tisdag 31 maj 2016

Vilken röra


Idag genomförde jag de första affärerna hos Nordnet till mina barns portfölj och jag kan inte säga att jag är imponerad. Fy satan vad rörigt och tillkrånglat allt är. Det känns lite som att resa tillbaka till slutet av 90talet när man ska navigera sig runt på sidan. Vid flera tillfällen har jag slitit mitt hår när jag försökt göra något så enkelt som att hitta mina sparade aktielistor. Det slutade med att jag skapade en ny lista hos Avanza istället så jag på ett lätt sätt kan följa bolagen jag vill ha i barnens portfölj.

Shareville tycker jag verkligen är toppen men jag saknar integrationen mellan den vanliga sidan och Shareville. Jag hade gärna sett att man bara behövde ha en flik öppen istället för två. Bara en sån sak som att jag upplevde det mycket smidigare att köpa aktier via Shareville än via den vanliga siten kan ju vara ett tecken på att den vanliga siten är behov av rätt mycket förbättringar. Förmodligen är Nordnet mycket medvetna om det här och förhoppningsvis kommer en förbättrad sida inom kort. Som det ser ut idag är jag grymt glad att jag valde att placera mina slantar via Avanza. Även Avanzasolen har sina fläckar men allt som allt så vinner dom än så länge i min bok.

Jag tror tröskeln att börja med aktier kan vara rätt så hög hos många och då är användarvänlighet och en lättförstådd sida otroligt viktigt.

De bolag som plockades in i portföljen var H&M, Skanska, och Investor. Jag tog egentligen ingen hänsyn till kurserna förutom hos H&M utan jag plockade in några av de bolag jag vet jag vill ska vara grundbultar i portföljen. Skanska och Investor var i mina ögon lite dyra men möjligheten att sänka GAV:et kommer att finnas framöver då planen är att månadsspara i dessa bolag. Väldigt små poster handlade det om i alla tre fallen.

Hoppas ni haft möjlighet att få lite sol på er idag

MvH Pengaregn

4 kommentarer:

  1. Tja Anders!

    Jag håller med dig fullständigt om att det är otroligt viktigt at sidorna är användarvänliga för att locka de stora massorna småsparare till börsen. Nu använder jag inte Nordnet själv men jag äger ju aktien så lite orolig blir jag när jag hör dig beskriva nordnets sida. Det låter inte bra det där. Nu hoppas jag att de uppdaterar sin sida illa kvickt alltså innan Avanza drar ifrån fullständigt.

    Senaste tiden har ju Avanza gjort massor av uppdateringar och jag gillar varenda en av dem så just nu kollar jag lite på båda dessa bolag och jämför dem med Google vs Yahoo ungefär. Om Google är Avanza så är Yahoo Nordnet....blir gapet för stort kommer det aldrig att täckas igen så nu får Nordnet ånga på om de ska behålla sin plats i min portfölj! Jag äger gärna Google men inte Yahoo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte det är riktigt så illa som Pengaregn får det att låta som. Det är mest att det är lite annorlunda så om man är van vid Avanza så går man fel ibland. För de som bara använder Nordnet tror jag inte det upplevs som något problem.

      En rejäl uppfräschning skulle inte skada. Navigering och tydlighet tycker jag de är lite efter på.

      Radera
    2. Jag är självklart medveten om att störningsmomentet eller problemen minskar betydligt när man vant sig med sidan. Dock kan jag inte låta bli att tycka att många saker är betydligt rörigare och krångligare på Nordnet. Jag vet efter kontakt med deras support att dom jobbar på en ny sida, förhoppningsvis är lanseringen av den inte allt för långt bort.

      Ha det fint!

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Tjenare Drömmaren!

      Jag tror att rent investeringsmässigt kan säkert Nordnet vara ett bra val. Som jag skrev till Daniel så vet jag efter kontakt med deras support att en ny sida är på gång. Och kikar man på det som dom gjort den senaste tiden med Shareville så tycker jag absolut det finns en uppsida :)

      Allt bra annars?

      MvH Pengaregn

      Radera