onsdag 13 juli 2016

Fin rapport från Duni


Det var skönt att läsa att rapporten såg bra ut för Duni’s del. Jag tycker aktien har gått ganska trögt under året så därför uppskattades rapporten och kursens skutt uppåt mycket här hos Pengaregnet. För första gången på länge visar innehavet ett litet plus och blåa siffror gillas skarpt!

Det var väl inga hysteriskt fina siffror dom visade upp men ett plus är ett plus och jag gläder mig åt resultatet.

Resultat blev efter skatt 72 miljoner kronor för det andra kvartalet 2016 (69). Resultatet per aktie uppgick till 1:54 kronor (1:44).

Nettoomsättningen uppgick till 1.013 miljoner kronor (1.002).

Rörelseresultatet blev 101 miljoner kronor (97). Det operativa resultatet blev 108 miljoner kronor för kvartalet (104), vilket gav en marginal på 10,6 procent (10,3). Resultatet före skatt uppgick till 94 miljoner kronor (90).

Duni är väl inget bolag man hetsar upp sig sådär värst mycket över men jag tror deras pappersprodukter kommer ha en marknad ett bra tag framöver. Kan dom behålla eller förhoppningsvis höja utdelningen till nästa år kommer bolaget få ligga kvar och tråka sig i portföljen. Tråkigt men hyggligt stabilt och med en direktavkastning på i skrivande stund 4,47% gör att dom passar in fint i min svenska portfölj.

Äger någon av er Duni där ute?

På fredag kommer mer spännande rapportläsning då inte mindre än 6 av mina innehav lämnar rapport bland annat Axfood, Castellum och Gjensidige.

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. Jag äger inga Duni själv men det är kul att det går bra för de.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får köpa dig en slatt;)

      MvH Pengaregn

      Radera