onsdag 13 april 2016

När glöden falnar


Hur gör ni när ekonomi och sparande-gnistan falnar?

För min del så är jag nog funtad så att saker går upp och ned. Ibland är man supertaggad och kör på och allt känns toppen och i andra stunder känns det lite som det kan kvitta. De senaste dagarna har jag varit nere i en svacka och vänt. Nere i dalen känns strävan att få undan dom där extra slantarna extra tung och bitvis ganska meningslös.

Det som irriterar mig mest med dom här dalarna är att konsumtionsdjävulen trivs som allra bäst där. När jag känner mig deppig så kan jag nästan höra en liten röst i mitt huvud som säger; köp dig något kul så känns det bättre. Vid denna svacka så bad jag den rösten dra åt helvete så inga onödiga köp gjordes. Det jag vill få sagt med det är väl mest att jag kan bitvis förstå dom som handlar bort sin ångest. Handlingen får fungera som en quick fix istället för att ta tag i hur man mår.

Ju äldre jag blir desto mer medveten blir jag om dom här svängningarna och jag har då också blivit bättre att ändra riktning. När jag väl ändrat tankesättet dröjer det inte länge innan man är uppe på vågen igen och allt känns betydligt lättare. Hjärnan är en otroligt kraftfull apparat och den är precis lika duktig på att tala om för dig att allting är bra som att allting är skit. Det gäller bara (iallafall för mig) tippa över vågskålen så det blir mer tummen upp än tummen ned. Inte helt lätt alla gånger men man har inget att förlora på att försöka.

På den ekonomiska fronten har det inte hänt så mycket. Mina konton på Avanza ligger på blått med något undantag och det mesta tuffar på. Med lite tur kanske det kan svänga nedåt mot slutet av månaden när det är dags att fylla på med mer pengar till maskinerna.

Min tredje utdelning trillade in på kontot idag också. Skanska delade ut 45:- som jag kommer sätta i arbete så snart som jag fört över lite mera pengar. Vårt mål att sälja saker för 10 000:- är vi på mycket god väg att klara av. Lite mer prylar måste krängas men innan sommaren ska det vara klart. Som ett led i att tjäna in 10 000:- utöver ordinarie inkomst kommer jag börja med annonser här på bloggen. Mest som ett litet experiment för att se vad som är möjligt. Hoppas ni som läser tycker detta är okej.

MvH Pengaregn

11 kommentarer:

  1. Vad gör en vecka eller två utan börs och spar fokus? Din pengamaskin ska ticka på ändå - i flera år. Så länge man inte säljer av allt och köper trisslotter så är det ok. :)

    Bra jobbat med försäljningen. Jag har haft en svacka i mars utan något sälj alls men förra veckan fick jag iväg lite oanvända prylar och idag har jag fotat massor för att lägga ut senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt så rätt. Något trissköp ser jag inte på horisonten;)

      Det är ändå konstigt hur det kan va. Ena veckan kan jag tycka det är kul att fota, lägga ut och skicka medans vid andra tillfällen tycker jag det är dötrist... Det går väl upp och ner som det mesta.

      Ha det gott!

      Gillade ert "få koll på matutgifterna" upplägg förresten. Har inte orkat ta tag i det så detaljerat ännu själv.

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hej, ska bli jättekul att följa din resa.
    jag kanske har missat det men när planerar du för att börja investera dina ärvda pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Du är hjärtligt välkommen att hänga med på resan.

      Jag har redan börjat investera småskvättar av mitt arv men den riktigt stora delen har jag inte fått tillgång till ännu. Förhoppningsvis kommer jag att på allvar börja investera arvet framåt sommaren.

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Hej Pengaregnet!

    Jag har två kommentarer jag trycker ihop i en :-)

    1: När jag börjar tappa suget brukar det vara när pengarna på kontot är slut och jag inte kan shoppa mer och det är där jag har gjort en stor förändring i min konsumtionskärlek... Jag shoppar aktier. När jag behöver ägna mig lite åt annat så loggar jag in på Avanza och läser, räknar och shoppar. Jag bygger enorma excelark eller springer över till z2036 och beräknar vilken dag jag kommer vara ekonomiskt oberoende. Det gör att mitt shoppingsug bidrar till mitt mål... Kan vara någonting att fundera på...

    2: Det hade varit kul att snacka reklam med dig om du är intresserad. Eventuellt har jag ett förslag som kan vara lönsamt för oss båda. Eftersom jag inte hittar någon mailadress till dig så får du avgöra om du vill ta kontakten :-) Attvaljalycka@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare!

      1) Jo så gör allt jag med och jag har upptäckt att jag främst hamnar i "svackor" när jag bränt aktiepengarna för innevarande månad. Då finns det liksom inget kvar att göra tills nästa lön.

      2) Låter ju superspännande, jag skickar ett mail till dig så tar vi det från det.

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Själv har jag klarat mig bra från konsumtion men köpte mig en tröst present förra helgen, men den får jag anse mig vara värd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad blev det för något trevligt då:)?

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Det gjorde du helt rätt i! Det var ett bra tag sedan jag köpt något nytt spel, är bra sugen på Far Cry Primal dock.

      MvH Pengaregn

      Radera