tisdag 7 juni 2016

Med mössan i handen...


Under fredagskvällen fick jag en kommentar här på bloggen som gjorde att jag fick ställa mig i skamvrån. Användaren Newman ifrågasatte mitt val av fonder och påpekade att jag var rätt långt ute och seglade angående mitt påstående att Avanza Zero var bredare än Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Jag hade ju givetsvis tok-fel och efter att den värsta skammen lagt sig tyckte jag det var riktigt skönt att få bli satt på plats. Genom Spiltan exponeras man ju mot en herrans massa fler bolag än man gör via Zero. Riktigt så långt tänkte inte jag i fredags...

Min blogg har från första början varit tänkt som ett klassrum för mig men även för andra som vill hänga med på resan. Jag kan verkligen nästan inget om börsen men jag vill lära mig och dela med mig av den kunskap jag tar till mig. Då är kommentarer som Newman’s guld värda. Visst, jag framstod som dåligt påläst och kanske en smula korkad men det kan jag bjuda på för jag lärde mig faktiskt något av händelsen.

Att just framstå som dåligt påläst tror jag överlag ekonomibloggare är livrädda för. Det är väldigt sällan man stöter på någon som känns osäker och velig. Ofta är strategierna vässade till sin spets och argument för och emot är som laddade granater. Jag tror inte ens om jag låtsades att jag skulle kunna få till det. Jag är dåligt påläst, jag har ingen erfarenhet, jag har inga högskolepoäng. Vad jag däremot har är ett driv, en vilja, och ett rätt stort arv jag måste förvalta på ett förnuftigt sätt. Förhoppningsvis kan jag nostalgiskt kika tillbaka på bloggen om några år och skrocka åt hur jäkla grön jag var när jag tog mina första stapplande steg.

Jag är den första att räcka upp handen när det kommer till att erkänna min okunskap inom börsen men genom att vi byter kunskaper med varandra lär vi oss förhoppningsvis mer och mer längs vägen. Och jag hoppas att även om inte jag kan bjuda på djupa, insiktsfulla analyser av bolag att det fortfarande finns något i det jag skriver som kan intressera någon.

Vill ni ta er en titt på inlägget där jag stolt visar upp min okunskap så finns det här

Vad mina nyfunna insikter leder till framöver det vet jag inte ännu. Nya fonder är inplockade i portföljen och jag kommer låta dom ligga där ett tag. En tanke jag har är att i samband med juni månads aktieköp plocka in ett till investmentbolag i portföljen. De jag sneglar mest på är Kinnevik och Svolder. Vad tror ni om dom?

Tack Newman för att du hjälpte mig en bit på vägen!

MvH Pengaregn

5 kommentarer:

  1. Tja Pengaregn.

    Vilket bra inlägg!

    Jag har faktiskt skrivit ett mycket liknande inlägg för några månader sedan när jag var helt grön. Man kan inte en massa då utan bloggen och bloggandet gör ju att man sakta men säkert lär sig saker. Det är ju det som är så jäkla bra med att blogga juh!

    Jag anser mig fortfarande helt grön och kommer kanske aldrig att bli lika påläst om aktier som vissa av ässen i den här sfären men det har aldrig vart mitt mål heller. Jag tänker att jag gör så gott jag kan så länge jag tycker att det är kul och att det ger mig något.

    Tänk på att det är din blogg, du äger den och jag läser den, du bestämmer, det finns inga krav!
    Se bara till att ha kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Drömmaren!

      Kul att du uppskattade inlägget.

      Det är svårt att vara mästare på allt från första stund. Det enda vi kan göra är att försöka fylla på med kunskap längs vägen och försöka se till att vägen ger ordentligt med glädje och inte bara skoskav:)

      Tack för din kommentar!

      Ha det toppen:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hej! Inte illa att som glad amatör gå och bli huvudperson i ett blogginlägg :-) Jag är själv ganska ny på investeringar och läser konstant böcker, bloggar och artikar för att förkovra mig. Därför är det extra kul när man kan hjälpa någon annan se det personen missat.

    Vad skönt prestigelös du är! Har bokmärkt sidan och kommer att följa din resa, kanske komma med något instick då och då om jag känner att jag har något att bidra med.

    Må väl!
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var väl värd att bli huvudperson:)

      Super kul om du vill hänga med på resan, jag ser fram mot att ha dig som följeslagare!

      MvH Pengaregn

      Radera