolag jag valt och som jag tror har framtiden för sig.

Men det är nu det blir lite mer knivigt... Säg att man skulle vilja ha 20 svenska bolag och 10 utländska bolag. Om man då ska månadsspara i dessa kommer den utländska delen rätt så snabbt väga betydligt tyngre än den svenska. Jag gillar verkligen Investerarens sätt att automatiserat köpa månad för månad och skulle hemskt gärna ha en liknande strategi men det går ju inte om man inte bara vill ha svenska bolag.... eller?

Hur gör ni andra där ute för att få en bra balans/diversifiering?

Under ett par dagar har jag spridit ut denna månads slantar. Det blev inköp både här och på andra sidan atlanten. När nu Starbucks dippade lite passade jag på att fylla på i den. I övrigt kan ni se att jag plockat in 3 nya bolag i den svenska portföljen: Axfood, Duni och Swedish Match.


I och med denna månadens påfyllningar kan jag faktiskt stryka två målnivåer från min lista nämligen Portföljvärde 20 000:- & 30 000:-. Ta er gärna en titt på sidan Mål för att se hur jag ligger till. Sidan portfölj kommer också uppdateras inom kort med de nya inköpen.

Sen måste jag också nämna, även om det inte finns med på målsidan, att bloggen nu nått 10 000:- sidvisningar sedan starten och det känns ofantligt kul:) Hoppas ni vill hänga med på den fortsatta resan!

MvH Pengaregn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar