torsdag 12 januari 2017

Kom igen nu då Novo!


Ibland önskar man allt att man kunde trycka ctrl+z på endel beslut man tagit. När Novo Nordisk i somras fick sig en törn och backade ganska rejält valde jag att kliva in i bolaget. Ingen större position utan mer en "doppa-tårna" position i vanlig Pengaregn-ordning. Sedan dess har innehavet visat rött mer eller mindre konstant. Det vill liksom inte hända något...

Som grädde på moset klev ju igår Trumpen ut och började gapa om att läkemedelsbolagen minsann skulle få på pälsen. Ja vad händer? Ännu ett tok-dyk i Novo😒 I dagsläget börjar jag på att bli ganska trött på ankaret Novo och överväger faktiskt att ta en förlust. Det tar ju såklart emot och hoppets finns ju där att det ska lyfta någon gång framöver. Vad tror ni, finns det något drag kvar i den danska giganten? Med en allt fetare värld borde dom ju helt klart ha framtiden för sig.

Äger ni Novo Nordisk? Hur går era tankar?

Som om det inte var nog med elände har jag idag också lyckats bli utskälld vid 2 tillfällen på mitt jobb. Oh happy days... Det är tur att helgen är inom räckhåll.

MvH Pengaregn

17 kommentarer:

  1. Jag köpte in ett antal för några dagar sedan och det lyser tyvärr rött hos mig också. Jag tror dock att det kan bli en bra investering på längre sikt. Tyvärr blir det inte färre diabetes fall i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm frågan är vad som ska till för att det lyfta ordentligt? Iofs kanske den nuvarande värdeskostym passar bättre än den mer uppumpade som dom haft tidigare...

      Egentligen kanske man skulle pumpa in mer pengar nu men jag känner mig för feg:/

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Låter helgalet. När jag doppar tårna blir jag överlycklig över prisras så jag kan fylla ut positionen billigare. Värsta jag vet är småslattar som springer iväg i pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir jag också allt som oftast när det kommer till mina test-poster som dippar. Dock så är det något som inte riktigt känns rätt för min del när det kommer till Novo och därför har jag inte känt mig bekväm med att peta in mer pengar.

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Bara att behålla på lång sikt och kanske öka smått om den fortsätter vara svag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tanke är att antingen dubblar jag innehavet eller så säljer jag av alltsammans. Vi får se vilket det blir framöver:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Hej!

    Jag har som regel att sälja när ett innehav dippar mer än 10%.
    Är det en allmän nedgång på börsen så kan jag omvärdera detta så klart.
    I ditt fall hade jag nog sålt och köpt något annat.(Danske Bank??)

    Lycka till!!

    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Jojje!

      Min regel är nog mer Buy N Hold så några regler kring att sälja när det dippat en viss procent har jag inte. Det kanske vore smart dock...

      Hmm Danske Bank säger du..Ja det kanske vore en ide att ta en titt på:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Köpte själv mer idag på dippen. Ligger själv på minus. Det jag har lärt mig hittills är att det tar tid för ett företag att övertyga marknaden om att företaget inte är så dåligt som marknaden trots allt tycker. Ett par månader räcker inte och det kan ta mer än 12 månader att komma igen. Det behövs ett antal kvartalsrapporter med stigande vinster och efter ett tag omvärderar marknaden priset. När väl EPS viker ner i det långa loppet så kan man behöva omvärdera sin investering.

    Alla mina bästa investeringar har hittills legat på minus de första 6 månaderna efter inköp. Det är viktigt att veta varför man köper ett företag. Då kan man luta sig tillbaka mot det när det är röda siffror i portföljen.

    Mvh
    SM

    SvaraRadera
    Svar
    1. I just det här fallet så hade jag faktiskt ingen aning vad jag köpte mer än att dom sysslade med insulin och var danmarks största bolag. Dippen i somras blev helt enkelt för frestande och jag gjorde inte min hemläxa. Dock så lär man sig av det mesta och så även i det här fallet:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Novo Nordisk har blivit en typisk "blogg aktie" där ingen verkar göra en djupare analys än att det finns många tjockisar runt om i världen... Prispressen på insulin kommer faktiskt att bli enorm i framtiden. Kolla in Novos skyhöga marginaler och fundera på vad som kommer att hända med dessa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har nog alldeles rätt. Jag köpte på den allmänna rea-mentaliteten kring bolaget i bloggsverige förra sommaren och gjorde inte min läxa. Ska ta mig en titt på Novos skyhöga marginaler innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra med mitt innehav.

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Misströsta inte!

    Jag köpte själv inte Novo, utan håller mig till amerikanska läkemedelsbolag såsom Abbvie Inc. Men jag tror inte att Trump kommer ha någon långvarig reell effekt på läkemedelsindustrin.

    Jag ligger nästan 19% i minus på Betsson - ett köp jag själv ångrar.

    I min mening är det bara att vänta och se tills de visar plus. Utdelningsinvesterarens regler gäller, och så gör även Warren Buffets. Never lose money!

    Mvh
    Aktievargen
    www.aktievargen.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske är det bara att ha tålamod. Nu är mitt innehav så litet så i det stora hela gör tappet i Novo ingen större skillnad. Never lose money... Hmmm ja fast jag undrar om det inte är lika bra att rycka bort endel plåster någon gång ibland;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  8. Jag var tvungen att logga in på nordnet och kolla, det är typ de enda aktier jag har på nordnet, resten på avanza.

    Jag hade lite flyt och fick bra inköpspris på novo, så ligger fortfarande plus 6,5%.

    Om du känner dig osäker så skulle jag avvaktat, dvs varken köpa eller sälja. Risken är att man köper för mycket för tidigt eller dumsäljer när man är osäker.

    Själv har jag väldigt liten del i novo, ca 0,2% av porföljen så jag låter de bara skvalpa där. JNJ däremot är mitt 3e största innehav och det känner jag mig mycket trygg med och kommer öka direkt om den dippar.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  9. Gick kort novo i somras och stängde med med fin vinst. Funderar på att gå kort igen nu när stämningarna om kartellbildning börjar trilla in.

    SvaraRadera
  10. P/E nere på 16. Jag köper alla dagar i veckan med den värderingen. Har däremot blivit lite få köp i Novo senare tid :)

    Var inte orolig. Världen kommer behöva deras verk.

    SvaraRadera