fredag 3 juni 2016

Tusen ideér


I min hjärna pågår en ständig febril aktivitet. Denna aktivitet har ökat en hel del det senaste halvåret på grund av tillskottet av pengar. Vad är det då jag funderar på? Ja förutom alla funderingar kring börsen och placeringar så funderar jag otroligt mycket på olika affärsideér. När jag nu har på gång såpass mycket pengar in känns det också som att möjligheten, och nästan skyldigheten, till att starta upp någon form av verksamhet eller investera i olika verksamheter är bra mycket större än den varit förut.

Mitt nuvarande jobb är bra. Jag får träffa mycket människor, relativt fritt, okej lön, schyssta förmåner. Men... Jag vill något mer. Jag kan inte se mig i mitt nuvarande jobb om säg 5 år. Jag vill utveckla något. Starta upp mitt/mina egna företag, se det växa, tjäna pengar på något som intresserar mig samt vara min egen chef. Det optimala företaget vore ju något jag kunde sköta från vilket ställe som helst på jorden (helst vid sidan av en pool med en iskall pilsner i näven).

På någon blogg (har glömt bort vilken) läste jag för en tid sedan att miljonärer oftast har 5 inkomstkällor. Detta var något som triggade mig grymt mycket och direkt började min hjärna spinna vidare på ideér och kläcka nya. Många gånger fastnar mina ideér som just ideér och det blir inget av dom. Dom stannar helt enkelt kvar i min hjärna och bidrar inte ett endaste dugg till dom där 5 inkomstkällorna. Nu får det vara nog! Vingarna ska testas.

Tidigare har nog mitt problem varit att jag sett företagande och nya inkomstkällor som antingen eller. Antingen har jag mitt vanliga jobb eller så har jag det andra och inget där i mellan. Så behöver det ju inte vara! Kanske kunde det till och med vara bättre om jag hade mitt ordinarie jobb samtidigt som jag sjösatte någon av alla mina tusen små ideér. Det finns ju inget som dikterar hur stor inkomstkällan behöver vara. Som start och som inspiration kanske det kan räcka med att den genererar litegrann. Rom byggdes inte på en dag osv osv...

Just nu sitter jag och ruvar på en idé som som jag tror skulle kunna generera en slant år efter år efter år. Kortfattad skulle man kunna säga att det handlar om att bygga en informationssida på internet. Hur mycket en sådan sida skulle kunna tänkas generera har jag inte en aning om. Det jag dock vet är att det inte skulle kräva något hästjobb att få igång den. Dessvärre är jag ingen computer-wiz själv så om någon är grym på att göra hemsidor samt har stenkoll på reklamintäkter på nätet får hen hemskt gärna höra av sig till mig! Kanske kan vi tjäna någon krona tillsammans:)

MvH Pengaregn

4 kommentarer:

  1. Inte göra hemsidor, men android appar ;) här är ett projekt jag nyss avslutade för att underlätta vid ölbryggandet: https://vimeo.com/168770659

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fasen va coolt! Blev ju riktigt sugen på at brygga mitt eget öl. Kanske ge ut en "Dividend Brew" :)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hej! Vi verkar tänka ganska lika :) Jag har också väldigt många idéer men har börjat testat lite olika. Så jag har reggat eget företag och provar lite olika saker. Tex en liten webbutik samt en del olika hemsidor. Hör av dig om du vill bolla idéer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du kommit igång lite! Just att komma igång har varit mitt stora problem. Antingen har inte finanserna funnits där eller så har tiden/orken fattats. Bollar gärna lite ideer med dig om du inte stjäl dom och blir miljonär på dom :) Haha

      MvH Pengaregn

      Radera