tisdag 5 april 2016

Rött som blod


Ja det vara inga muntra siffror som man möttes av vid inloggning på Avanza idag. Samtliga mina innehav lyser rött men det gör mig inte så värst mycket. Då jag hade lite slantar som låg och skvalpade passade jag på att fylla på med ett par aktier i H&M och i Investor och därav sänkte jag mitt GAV på dom bägge en smula.

Tänk vad jag har lärt mig ändå;) GAV...För någon månad sedan hade jag sett ut som en fågelholk om någon sagt det till mig men numera vet jag att det står får Genomsnittligt Anskaffnings Värde.

Förhoppningsvis kan jag bli både rik på kunskap och pengar på den här resan.

Efter tips här på bloggen om att det vore bra om jag kompletterade mina fonder med en globalfond passade jag på idag att ta in Länsförsäkringars Globalfond i portföljen. Troligtvis kommer jag låta som en riktig amatör nu men fy fasen va tråkigt det känns med fonder. Sparande i fonder förstår jag att folk tröttnar på. Det är liksom bara pengar in och sen händer det inte så mycket mer spännade. Visst man kan följa dom kurserna med och förhoppningsvis får man en indexnära avkastning men fy faaaasen vad tråkigt. Tacka vet jag utdelningaktier. Oavsett om utdelningen bara är på någon krona tycker jag det känns grymt varje gång det trillar in lite extra på kontot.

På tal om utdelare kommer jag under eftermiddagen lägga en mini-investering i Starbucks. Har haft ögonen på dom ett tag och egentligen skulle jag vilja att kursen trillade ned lite till men nu har jag bestämt mig för att jag vill ha in dom i portföljen. Förhoppningsvis sticker inte kursen iväg vid öppning och då tänkte jag köpa mig ett par aktier mest för att få in dom och kunna följa dom ”mer på riktigt”.

Handlar ni på er något nu när siffrorna lyser rött?

MvH Pengaregn

6 kommentarer:

  1. Hej Pengaregn

    Jag kan bara hålla med dig i att fonder är tråkiga men det ÄR en bra säkerhet och jag gillar valet av globalfond.

    Jag handlar som en tokig när börsen är blodröd men nu börjar det eka riktigt tomt i kassan igen så jag hoppas att det snart vänder upp igen annars vet jag inte hur jag skall klara mig... Får rensa i förrådet och sälja prylar så att jag har råd med mer aktier :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Att välja lycka!

      Så är det nog, skönt att kunna peta undan lite pengar och sen inte behöva bry sig så mycket om dom.

      Jag har drygt 30 000:- som ligger....hade ju tänkt pytsa ut dom över flera månader. Hur hade du gjort? In med hela rasket nu när det lyser rött?

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Tänk på att minimi courtaget är 9 kr när du handlar med Starbucks så för att inte courtaget skall käka upp för mycket bör man handla med 3600 kr per gång iaf :)
    Lycka till!

    /MJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet det men jag kände att jag kunde kosta på mig det bara för att ta en första position;) Annars fösöker jag sikta på köp för runt 599:- i svenska aktier per post och för mellan 3200-3600 när jag köper amerikanska.

      Ha det gott och tack för kommentaren!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Även jag har fonder, som stabilare motvikt till svajiga aktier, de är en slags säkerhet för mig.

    Jodå, det blev en del köp både i tisdags och igår, så nu har jag fått fyllt på lite mer utdelare :)
    Handlade även USA aktier för drygt 3200 totalt, detta för att få bästa courtage i förhållande till priset. Så det blir nog bra detta!

    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, får man fråga vad du plockade in för amerikansk aktie?

      MvH Pengaregn

      Radera