fredag 3 juni 2016

Nya fonder i portföljen


Jag nämnde kort i ett tidigare inlägg om att jag avyttrat mitt innehav i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Anledning till detta var främst att jag var sugen på att plocka in något mer investmentbolag i portföljen och då kändes det onödigt att ligga kvar i Spiltan. I och för sig skulle man väl kunna säga samma sak om mitt innehav i Avanza Zero då jag äger en hel del av dom bolagen också, men den känns ändå betydligt bredare.

Istället för Spiltan har jag sneglat österut men även inom Sverige. Valet föll på AMF Aktiefond Asien Stilla havet och Didner & Gerge Småbolag. Bägge dessa fonder täcker in regioner och marknader jag själv tycker är svårt att investera i. Småbolag tycker jag är grymt spännande men svårt som tusan och något av en djungel. Jag är glad om jag kan hänga med bara litegrann i svängarna när det gäller dom stora bolagen. Att få koll på småbolagen känns just nu som ett lite för högt berg att klättra upp på. Avgiftsmässigt sticker det iväg lite när det kommer till Didner & Gerge men jag tänkte ge dom ett år och sedan utvärdera. Bortser man från Didner så har jag en genomsnittlig förvaltningsavgift på 0,24 och det tycker jag är helt okej. Tanken är att båda fonderna ska utgöra 10% var av den totala fondpåsen. Sidan Portföljen kommer uppdateras inom kort.

Sparo skrev tidigare idag ett underhållande inlägg angående rådgivning och om vem man kan lita på. Med inspiration av det inlägget kände jag att jag måste dela med mig av en rätt så rolig sak jag stötte på i den regionala blaskan där jag bor. En gång i månaden skickar tidningen med en bilaga som heter Arbete & Ekonomi och i denna bilaga fann jag dessa charmanta rådgivare:


Va tokigt det kan bli ibland:)

Ja säg...vem i hela världen kan man lita på?

Trevlig helg!

MvH Pengaregn

6 kommentarer:

  1. "Välsött säkerhetsbolag" skriver Johan Hagbart. Måste saknas ett mellanslag där, "väl sött" heter det ju och ratas därför av oss som vill ha lite kärvare och surare portföljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha den hade jag faktiskt missat😂

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hej! Undrar hur du resonerar när du skriver Zero är bredare än Spiltans fond? Via de underliggande investmentbolagen får man ju diversifiering på en mängd olika bolag och brancher minus H&M. Zero följer bara trettio bolag, med slagsida mot just H&M, banker och verkstad. Investor, Industrivärlden, Lundbergs, Melker Schörling och Latour täcker ju in många av tungviktarna på Large Cap, och Ratos ger tillgång till ett antal onoterade bolag. Spiltan har ju dessutom utklassat Zero de senaste tre åren: 54,71 % mot 24,12 per den 3/6. Är intresserad av hur du kommit fram till att Zero skulle vara ett bättre val?

    Trevlig helg!

    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Newman och tusen tack för tankeställaren!

      Att kalla Zero bredare än Spiltan var ogenomtänkt och korkad av mig. Tänkte faktiskt aldrig så långt som du förklarade. Precis som du säger blir ju Spiltans innehav betydligt mer diversifierat och erbjuder ett betydligt bredare spektra än Zero.

      Anledning att jag valde bort Spiltan var av den anledningen jag skrev i inlägget. Alltså att jag vill plocka in något mer investmentbolag i portföljen och på så vis ta del av dess utdelningar. Genom att direktägt fler investmentbolag ville jag inte vara "dubbelexponerad". Att sen Spiltan stått still under den tid jag ägt den gjorde att min amatörmässiga magkänsla sa sälj.

      Att Zero är kvar i portföljen baserade jag nog i ärlighetens namn mest på sitt pris. Billigt, svenskt, någorlunda tryggt. Ungefär så tänkte jag.

      Tack för att du fick mig att tänka ett extra varv. Det är vid just dessa tillfällen som den här bloggen blir riktigt värdefull för mig. Jag skriver inte här i egenskap av en lärare utan som en elev. Jag vill ta till mig ny kunskap och jag är den första att erkänna när jag tänkt galet eller fattat något helt fel.

      Trevlig helg!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Vad kul att kunna bidra! Vi lär varandra och lär av varandra - precis som det ska vara!
    Visst är det roligare att direktäga bolagen och få utdelningen på kontot! Jag har inga illusioner om att slå Investmentfonden, men det handlar ju också om att ha kul med sin hobby :-)

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att ha roligt är nog det viktigaste av allt det! Just nu är jag mest sugen på Kinnevik och Svolder. BTW så skrev jag ett inlägg om just lärandet och hur du lärde mig i det här fallet. Ta dig gärna en titt!

      MvH Pengaregn

      Radera