tisdag 24 maj 2016

Hur får ni värme i stugorna?


Precis som de allra flesta andra är vår största utgift vårt boende. Vi bor i en lite mindre villa och har verkligen inga monster-lån men ändå är huset vår klart största utgift. Kokar man då ned dessa utgifter till lite mindre poster så är amortering och ränta några av de största. Dock så försöker jag se amorteringarna som ett sparande då vi ju faktiskt bit för bit gör oss mindre skuldsatta för varje månad som går. Räntan vet ni sen tidigare att jag håller på att bråka med ett antal banker om. Nästa rond i matchen går faktiskt i morgon då jag möter Nordea och givetvis kommer jag skriva uppföljning om hur det gått här på bloggen. Utöver ränta & amorteringar står uppvärmning som den klart största pengaslukaren.

Under vintern som gick hade jag tårar i ögonen vid nästan varje tillfälle jag öppnade räkningen från elbolaget. Jag trodde vid ett par tillfällen att dom faktiskt skämtade med mig, men så roligt var det tyvärr inte. I dagsläget värmer vi upp vårt hus med elpatron och det är så klart inte särskilt fördelaktigt. Detta måste åtgärdas innan nästa vinter! Jag vägrar betala såpass mycket för uppvärmning ytterligare en slasksäsong.

Som ett första steg till minskade utgifter bytta jag elbolag och utnyttjade Fortums nykunderbjudande och med dom sänkte jag kilowattkostnaden något. Nästa steg för att verkligen spara pengar krävs lite mer funderingar och investeringar. Vi behöver byta uppvärmningssystem på vårt hus helt enkelt.

Det alternativ som just nu känns mest aktuellt är bergvärme. Det kommer svida endel i plånboken att installera det men förhoppningsvis kan det både löna sig på minskad elräkning samt att huset kan få en liten uppvärdering. Vi har sedan tidigare en luft/luft värmepump som jag funderar på att placera om och sätta i källaren för att värma våra golv lite. Sen finns också lite funderingar på om vi skulle installera en braskamin. Dels för att mys-elda i men också att använda som spets om det skulle bli riktigt bedrövligt kallt på vintern. Att kunna elda känns också skönt så man inte är till 100% beroende av el när det kommer till att värma upp.

Hur värmer ni upp era kåkar? Har ni några tips? Än så länge har vi inte tagit något beslut om hur vi ska göra så jag tar verkligen tacksamt emot tips, råd och erfarenheter gällande detta från er läsare.

MvH Pengaregn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar