måndag 13 juni 2016

Skattepengar i arbete


Först av allt måste jag ta tillfället i akt och tacka, bocka & buga för alla fina ord och peppande uppmaningar jag fått i helgen. Era ord värmer sannerligen:) Tusen tack!

Innan helgen bar det iväg utför på börsen. Dessvärre hade jag ingen möjlighet att hänga med och köpa i utförsåkningen förrens i dom sista skälvande minutrarna. Några ordrar till barnens portfölj gick igenom på bland annat Skanska och ICA gruppen. Min tanke var att försöka öka på lite i mina befintliga innehav om nedgången höll i sig under måndagen och visst gjorde den det... och lite till.

Ännu en dag av röda siffror och efter en herrans massa strul med direktöverföringen under förmiddagen kunde jag till slut öka på i ett antal av mina innehav. 5000:- av mina skattepengar fördes över till Avanza och numera är merparten av den pengen satt i arbete.


Förutom ökningarna i befintliga innehav kunde jag inte hålla mig borta från att plocka in ett nytt bolag. ABB har numera tagit en plats i den svenska portföljen. Jag önskar att jag nu kunde skriva något mycket smart och genomtänkt varför jag tog in dom men det kan jag inte. Jag har hört och läst en hel del positiva saker på sista tiden om detta anrika bolag och det räckte för att jag skulle ta en första position. Kan Miljonär innan 30 ha dom i sin portfölj så kan jag också ha det:) Magkänslan sa köp och så fick det bli!

I fredags trillade också min första utdelning in från det amerikanska bolaget Archer Daniels Midland. Detta innehav har verkligen gått som tåget för mig och är i dagsläget upp 20%. Med denna utdelning och en liten skvätt från Nobina kunde jag stryka ännu ett mål från min lista. Denna gång kunde jag stryka målet om 50:- i månadsvis snittvärde. Ta gärna en titt på sidan MÅL som jag passat på att uppdatera. Portföljsidan kommer också uppdateras i sinom tid.

Annars verkar mycket handla om Brexit och fotbolls EM just nu. Pengaregn kommer med spänning följa bägge två:)

MvH Pengaregn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar