torsdag 18 februari 2016

Portföljtankar


Fick häromdagen en fråga från rikedom.blogg.se om hur jag har tänkt gällande branschfördelning i min framtida portfölj samt hur många bolag jag tänkt mig att inneha. Denna kommentar inspirerade mig då jag själv haft dom här funderingarna en tid och tänkte att ni läsare kanske kan tycka det är kul att ta del av vad min snurriga nybörjarhjärna kokar ihop.

Jag kan verkligen inte påstå att jag gjort några djupgående analyser av de olika bolagen utan mer gått på känsla. Ska försöka förklara lite hur jag tänkt efter varje bolag. Here goes nothing...

Min tanke är att portföljen/sparandet skulle kunna se ut ungefär såhär:

Aktier 60-70%
Fonder 30-40%

Procenten kan såklart skiftas både upp och ned och nu redovisar jag heller inte hur jag tänkt angående buffertspar/krigskassa/flipperpengar/ölkontot.

Aktiedelen skulle jag vilja bestod av någonstans mellan 12-15 bolag och av dom bolagen skulle jag vilja att kanske 60-65% är svenska bolag och resten amerikanska. Merparten vill jag ska vara utdelande bolag. Jag vill också gärna få en så bra spridning branschmässigt som möjligt och vill helst bara investera i branscher som jag förstår mig på. Industri är en bransch jag kommer försöka hålla mig ifrån då jag sett med egna ögon hur extremt känslig den kan vara.

De bolag jag lagt i min bevakningslista är följande:

Svenska

Skanska                Kommer ärva en hel del, samt att jag gillar bolaget
H & M                  Stort, tryggt               
Swedish Match     Känner mig etiskt lite osäker på denna
Unibet Group        Tror 2016 kan bli ett bra år med EM bland annat
Handelsbanken     Den bank i Sverige jag har mest förtroende för
Nordea                  Mest för att jag har mina affärer där idag samt att kursen är fin
Investor                 Mest på känsla
Avanza Bank Holding    Varför inte? När man ändå pytsar in mer eller mindre ett helt arv där
Castellum              Hört massor med bra om bolaget
Akelius Residential Pref    Hmmm denna känns lite läskig
Tele 2                     Tryggt & Stort

Amerikanska

Coca-Cola Co        Stabilt bolag, grym dricka
Walt Disney Co      Kvalite
Take Two               Grym spelutvecklare med bland annat Rockstar under sina vingar
Mattel Inc               Vem gillar inte leksaker?
Netflix                     Den streaming tjänst jag tror mest på.
Realty Income Corp     Läst massor med bra om det, tilltalande med utdelning året runt

Jag tar såklart gärna emot förslag på andra trygga, utdelande bolag eller om ni ser något annat i mina tankebanor som verkar vara ute på seglats.

De fonder jag spanat in är följande:

Avanza Zero
Carnegie Småbolagsfond
Länsförsäkringar Global Index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond Sverige A
SPP Aktiefond USA

Vad säger ni? Har det brunnit totalt i skallen på karl’n eller kan jag vara något på spåren. Tanken är också att över tid flytta över mina pengar hit, inte allt på samma gång.

Detta inlägg blev lite i längsta laget men jag hoppas det kan vara okej ändå.

MvH Pengaregn


Hur fasen gör man raka kolumner när man inte kan använda tab?



6 kommentarer:

  1. Vilket fruktansvärt jobbigt teckensnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan delvis hålla med dig, är inte helt nöjd med heller och ska kika på andra.

      Trevlig helg!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Vilken fruktansvärd onödig kommentar.
    Trevlig blogg du har pengaregnet! Ska bli intressant att fortsätta läsa, tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tycker vi olika, hoppas det nya typsnittet kan funka :)

      Jättekul att du är inne och läser och kommenterar!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Ser ut som en genomtänkt plan. Personligen skulle jag av mina egna skäl inte köpa Swedish Match men annars skulle jag inte vara ledsen över att ha något av de andra bolagen i min portfölj. Att jag inte har det beror mest på pris och brist på pengar.

    En fond med investmentbolag verkar lite onödigt jämfört med att köpa dem själv, men jag har ingen koll på den. Såg bara namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Daniel! Och tack för att du kommenterar.

      Precis som jag skriver angående Swedish Match så känner jag mig också rättså osäker just på grund av det etiska. Vi får se vart det landar men just nu står dom inte överst på önskelistan.

      Tack för att du påpekande angående Spiltan och jag tror nog du har alldeles rätt, bättre att jag går in i några av bolagen direkt.

      Ha en fin dag!

      MvH Pengaregn

      Radera