tisdag 26 april 2016

På tok för tyst


Ja det har verkligen varit på tok för tyst här på bloggen de senaste dagarna och anledningen till det är att jag och sambon varit iväg på en liten välbehövlig semestertur. Sverige visade sig både från sin finaste och fulaste sida under vår resa. Strålande vårsol blandades med snöblandat regn när vi styrde kosan hemöver. Resan gick i viss mån i pengaförstörelsens tecken men det var det värt.

I mitt föregående inlägg (Pull the trigger) pratade jag om att våga slå till när köplägen uppenbarar sig. Denna gång gjorde jag inte det, jag avvaktade och till slut skippade jag det helt. Dock SKA det handlas aktier den här veckan. Lönen har landat på mitt konto och tillsammans med lite arvspengar siktar jag på att föra över runt 12 000:- till Avanza under veckan. Jag mjukstartade idag genom att köpa min månadsranson a 500:- i mina 5 fonder. Vill ni se vilka fonder jag månadssparar i går det fint att klicka på fliken Portföljen. Fliken har idag uppdaterats med dagsfärska siffror för mina innehav.

I vanlig ordning när det är dags för mig att inhandla aktier så lyser möjligheterna med sin frånvaro. Dom finns säkert där men jag kan inte riktigt se dom. Jag är sugen på att gå in i flera bolag. Microsoft backade en aning och möjligen tar jag en första position där. Dock skulle jag gärna få in lite mer svenska alternativt nordiska bolag.

Jag gillar absolut de amerikanska bolagen men för att hålla nere courtagekostnaderna blir varje köp såpass stort att min KF snabbt drar ifrån mitt ISK i värde och jag vill inte ha för stor dollarexponering. Jag har suttit och räknat lite på det här med optimala courtagenivåer  när man använder Mini på Avanza för olika valutor och kommit fram till följande:

Euro order runt 3600:-
CAD order runt 2600:-
Dollar order runt 3200:-

Detta räknat på dagens valutakurser. Ligger jag någorlunda rätt i mina beräkningar eller är jag helt ute och cyklar?

Från courtage till potentiella portföljarbetare. Vad finns det då som man skulle kunna tänkas plocka in? Ja Fortum till exempel. Det skulle absolut kunna vara en kandidat till portföljen eller varför inte Axfood eller Cloetta. Ja de finns många kandidater därute. Ett bolag som sysslar med dagligvaruhandel/mat vill jag verkligen få in. De det står mellan blir då Axfood och Ica Gruppen. Och just nu faller mitt val på Axfood mest på grund av priset. Vad köper ni för månadspengen?

En sak jag är hyggligt säker på är att jag kommer öka på mitt innehav i Castellum en smula. Dels för att jag gillar bolaget men också för att jag vill ha möjlighet att få fler andelar  i deras nyemission. Även Starbucks och Unibet kommer troligen få lite påfyllning med effekten att jag sänker mitt GAV lite i bägge innehaven.

Vi får se vad det landar på men enligt mina beräkningar ska jag kunna stryka två mål från min lista i och med denna månads aktieköp. Jag uppdaterar så fort som jag vet säkert:)

MvH Pengaregn

8 kommentarer:

  1. Hej Pengaregn!

    Vi har saknat dig. Hoppas du hade det bra.

    Jag har inte bestämt vad jag skall köpa men jag tittar på Nobina, MQ och fastigheter både i Sverige och USA men jag hoppas också på tilldelning i Oscars nya preff och då riskerar det att bli skralt med slantar på kontot.

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare!

      Det var ju himla kul att höra att man varit saknad:) Och tackar som frågar, jag hade det toppen:)

      Mmmm Oscars nya preff ja... ja det vore ju inte dumt men jag får nog stå vid sidlinjen på den.

      Får man fråga vad som lockar med Nobina? Jag har ingen koll alls på bolag... sysslar med kollektivtrafik va?

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hepp

    Oscar kräver ju en hel del kapital men förmodligen kommer inte kursen att vara så himla volatil så du borde kunna köpa en eller ett par lite senare om du känner att det är läge.

    Nobina jobbar med kollektivtrafik ja. Ett ganska stort bussbolag och riktigt nytt på börsen så för mig är det en av få chansaktier men deras utdelningspolicy är aktieägarvänlig och kommer bara rapporten in relativt i par med estimaten kan utdelningen bli rejäl och det är väl det jag spekulerar i. En direktavkastning mellan 6-8 % men jag hade nog valt någonting säkrare med huvudsumman och om du råkar ha en slant över kan du snegla ditåt efter lite läsning. Nobina är ett av mina minsta innehav men jag siktar på att öka med tiden.

    Må gött

    SvaraRadera
    Svar
    1. En plats på bevakningslistan kan jag allt kosta på mig för Nobina. Avvaktar nog köp tillsvidare dock. Tusen tack för tipset:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Nu kanske jag bara lägger bränsle på elden, men ett alternativ till ICA och Axfood kan vara Unilever. Du kommer nog känna igen ett antal av deras produkter. Köp då den London listade aktien UL så slipper du källskatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unilever finns med på bevakningslistan och jag skulle absolut kunna tänka mig att plocka in den. Har läst mycket gott om den så förr eller senare finns den nog med i portföljen. Men för att inte dollarn ska få allt för stor vikt i portföljen behöver jag nog få in något mer svenskt bolag...

      Tack för att du är inne och läser och kommenterar!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Låter som en fin tanke att öka i Castellum. Jag funderar på att göra samma sak. Det känns som att nyemissionen kan öka företagets substansvärde i längden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just Castellum känner jag mig trygg med😊

      MvH Pengaregn

      Radera