måndag 11 juli 2016

Det blir aldrig som man tänkt sig


Jodå ibland blir det allt det men rätt så ofta kan verkligheten skifta från den plan man gjort upp i sitt huvud. Mitt lilla äventyr över helgen resulterade inte riktigt i det tillskott till aktiekassan jag hade hoppats på. Allt är inte riktigt klart ännu men troligtvis landar jag på ett +/- noll resultat. På sätt och vis får jag vara glad för det. Jag förlorade inga pengar och det kan i vissa fall vara en vinst i sig. Än kan jag inte lämna slutrapport på projektet så än finns chansen, även om den är liten, att det blir några kronor på pluskontot.

Idag har jag min allra första semesterdag. Här där jag bor pinkar sommaren mig rakt i ansiktet och bjuder på ett ihållande regn. Egentligen spelar det faktiskt ingen roll. Jag har fått sova ut, mer kaffe är på gång och jag kan i lugnt och ro sitta och skriva detta inlägg. Semester är verkligen inte dumt. Man kanske skulle sätta upp någon form av plan att utöka sin semester med en vecka varje år framöver tills man når målet ”Semester 12 månader om året”:)

Ska jag nå dit lär jag fortsätta kämpa på med att bygga upp mina portföljer. Det känns som jag har bra momentum just nu med bra insättningar till pengamaskinerna varje månad. Det som jag skulle vilja få bättre fart på är sparandet av ”egna pengar”. Att sätta över 15 000:- från arvet varje månad är ju inga problem men att kunna sätta över en ordentlig slant från den egna lönen har visat sig trögare. Jag tycker jag varit duktig med att skala av och dra ned på våra fasta utgifter men ändå känns det som att det knappt blir något över när räkningarna är betalda. Har ni något knep ni tar till när ni tycker sparandet går trögt?

Jag har bra koll på räkningarna men med handen på hjärtat tror jag vi skulle kunna bli mycket bättre på att hushålla med pengarna när det kommer till konsumtion och speciellt då mat. Vi handlar det vi är sugna på och slänger nog lite för mycket mat av ren lathet. Det här området finns det massor vi kan förbättra men jag vet inte riktigt hur vi ska ta tag i det på ett sätt som inte känns som ”vatten och bröd”. Tips tas självklart emot tacksamt!

För första gången på bra länge lyste samtliga mina konton blått idag. Totalt har mina innehav i skrivande stund genererat en avkastning på 2548:- sedan inköp. Detta kan såklart svänga väldigt fort men jag tar tillfället i akt och njuter en smula av att ligga på plus ett tag.

Under veckan kommer vi bli översköljda av rapporter. Vilka ser ni mest fram mot?

MvH Pengaregn

10 kommentarer:

  1. Jag tror att du är inne på rätt spår med att pressa matkostnaden. Försök vända på det och istället köpa det som för stunden är billigast och gör en sport av att hitta något gott att göra av det. Inte ett dugg ödmjukt hänvisar jag till ett eget inlägg i ämnet: Vad kostar mat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får bli ett ryck nu när vi är lediga och förhoppningsvis kan vi få in lite nya rutiner. Det äär nog det som är svårast. Vi har vant oss med att vara latmaskar när det kommer till handling och lagning av mat. De rutinerna måste ändras, pronto! Tack för inspirationen du bjöd på via ditt inlägg:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Är man slö ska man satsa på storkok. Då kan man vara energisk en dag och sedan mikra i en vecka. Exempelvis fem minuter och 1,35 kr per portion.

      Radera
    3. Ja det kanske inte vore så dumt. Samtidigt så vill jag ju käka varierad mat. Blir lätt uttråkad när det kommer till mat...

      MvH Pengaregn

      Radera
    4. Ja, det där är ju en avvägning. Jag gillar att laga mat och testa nya rätter, men ibland är det skönt med tre minuter i mikron och bara skyffla in nåt.

      Radera
    5. Håller med dig till fullo. Hade jag varit själv så hade jag gärna kört på 3 minuters maten oftare men jag upplever att det blir svårare när det finns ytterligare 3 viljor i familjen som ska tillgodoses;)

      MvH Pengaregn

      Radera
    6. Familj verkar överskattat :-).

      Radera
    7. Haha, nej du, där kan jag inte hålla med dig:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Det var inte en lång helg med att leta pantburkar? Antar att det skulle kunna ge en hel del slantar förutsatt att man inte bara får ful-öl burkar! Väntar dock med intresse på vad du gjorde för spännande!? ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, nej men som det ser ut nu hade nog en helg i pantletandets tecken kunnat gett mer vinst i plånboken. Hmm ja, nån gång kanske jag kan dela med mig av lite mer detaljer;) Väljer dock att vara lite hemlig ett tag till:)

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera