tisdag 14 juni 2016

Unilever tar plats i portföljen


Soldaterna har stått redo under en tid i min KF och började nu bli rätt ordentligt otåliga. Igår kväll fick dom äntligen ge sig ut och kriga. Unilever PLC gick ned under kvällen och då passade jag på att ta en första position. 8 aktier köptes till kursen 44,73. Inklusive courtaget på 8 kr blev totalkostnaden 2965:-. Med facit i hand kunde jag haft lite mer is i magen då aktien föll ännu mer under kvällen men att sitta och vara efterklok gör ju ingen glad. Från och med September kommer Unilever börja leverera utdelningar till min växande snöboll.

Med fler än 400 varumärken, bland annat Ben &Jerrys, Axe och Lipton, så kan man verkligen beskriva Unilever som en jätte inom livsmedelsindustrin. Med fin utdelningstillväxt tycker jag att bolaget är ett välkommet tillskott till min portfölj!

När vi ändå är på andra sidan atlanten och snurrar kan jag inte låta bli att nämna den nu pågående E3 mässan. Världens största tvspelsmässa pågår just nu i Los Angeles och endel nyheter presenteras som kan påverka oss aktieägare. För oss svenskar tyckte jag det var glädjande att både Starbreeze och DICE presenterade nya/halvnya spel som ser riktigt lovande ut. Electronic Arts som äger DICE står på min bevakningslista och någon gång kommer jag ta en position i företaget.

I mina ögon gjorde Microsoft en bra presentation på E3 med en hel del spännande nyheter, bland annat en ny slimmad Xbox One men också en helt ny konsol som ska släppas nästa år vid namn Xbox Scorpio. Allt detta är såklart småpotatis i skuggen av Microsoft köp av LinkedIn. Varför dom köpt den trötta mötesplatsen går över mitt förstånd och jag har svårt att se hur dom ska klämma något värde ur det förvärvet. Marknaden verkade hålla med mig då kursen tok ett dyk efter tillkännagivandet.

Här hemma fortsätter börsen att lysa rött och mina innehav har fortsatt söderöver. Det skulle inte göra mig jättemycket om vi kunde få ligga kvar kring dessa nivåer ett tag till så jag kan klämma in ett månadsköp till dessa priser.

Vad tror ni, får vi en vändning nu eller kommer vi fortsätta nedåt? Min amatörmässiga gissning är nog att det kommer fortsätta vara oroligt tills britterna bestämt sig om dom vill vara kvar och leka eller inte.

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Både Starbreeze och Electronic Arts tror jag har ett bra 2016 att se fram emot. Starbreeze är publisher för nya multiplayer-spelet Dead by Deadlight som fått helt enormt med uppmärksamhet. Det lär sälja grymt bra - vilket även Battlefield 1 garanterat kommer göra, om antalet views och 'likes' av första trailern är någon indikation (nästan 40 miljoner views och nästan 2 miljoner 'likes'). Ser ut som DICE lyckats riktigt, riktigt bra.

    Eftersom varken Starbreeze eller Electronic Arts har utdelning finns de egentligen inte på min 'önskelista', men jag måste erkänna att jag är lite sugen på att ta en position i båda två om tillfälle ges.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just i kampen om multiplayerspelarna tror jag DICE dragit det längsta strået. Battlefield ser än så länge ut att dänga nya Call of Duty (Activision Blizzard skulle dock också gärna kunna få ta plats i min portfölj. Dom har ju dessutom utdelning;))

      Starbreeze har ju även utvecklat ett nytt ww2 spel som heter RAID, kikat något på det? Jag tycker det verkar kalasbra:)

      Electronic Arts är nog inget bolag jag har bråttom att ta en postion i. Dels på grund av det du säger angående utdelning. Då tror jag mer på Activision i det fallet. Starbreeze äger jag både i min och mina barn portfölj eentligen mest för att jag tycker det är fantastiskt kul med ett svenskt spelbolag som visar framfötterna och gör grymma spel. Förhoppningsvis börjar dom dela ut lite slantar i framtiden också:)

      Tack för din kommentar:)

      MvH Pengaregn

      Radera