tisdag 16 augusti 2016

Fruktansvärt tråkiga utgifter Del 2


Tidigt i Maj skrev jag ett inlägg om utgifter som på olika sätt kändes onödiga och retliga. För de som vill ta sig ett titt på det inlägget finns det här: Fruktansvärt tråkiga utgifter.

Idag har jag fått en alldeles förträffligt irriterande anledning att återkomma i ämnet. Under delar av min semester hade vi stopp i våra avlopp. Detta ledde bland annat till att vi inte kunde tvätta i vanlig i ordning och heller inte använda en av våra duschar. Efter ett antal försöka att peta hål på skiten själva gav vi upp. Det var helt enkelt stopp och inget av de trick vi provade hade någon som helst effekt. Ja vad gör man då? Ett alternativ kunde ju varit att spränga hela avloppet och sen lägga nytt (då det typ hade kostat lika mycket pengar) men vi valde fegvarianten och ringde en rörmokare.

Efter 1,5 månad kom till slut rörmokaren och spolade, sög och grejade och fick bort stoppen (de var två visade det sig). 40 minuter tog denna tillställning.  Skönt att få det fixat! Glädjen varade ända tills räkningen damp in. Det tog över en månad för dom att få hit en snubbe men typ en kvart att få ut fakturan. När jag sen kollar fakturaspecen har jag fått betala för 1,5 timmes jobb och maskinhyra?? Är det här standardförfarande? Kan man helt godtyckligt fakurera precis vilken mängd tid man vill? Nu räckte det ju inte riktigt med detta heller... Anledningen till att jag fick vänta såpass länge på att någon skulle komma hit och åtgärda stoppet var att dom skulle höra av sig när dom var i min stad. att dom då har fakturerat mig både för en kilometerkostnad samt en restid på drygt 800:- gör mig helt jävla vansinnig! Ska jag bara tugga i mig det här? Är det såhär det går till?

Dessa pengar hade jag bra mycket hellre petat in på börsen där dom kunde gjort någon nytta. Nu återstår bara om jag kan lyckas tjata bort några hundralappar från fakturabeloppet. Jag har dock inga stora förhoppnings på den fronten...

Bit ihop, kom igen!

MvH Pengaregn

22 kommentarer:

  1. Jobbar själv som elektriker. Du måste ha med i beräkningen allt som sker i förberedande syfte för jobbet. Resan dit. Kanske måste han åka förbi firman och hämta något som vanligtvis inte ingår i servicebilens utbud. Köpa med något material osv. Det låter som en grym hantverkare om han bara var på plats i 45min och löste problemet! Det hade kunnat krångla och tagit 2-3h eller hur?

    Tex måste han säkert rengöra sina verktyg och maskinen efter jobbet. Eller hade han hyrt maskinen tom? Isåfall tar det tid att åka och först hyra sen lämna tillbaka på tex ramirent. Vem ska betala det?

    Jag tycker det låter som du fick en väldigt snäll faktura! Men självklart en tråkig utgift.

    Mvh Elektrikern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper alla dina argument men i just det här fallet passar inte ett enda av dessa in.

      Visst kunde det ha krånglat och tagit längre tid så all heder till hantverkarn själv. Hade det tagit längre tid hade jag ju självklart inte ifrågasatt att dom också fakturerade mer tid.

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Ifrågasätt och be dem förklara. Det kanske är helt korrekt, men ju fler tveksamma fakturor som betalas utan knot desto saltare lär de bli. Så funkar mänskligheten.

    Hur fick du tag i rörmokaren? Jag försöker alltid hitta leverantörer med rekommendationer från släkt och vänner eller i sämsta fall från bostadsrättsföreningen. Man kan bli blåst ändå, men risken blir mindre än om man tar en på måfå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag absolut göra. Kommer slå dom en pingla under morgondagen är tanken.

      Jag hittade företaget på nätet så det var helt i blindo utan rekommendationer. Sättet du förespråkar är såklart att föredra men jag var desperate:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Tack, nu blev jag ju ännu mer nöjd över att vi inte har avlopp! ;)

    En lite mer detaljerad faktura kanske hade suttit fint, så man lätt ser vad man betalar för och så får de kanske färre arga påringningar.
    För jag kan tänka mig något liknande som elektrikern nämner, att det finns jobb ikring som inte du sett.
    Sen finns det säkert hantverkare som lägger till om de kan, och andra som är försiktiga och snarare drar ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte har avlopp? Hur funkar det?

      Att betala för någonting annat än hans arbete i det här fallet känns väldigt märkligt. Att det finns kringkostnader för utrustning lär ju redan vara inbakad i den rätt saftiga timpenningen...

      Det finns säkert som du säger hantverkare av bägge sorterna:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Omedvetenellermedvetenkonsumtion16 augusti 2016 kl. 23:39

      Utan rinnande vatten så är det inte så konstigt utan avlopp :)
      Gör åt myyycket mindre vatten än 'vanligt folk' och en hel del av avfallsvattnet går till blommor/växter.

      Ja, man ska våga ifrågasätta!
      Hopas du låter oss veta hur det går med denna faktura! :)
      Lycka till!

      Radera
    3. Nej det är klart det:) Men du/ni har så året runt alltså? Känns verkligen fascinerade:)

      Lovar att hålla er uppdaterade om hur det går med fakturan;)

      Tusen tack!

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Tror oxå att du fick en rätt "snäll" räkning då det kunde tagit längre tid att lösa stoppet, dock tråkigt med utgiften :( I mitt yrke är det brukligt att fakturera 1 timme om jobbet tar upp till en timme, sen tillkommer ev restid och bilersättning, vissa firmor (typ Bravida)tar även för maskinhyra. Det jag reagerar på är att det tog så lång tid att få hem servicekillen, borde ta max en vecka tycker jag.

    Ett tips är att du skaffar en vanlig trädgårdsslang, som du med en överkoppling kan skruva på ett vattenuttag/kran/blandare, så kan du rensa enkelt själv, är det duschavlopp modell nyare så lyfter du bara upp "vattenlåset" i brunnen och kör slangen fram o tillbaks till stoppet lossar. Modell äldre (gjutjärn) finns det en rensplugg du lossar. Är det skitan du får stopp i är det bara att fylla en hink med vatten och snabbt hälla i (spola samtidigt), och eller smocka med sugpropp, lossar till 95% alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstiga mellanslag det blev i texten ovan :)

      Radera
    2. Att fakturera för en timme om jobbet tar upp till en timme köper jag fullt ut och det hade inte förvånat mig om dom i mitt fall ha avrundat 40 minuter till en timme. Helt ok👍🏻

      Märkligt att flera säger att jag fått en "snäll" faktura utan att jag berättat vad totalsumman låg på;)

      Dina handfasta tips ska jag ta med mig. Tusen tack för dom! Det här är ju kunskap alla skulle få lära sig innan man flyttade hemifrån. Iofs ska ju rörpularen ha något att fakturera också;)

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Jag gissade att det inte rörde sig om några hiskeliga summor om fakturan var på 1,5 tim, därav "snäll" faktura, missade att du fick betala 800:- i restid, oj, :(

      Timpriset borde ligga på runt 350:- bilkostnaden strax över 100:- om det var max 3 mil, och maskinhyran är ju svårt att säga då jag inte vet vilken sort som användes, priser ex moms.

      Japp varsågod för tipsen :)

      Radera
    4. Du är inte supernära i något av dina antaganden faktiskt. Samtliga ska upp en hel del;)

      MvH Pengaregn

      Radera
    5. Jösses, då har vi väldigt billiga hantverkare häromkring låter det som.

      Radera
  5. Kom att tänka på en gammal rolig historia.

    Hjärnkirurgen anlitar en rörmokare och går i taket när han får fakturan: "Jag får jobba en hel dag för att tjäna så här mycket pengar!"
    Rörmokaren: "Jag vet. Jag knegade också som hjärnkirurg innan jag blev rörpulare."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha ja den var inte dum😂

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Åker jag ut till en kund är minidebitering 2h oavsett jobb samt fast kostnad för servicebil. Servicebilen kostar alltid 500. Oavsett om jag kör 1km eller 20km genom vägtullar och parkerar dyrt.
    Jag är anställd och är verkligen glad att privatkunder utgör Max 5% av mina jobb.

    Just av den anledningen att dom tror det är gratis att anlita en. Att allt material magiskt bara hoppar in i skåpbilen av sig självt. Att skräp slänger sig självt. Att jag sover i skåpbilen utanför deras hus. Och att jag sitter och väntar på att dom ska ringa så jag kan va där på 1 sekund.

    Kommer dom inte på 4 veckor så har dom antagligen fullt upp. Ring en annan firma du är inte deras drömkund ändå, som bitchar om en vanlig faktura :)

    Elektrikern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig jobbat som elektriker (utan i branscher som inte regelmässigt kan fakturera för varenda overheadkostnad), men drar du den där ramsan varje gång du kommer hem till en kund finns det kanske ett samband mellan deras eventuella "bitchighet" och den servicegrad de upplever sig få.

      Radera
  7. Självklart utförs jobbet professionellt och med ett leende. Säger bara att grundpriset (startavgift) eller vad du nu vill kalla det är 2h+bil. Sen om kunden ringer ut mig för att torka dom i arslet 5 min spelar det ingen roll.

    När du sparo kör (standup var det va?) så tar du ju knappast betalt 400-500/h du står på scen utan du har väl ett fast pris på en föreställning som börjar på 5-10,000?? Och det ska ju täcka alla dina kringkostnader samt timmar du lägger ner på förberedelser som publiken inte ser. Eller har jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det naturligtvis, och du är i din fulla rätt att ta vilka start- och timpriser du vill så länge du redovisat dem. Att kunden vill veta vad han betalar för - oavsett bransch - är inte per automatik bitchighet i min värld, det är sunt förnuft.

      Det finns både bra och dåliga hantverkare, men det har knappast gått dig förbi att den gängse uppfattningen om er är att ni tar skamlöst betalt, saknar yrkesstolthet och tycker att kunden alltid har fel. Jag säger bara att denna uppfattning knappast uppstått helt grundlöst.

      Jag var krönikör i en hantverkartidning i några år och jag tror inte att jag en enda gång läste eller hörde talas om en hantverkare som på allvar försökte förstå kunden, det var alltid taggarna ut från första stund.

      Tack för ordväxlingen. Intressant att höra andra parten i hantverkarkonflikter och det var inte min mening att starta krig.

      Radera
  8. Ser hur som helst fram emot en bättre spec av fakturan. Och vad rörisen har att säga om den.

    Och tack för bra bloggar sparo och pengaregnet

    SvaraRadera
  9. Jag köper också fullt ut att det kan finnas minimidebiteringar av olika slag och utkörningskostnader med mera. I just det här fallet så väntade jag över en månad för att dom skulle höra av sig när dom ändå var här. Det är väl egentligen det som stör mig mest att jag ändå fått betala deras utkörningsavgifter. Hade dom också från början sagt att dom skulle debitera mig X timmar oavsett hur lång tid jobbet tog hade jag inte "bitchat" ett endaste dugg.

    Kommer alldeles strax peta ut en liten kort update i ärendet:)

    Som en parentes gällande det här med fakturering från den sida jag sett av det inom musikvärlden så skulle specarna bli bra konstiga för ett mindre band om dom skulle ta betalt för reptid, strängar, bensin med mera med mera. I den världen skulle det rätt omedelbart leda till att dom fick noll bokningar.

    Tusen tack för komplimangen!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera