tisdag 10 maj 2016

Fruktansvärt tråkiga utgifter


Titt som tätt stöter vi nog alla på och tvingas hantera oförutsedda och tråkiga utgifter. Allt som oftast kommer dessa när dom är som minst välkomna och kan vända en annars bra dag till en rätt gråmulen sådan.

För min del verkar det finnas något slags osynligt samband med att när det trillar in lite mer pengar än vanligt kommer det också fler tråk-utgifter ramlandes i släptåg. Detta kan så klart vara en ren slump men i vilket fall som helst så stör det mig. Fucking Murphy!

Jag tänkte här göra en liten topplista av de utgifter som jag tycker känns allra mest tråkiga och onödiga. De första två är givetvis helt självförvållade och kan undvikas på ganska enkla sätt. De andra två har lite mer egen nytta i sig och kommer vare sig man vill det eller inte. De sista två kan också undvikas men det är inte aktuellt för vår familj.

Fortkörningsböter / Parkeringsböter

Nummer ett på listan! Som att riva sönder tusenlappar och spola ned dom. Jag har åkt på fortkörningsböter ett antal gånger i mitt liv och varenda gång har jag förbannat mig själv i månader. Sen har jag också lyckats med konststycket att få mina böter på sträckor kring skolor. Där räcker det med någon ynka kilometer för fort så ryker tusenlapparna fort som bara tusan. Parkeringsböter är väl i sammanhanget betydligt mildare men precis lika tråkiga att få. Om jag skulle uppskatta hur mycket jag lagt på böter hittills i livet skulle jag gissa på någonstans kring 12 000:- - 15 000:-. Släng in detta i valfri sparkalkylator och se vad utfallet skulle kunnat varit om pengarna investerats istället... Suck!

Förseningsavgifter

Man missar att en räkning ska betalas. Under ett par dagar går man och njuter lite av att det just denna månad blev lite mer pengar över efter räkningarna betalats. Sen kommer brevet... och ångesten... Påminnelsebrev samt påminnelseavgift. Fy satan alltså vilken onödig utgift. Sen verkar det också som att summan företag får lägga på i påminnelseavgift är godtycklig. Jag har sett allt från 20:- till 80:- i avgift. Numera är jag pedant med att få in samtliga räkningar i tid så jag slipper detta. Där det går har jag också e-faktura eller autogiro för att spara in på fakturaavgiften. Inga stora utgifter men många bäckar små...

Nya däck till bilen

Denna utgift har man ju iallafall själv nytta av. Någon större glädje av den mer att man åker en smula säkrare känner inte jag dessvärre. En klassiker när jag står där hos bilhandlaren är också att dom säger:

Jovisst kan du köpa dom här billigare däcken men då har du ju mer eller mindre inget halkskydd när det regnar. Hade jag varit du som har barn hade jag köpt dessa lite dyrare däck istället.
Mjaaa jooo man vill ju vara rädd om sin familj såklart...
Då kör vi på det dyrare alternativet då?
Mjaaa njaaeee
Man vill ju att barnen ska åka säkert
Ja men kör på det då för faaaan!

4-5000:- fattigare...

Bilen hade väl egentligen förtjänat ett eget inlägg som tråkig utgift. Ett stort hål att stoppa pengar i är vad en bil är. Transport måste vi dock ha och får då snällt bita oss i kinden och betala för kalaset.

Pass till familjen

Glada i hågen ska familjen Pengaregn ut på en liten semestertur. Just ja pass kanske man måste ha? Jomenvisst! Och det gäller samtliga i familjen det. Till och med mister mini-pengaregn som nyss fyllt 1 ska ha ett pass. Kostnad för familjen: 1400:-! Dessa pass kommer ju självklart skänka oss massor av glädje i och med att vi kommer resa runt lite. Kan dock inte låta bli att tycka att utgiften känns sur.

Jag hade nog kunnat lista några till poster som stör mig men jag vill inte dra ned mitt annars goda humör idag:)

Vilka utgifter stör ni er allra mest på?

MvH Pengaregn

3 kommentarer:

  1. Jag kom på en jävligt trist utgift igår: TBE-vaccin för familjen, eftersom vi ska till östeuropa i sommar och där är det ganska utbrett tydligen. För fullgott skydd ska man ta 3 doser per person och det kostar 350 kr/dos för vuxna och 300 kr/dos för barn. Ett komplett skydd för familjen kostar alltså 1300 kr * 3 doser = 3900 kr! Det var helt klart inte med i budgeten...

    Jag har dock aldrig i hela mitt körkortsliv (18 år) fått fortkörningsböter (ta i trä) så det kanske jämnar ut sig i längden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy fasen TBEvaccin hade definitivt kvalat in på min lista. Sega pengar, det är ju som ett köp i valfritt bolag i Amerika.

      Gött för er både med resa och att slippa TBE dock😊👍🏻

      Är det tur eller försiktighet som gör det tror du?

      För egen kan jag med gott samvete säga att jag kör rätt laglydigt så jag måste haft en smula oflyt på bötesfronten😊

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Fasen va slarvigt jag skriver... Får skylla på att jag kommenterar via mobilen...

      MvH Pengaregn

      Radera