måndag 18 april 2016

Låna av sig själv


Har lagt märke till att jag inte är särskilt disciplinerad när det kommer till pengar som ligger på ett av mina vanliga konton. Börjar det tryta på det vanliga är det otroligt lätt att nalla från det andra kontot. Helt enkelt låna av sig själv. Problemet med att låna av sig själv är att risken att man inte betalar tillbaka är ganska stor. Så är det för mig iallafall...
Ska dock göra mitt yttersta för att betala tillbaka min skuld. Helst med lite ränta.

Ovanstående har (hittills) inte hänt med de pengar jag fört över till Avanza. På något sätt blir dom pengarna låsta och det skall extremt mycket till innan jag säljer av något av innehaven för att kunna föra över till det vanliga kontot igen. I framtiden kommer jag inte ha så mycket pengar på mitt vanliga konto men just nu i startfasen kändes det tryggare att sätta över lite mindre summor per månad (cirka 10 000:-).

I slutet av April kommer jag se till att alla slantarna ligger hos Avanza och att jag därmed satt punkt för nallandet.

Den vanliga mitt-i-månaden tristessen börjar nu infinna sig rätt rejält och jag ser redan fram otroligt mycket till löningen. Dels för att det kommer in nya pengar men också att få sätta dom i arbete. Det är ju då aktiesparande är som allra roligast.

Förhoppningsvis kommer jag också inom kort att kunna börja investera delar av mitt arv. Som jag nämnt tidigare kommer jag portionera ut det under en längre period och detta gör jag främst för att jag ska känna mig någorlunda trygg samt kunna samla på mig kunskap under resans gång. Mycket pekar ju annars på att man nog tjänar på att slänga in allt man har på ett bräde men det är inget för mig. Jag uppskattar min sömn alldeles för mycket:)


Dagens värde på portföljen är 18 911:- så nästa målnivå är inom räckhåll!

MvH Pengaregn

6 kommentarer:

  1. Ahhhhh.....det gamla tricket att "låna av sig själv". Det har man gjort många gånger. Ibland till och med lyckats betala tillbaka. Men tyvärr är det nog fler gånger jag inte betalt mig själv! Vem vinner och vem förlorar då? ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det kan man fråga sig;) Skönt att se att jag inte är den ende som smyglånat:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Haha bullseye,

    Jag brukade alltid köra den varianten förr. Jag förde över 3000 kr från lönen till ett annat konto bara för att plocka tillbaka dom 15 dagar senare, och så höll det på. Ibland kunde det bli över en liten Slant men oftast inte. Men jag håller också med att det är en helt annan sak när man för över dom på avanza, där får dom ligga ifred.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när slantarna är inne på Avanza så stannar dom där. Jag ser dom liksom inte som "pengar" när dom väl hamnat där:)

      Ha det fint!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. ja usch ja, jag har aldrig lyckats med att låna av mig själv. En av orsakerna till att jag sitter i den här sitsen nu. Vågar knappt spara till en buffert. Då är det bättre att lägga dom slantarna på skulder. Litar inte på mig själv alls=(

    SvaraRadera