söndag 12 juni 2016

Hundra procent bonde!


Ett av mina favoritprogram på tv är det danska programmet Hundra procent bonde. Här får vi följa den glade danska bonden Frank i hans strävan att få till ett självhushållande jordbruk. Jag älskar verkligen det här programmet och mer än en gång har jag drömt mig bort mot ett enklare liv där jag går och matar grisar och odlar allsköns ätbart. Med en stor skopa inspiration från Sparo har jag nu bestämt mig för att gå i bonderövens fotspår. Några hundra procent lär jag inte komma upp i men kanske en eller två:)

Vi har en stor trädgård hemma som vi fram tills nu inte utnyttjat mer än till studsmatta och gräsmatta (en liten liten jordgubbsodling har vi också). Min tanke har länge varit att odla i pallkragar men just priset på pallkragar har gjort att jag skjutit det framför mig. Tills nu då när inspirationen och odlingslustan spirar. En snabb sväng på blocket har nu gjort att jag har 5 st pallkragar att peta ned grödor i. Att dom totalt kostade mindre än vad två stycken gör på Coop eller Granngården gjorde att den lilla Joakim von Anka inom mig njöt rätt rejält:)

Nu ska här odlas allt i grönsaksväg som vi stoppar i truten. Om vi sparar någon krona på det låter jag vara osagt. För att komma igång krävs det ju endel. Dels pallkragarna själva men sen tillkommer jord, fröer och lite annat smått och gott. Kikade snabbt på Granngården vad fröer kunde tänkas kosta. Fy faaaeeen va dyrt det var. Ingen som har några fröer att avvara?:)

Egentligen gör jag det nog inte för att främst spara några pengar. Jag tycker mest att det är trevlig att gå där och vattna och pilla lite i jorden. Om det sen resulterar i något vi kan käka så är jag mer än nöjd. Steg ett blir att så sånt vi verkligen gillar och köper regelbundet såsom lök, sallad, kryddor, kanske lite rädisor och någon chilifrukt. Vi köper en en hel del färdig sallad i påse och kilopriset på det är inte att leka ned. Skulle vi kunna odla vår egen sallad tror jag nog att det finns en krona eller två att spara in. Kunde vi dessutom få fart på ruccola tror jag vi kommer få mer grönt i kragarna än vi kan äta. Tydligen växer ruccola fortare och snabbare än ogräs har jag hört.

Vad odlar ni? Några tips på lättodlade grönsaker?

MvH Pengaregn

5 kommentarer:

  1. Haha, så det är jag och en obegriplig dansk som fick dig att ta steget alltså :-)? Jag är hedrad!

    Vet inte vad Granngården har för priser, men jag fick tips om http://www.fromedposten.se/. Chili odlar jag med frön från en chilifrukt, så funkar det blir det gratis. Fast för att få chili att funka utomhus tror jag du måste långt söderut.

    SvaraRadera
  2. Jepp, du och den svamlande dansken gjorde att jag tog steget:) Haha. Glömde skriva i inlägget att programmet Hundra procent bonde helst ska avnjutas med avstängt volym;)

    fromedposten.se ska jag ta mig en titt på! Tack för tipset:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  3. Jag odlar chili, tomater, gurka och paprika i växthus, det finns billiga små tunnelväxthus i plast för några tusenlappar. Väl värt pengarna tycker jag!

    Har en stor egensnickrad pallkrage där jag odlar sallad, ruccola (som växer som ogräs!), spenat och en hel drös jordgubbar! Ska göra om en annan odlingsplätt till pallkrage också, men det får vänta till hösten, måste flytta hallonsnåret till annan plats där de inte tar över så mycket först :)

    Har även kryddland med de viktigaste kryddorna, det är gott med färska kryddor på grillmaten!

    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färska kryddor är verkligen en härlig guldkant på grillmaten:)

      Tunnelväxthus kanske vore något att ta sig en titt på. Än så länge har jag faktiskt inte tagit tag i odlingsprojektet. Jag får skylla på att det varit för bra väder;)

      Tack för tipsen!

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Frank är jäkligt underhållande och jag älskar verkligen att följa denna serien men att kalla honom för "100% bonde?? Möjligen 100% snickare för det är det som han är riktigt duktig på. Inte fasiken lever han och hans familj på det som hans små kolonilotter producerar! Inkomsterna kommer från böcker, föredragshållande och framför allt från pengarna som man får från dansk TV.

    SvaraRadera