måndag 19 september 2016

Tidsinvestering


Att investera sina surt förvärvade slantar är såklart alldeles strålande och något som alla som har möjligheten borde göra. Något jag känner blir viktigare och viktigare är dock att investera sin tid. Jag vet inte om det har att göra med att jag är småbarnsförälder som detta har blivit mer och mer aktuellt. Antalet timmar eller minuter jag har att själv bestämma över är inte sådär värst många och då blir jag extra irriterad på mig själv när jag inte investerar den klokt.

Att jag vaknat upp ekonomiskt i och med mitt arv tror jag också spelar in i mitt nya tids-tänk. Hur man väljer att spendera sin tid är såklart helt upp till var och en men jag tycker det är viktigt att man gör ett aktivt val. För egen del har alldeles för många kvällar spenderats framför tv eller med att glo ned i mobilen och det tycker jag inte känns bra. Jag älskar att se på film, spela tv spel och se på tv så det är inte sysslan i sig som jag inte tycker okej utan det jag stör mig på är när jag gör det av lathet och slentrian. Att istället aktiva välja att se en film eller se ett program blir en helt annan sak för mig. Då är det mitt val och inte bara tidsförstörning.

Den allra vidrigaste formen av tidsförstöring ägnade jag stora delar av min helg åt. Nummer ett på min lista av värdelösa tidsförstörare är: Att stå i kö! (Att spendera tid med att utföra sysslor åt min sten-korkade chef skulle ju också kunnat vara etta på listan men det får jag ju åtminstone betalt för)

Oftast står man ju i kö för att nå fram till något som förhoppningsvis ska ge någon form av njutning eller fylla något behov och då kan kanske köandet vara värt det, i små doser, samtidigt som det är ett nödvändigt ont. När mer eller mindre hela dagar ägnats åt detta rinner det lite över för mig. Att timme in och timma ut bara vänta kan driva mig till vansinne. Tidsinvesteringen i just det fallet tycker jag är bedrövlig.

Är det något jag  hoppas mina pengar ska kunna ge mig framöver så är det lite mer tid att förfoga över själv. Alltså tid där jag aktivt kan välja vad jag vill hitta på oavsett om det är att kika på när färg torkar eller starta upp ett eget företag.

Varje dag får vi ju allihop en slatt med tid att förvalta. Det är ju dessvärre omöjligt att spara på tiden men investera den kan man definitivt göra och det är något jag ska försöka bli betydligt bättre på.

MvH Pengaregn

4 kommentarer:

  1. Kloka ord! Men kan du inte försöka använda den där kötiden till något vettigt? Läsa, skriva, lyssna på något intressant...?

    Beträffande tv var det ett av mina bästa beslut någonsin att slänga ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag varit själv hade jag absolut kunnat använda tiden till något annat men när man väntar i grupp så är det liksom det man får göra.

      Slänga ut TV'n kommer inte jag slänga ut än på ett bra tag. Den används till mycket glädje utöver slentrian-tittandet också:) Skulle dock gärna slippa tv-licensen... men men

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Mycket bra inlägg! Visserligen är tid pengar, men om jag fick välja skulle jag vilja ha obegränsat med tid.

    Om jag ska stå i en lång matkö, till exempel, brukar jag sätta på mig hörlurar och lyssna på musik. Då njuter jag under tiden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattade inlägget:)

      Ja tänk om man kunde få utdelning av tid istället för pengar. Nu får vi nöja oss med pengautdelning och det är ju inte fy skam det heller:)

      Som jag skrev till Micke här ovan så hade jag absolut kunnat göra något vettigt av tiden om jag hade varit själv i den där kön. Nu hade jag sällskap och då känns det en smula märkligt att trycka in hörlurarna;)

      MvH Pengaregn

      Radera