måndag 30 maj 2016

Pengaregn's snabba guide till barnspar



Idag gick mina barns portfölj live på Shareville. Man kan väl lugnt säga att jag än så länge inte riktigt fått någon koll på hur saker och ting funkar där men lägg hemskt gärna till mig och om ni har portföljer där får ni gärna tipsa mig så jag kan följa er.

Troligtvis finns det tusen andra ställen man kan läsa om hur man allra bästa vis sparar till sina avkommor men jag tänkte att det kanske finns någon mer där ute som inte är jättepåläst och skulle behöva en liten lättläst guide hur man får fart på sitt barnsparande. Jag är på inget sätt någon expert på börsen eller sparande men jag vill ändå dela med mig av det jag snappat upp.

Mina barn har den stora förmånen att ha mor och farföräldrar som är mycket generösa. Utöver att dom öser kärlek över mina kids sparar dom också till dom. Detta sparande har nu jag tagit över förvaltningen över och i och med det har jag läst på en hel del om just barnspar. Här kommer således en liten snabbguide till barnspar.

1) Öppna konto

Om du inte redan har ett konto hos antingen Avanza eller Nordnet är det dags att styra upp det nu. När väl ditt konto är på plats är det dags att välja kontoform. Den kontoform jag anser är allra bäst och smidigast är en Kapitalförsäkring. Här kan du själv välja förmånstagare men du står fortfarande som ägare till kontot. Alltså finns inte risken att din 18-åring super upp hela det sparade beloppet samma dag dom fyller myndig. Det är också du som bestämmer när barnen får tillgång och även hur mycket dom kan plocka ut.

En annan fördel med Kapitalförsäkringen är att du kan handla både med svenska och utländska aktier utan att det blir problem med källskatten. Och utländska aktier måste man ju ha. Vad vore ett barnspar ute en klase med Disney aktier:)

2) Ett eller flera konton?

Här har jag valt att samla bägge mina barns sparande i en och samma kapitalförsäkring. Anledningen till detta är att jag inte vill att värdet ska variera mellan deras olika konton. Låt säga att man hade ett varsitt konto till barnen. Ena barnet vill ta ut en slant under värsta börsdippen. Det andra barnet som kanske har några år kvar tills det blir aktuellt att ta ut några pengar börjar ta ut pengar när börsen står all-time-high. Det skulle kunna skilja en hel hög med tusenlappar på dom olika kontona. Det allra mest rättvisa blir, iallafall enligt mig, att spara åt dom på ett gemensamt konto och sen låta dom ta ut lika stora summor. Jag kan väl erkänna att systemet gällande uttag är inte helt finslipat ännu. Allra helst skulle jag ju vilja fått dom att förstå att det allra bästa är att låta pengarna ligga kvar ett bra tag till och låta dom växa ännu mer. Men det ska jag återkomma till när det blir aktuellt.

3) Sätt igång och månadsspara

När sparhorisonten är såpass lång tycker inte jag att det finns någon anledning att inte satsa på aktiemarknaden. Kör på ett gäng indexfonder med fokus på olika länder om du inte känner dig tillräckligt insatt för att handla i aktier direkt. Satsa på att hålla nere avgifter och kostnader och fortsätt pytsa in pengar månad efter månad. Känner man sig tillräcklig bekväm med att köpa aktier direkt går det fin fint det med. Satsa på att få lite spridning på innehaven oavsett om det handlar om fonder eller aktier. Diversifiering är fina grejer det! Min tänkte fördelning är någonstans kring 50& fonder och 50% aktier.

4) Få med dina barn på ekonomitåget

Det allra bästa ett barnspar skulle kunna ge är nog ett intresse och en förståelse för ekonomi. Om jag kunde lämna det till mina barn så har jag iallafall gjort något riktigt bra. Jag önskar så att jag hade fått mig en grundkurs i ekonomi och börsen när jag var sådär 15-20 år gammal. Ett alternativ skulle ju kunna vara att göra barnen delaktiga i valet av aktier. Låta dom vara med och bestämma var deras pengar ska hamna och på så vis förhoppnings så ett litet ekonomiskt frö. Det finns såklart en hel del andra sätt att öka deras förståelse för ekonomi men delaktighet tror jag är ett sätt.

5) Låt tiden göra sitt

Fortsätt spara i upp och nedgång i sådär 18 till 20 år och förhoppningsvis kan du lämna över en riktigt fin grundplåt till ditt nu nästan vuxna barn.

Återigen, jag är ingen expert eller analytiker och längre än till ett godkänt i Matte A kom jag aldrig inom det matematiska under gymnasiet.  Förhoppningsvis kan mina tips vara till nytta för någon ändå. Investeringar går givetvis upp och ned och det finns inga garantier gällande avkastning. Det vi vet är hur börsen gått dom senaste 70 åren och det är en hyggligt brant kurs uppåt dock med dippar här och där. Tänk långsiktigt!

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. är det så klokt att spara på sina barns namn? Har hört så mycket skräckhistorier. Är det inte klokare att spara på sitt eget namn men öronmärka pengarna? Är nybörjare på allt det här så blir bara nyfiken....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte alls klokt att spara i sina barns namn. Absolut inget jag skulle rekommendera!

      Däremot rekommenderar jag att barnen står som förmånstagare på kontot. Alltså om något skulle hända med dig så tillfaller pengarna barnen:)

      Fick du uppfattningen att jag rekommenderade att man skulle spara i barnens namn i mitt inlägg?

      MvH Pengaregn

      Radera