måndag 27 juni 2016

När röken skingrat sig


Som jag skrev om igår genomförda jag under förmiddagen mitt lite dopade månadsköp. 16 000:- av mitt arv + 4000:- eget spar fördes över till Avanza för att sättas i arbete. Stockholmsbörsen föll precis som förutspått och jag plockade på mig.

Det är märkligt hur man fungerar psykologiskt. Omkring dessa nivåer låg vi för någon vecka sedan och då var det inte tal om någon rea. Idag däremot är det rena rama mellandagsrea-stämningen på börsen.

Efter att fyrat av mina kanoner och röken skingrats fortsatte givetvis börsen ned ytterligare en bit och med facit i hand så hade det kanske varit klokt att haft lite mer is i magen och inväntat eftermiddagens fortsatta utförsåkning.

Det är dock lätt att vara efterklok... Hade jag agerat på det sättet och väntat kunde lika gärna börsen tagit något kliv uppåt och då hade jag suttit här med skägget i brevlådan.

Nu är jag nöjd med mitt månadsköp och det känns faktiskt ganska tryggt att ha sin ”köpa-varje-månad” plan med sig. Dagens inköp hade gjorts oavsett Brexit eller Bremain och det ger viss ro till en just nu rätt frekvent arbetande hjärna:) Dagens påfyllningar och nyinköp kan ni se här nedan. Portföljsidan kommer uppdateras inom kort.


Jag tror inte vi har sett botten ännu och det ska bli väldigt intressant att se hur börsen kommer bete sig under resten av veckan. Jag har rätt så mycket torrt krut redo att sätta fyr på om det skulle falla ännu mer.

Under förra veckan presenterade jag ett antal av de bolag jag har på min bevakningslista. Dessa bolag kikade jag lite extra på under dagen men bara ett fick göra dom andra sällskap i portföljen. Valet föll på NCC. Deras direktavkastning är verkligen i lägsta laget men jag hoppas dom kan rycka upp sig framöver. Byggindustrin tror jag verkligen på de närmsta åren. Vi har stora behov av fler bostäder och här kommer bolag som Skanska och NCC vara huvudspelare.

Ett annat nytt bolag fick också ta plats i min utländska portfölj. Här föll valet på Gjensidige som jag spanat på ett bra tag. Bolaget fortsatte backa även idag och då passade jag på att plocka in dom. En pytteliten skvätt av Oscar Properties nya preff plockade jag också in mest för att ha något innehav som står emot dessa oroligheter litegrann. Att man själv kan välja inlösen en gång om året tyckte jag också kändes attraktivt.

Svolder är jag mycket sugen på men den ville inte riktigt sjunka till dom nivåer där jag tycker den känns attraktiv så jag avvaktar. Intrum Justitia och G4S är ytterligare två bolag som frestar men jag valde här att avvakta trots att dom föll till fina nivåer. Det går inte att köpa precis allt bara för att det faller;)

I min KF ligger nu drygt 4000:- som är tänkt att användas om några köplägen visar sig på andra sidan atlanten. Kommer försöka hålla ett öga på kurserna under kvällen.

Hur har det gått för er? Blev det några köp på denna bloody monday?

MvH Pengaregn

28 kommentarer:

  1. Ja, några Starbreeze och så lite Unibet till barnen. :)
    Avvaktar lite mer neråt sedan kanske ICA kommer med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja än har vi nog inte sett botten på den här utförsbacken. ICA är ju helt klart ett bolag som frestar vid lite lägre nivåer.

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Många bra köp, om man nu ska köpa alls just nu.

    Protesterar däremot å det starkaste mot ditt användande av uttrycket "skägget i brevlådan". Typiskt att skägg alltid ska användas i negativa sammanhang, som skäggbärare känner jag mig kränkt ;-)> (ja, jag har fått tillverka en egen bockskäggssmiley eftersom det inte finns någon, kränkt igen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är frågan det. Nu sammanföll ju raset med mitt ordinarie månadsköp så för mig var det givet att köpa:)

      Angående skägget... Kan det mildra något om jag berättar att jag också är skäggbeklädd?:) En klen tröst måhända men alltid något;-)>

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Då blir det ju ännu mer obegripligt ;-)>.

      Själv vill jag nog ha ner börsen minst tio procent till innan jag börjar överväga att köpa annat än guld, silver, olja och säljpapper. Bara lite småsugen på Elekta, men i och med att den slutade på plus idag kan jag nog låta bli den med.

      Radera
    3. Lovar att hitta ett bättre uttryck som inte kränker skäggbärare till nästa gång:) Deal?

      Tror det kan vara 10% kvar tills vi når botten denna gång?

      Hur handlar du med guld & silver?

      MvH Pengaregn

      Radera
    4. Låter som en plan.

      Jag tror att det kan vara 30 % kvar. Beror på vilken sikt vi pratar om. När president Trump tillträder kan det nog blåsa ordentligt, men det är möjligt att vi ska upp däremellan. Och det är ju inte kassaskåpssäkert att Trump vinner valet, men jag börjar leka med tanken att satsa pengar på det. Fast jag ångrar att jag inte gjorde det redan i den här vevan: https://www.youtube.com/watch?v=VfqVih7IFlI

      ETF:er: iShares Silver ETF och SPDR Gold Shares ETF. Är knappt 10 procent upp på båda på en månad.

      Radera
    5. Såpass alltså! Ja att det kan komma bli ett rätt rörigt år är nog en sak som är säker.

      Hujedamej om Trumpen kliver in som president, men det är nog ingen omöjlighet att det kan bli så:/

      Ska spana in youtube klippet (när inte risken finns att jag väcker någon;) och ETF:erna imorgon.

      Ha det fint!

      MvH Pengaregn

      Radera
    6. Jag kan förklara klippet helt tyst: en politisk kommentator får frågan av Bill Maher om vilken kandidat som har störst chans att vinna den republikanska uttagningen. Hon svarar Trump och blir utskrattad av såväl panel som publik. Antar att skrattet fastnat nu.

      Som icke-amerikan slipper jag ta ställning och har inte engagerat mig så himla mycket. Är övertygad om att Hillary Clinton vore en katastrof. Trump - kan bli bättre, kan bli sämre. Han känns som ett "wild card" på alla möjliga sätt. De som viftar bort honom som idiot (exempelvis 99 procent av svensk media) är fel ute, fast för att konstatera det behöver man ju bara läsa en objektiv artikel eller två.

      Ha det fint själv!

      Radera
    7. Underbart! Vilken service:)

      Jag är verkligen inte insatt i de olika presidentkandidaterna och det enda jag hört om Trump är "skandalrubrikerna" och det är väl tyvärr dem jag baserat min åsikt om honom på.

      Frågan är om min hjärna har ork att processa mer information när jag nu på daglig basis trycker in så mycket det bara går om börsen (iofs skulle det ju inte skada att läsa på lite om presidentvalet i börs-syfte också)

      MvH Pengaregn

      Radera
    8. Jag resonerar som så att det enda jag behöver veta i börssyfte är vem som vinner, inte vem som är bäst. Fast det hänger ju ihop lite också. Eftersom svensk medias grävambitioner i ärendet är "Trump är idiot så honom kan ingen rösta på" måste man ta in fler röster för att veta hur det ska gå.

      När det gäller själva valet brukar jag köra känsla och kunskaper genom Virtanen-testet: Jag tar reda på vad Aftonbladets svagsinta krönikör Fredrik Virtanen tycker och utgår ifrån att det är sundast att tänka precis tvärtom. Brukar inte slå fel.

      Radera
    9. Hahaha, att tänka precis tvärtemot vad Fredrik Virtanen tycker kan lätt vara det roligaste jag läst på ett bra tag:):)

      MvH Pengaregn

      Radera
    10. Roligt? Jag är gravallvarlig. Scrollar Virtanens senaste tio åsikter på Twitter och det stämmer varje gång. Karln är för diktatur, knarkar, tror att Trump bara har 20 procents opinionsstöd och föredrar John Grisham framför Stephen King. Du hör, han är ju inte klok någonstans!

      Radera
    11. Precis skvatt galen!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Hej!

    Vill bara påpeka ifall du tror på bostäder varför du äger NCC och inte deras avknoppning av deras bostadsbolag? Bonava som nyligen introducerades på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville hellre äga NCC. Skulle absolut kunna tänka mig att plocka in Bonava också framöver men först vill jag ge dom lite tid på börsen för att se lite hur dom trivs i den nya kostymen.

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Mestadels fina kvalitetsbolag du köpt. Är säker på att det är en bra investering på några års sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får man vara lite nyfiken och fråga vilka du inte tycker är kvalitetsbolag?:)

      Tanken är att ge dom ett sekel eller två av min tid och precis som du är jag rätt så säker på att det kommer vara en bra investering på sikt:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Ojdå, det var en drös olika aktier du köpte!

    Brukar själv göra liknande med mina veckoköp, så det blir många småköp.
    Själv köpte jag bl.a. NCC, ABB, H&M, SHB och Nordea.

    Kommer sikta mig in på investmentbolagen framöver, vill köpa både Investor, Industrivärden & Kinnevik.

    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag passade på att fylla på i samtliga mina innehav i min ISK:)

      Investmentbolag är nog inte så dumt. Jag siktar själv på att ta in ett eller två till.

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Jag har försökt att bärga mig och vid bra tillfällen köpa bara hälften eller en tredjedel först. Går det ner mer köper jag lite till och är nöjd. Går det upp köper jag kanske ändå och känner mig nöjd med att de första var billiga iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja någon form av plan gällande köp vid sånna här tillfällen vore kanske inte så dumt att ha;)

      Nu känner jag mig rätt nöjd med mina köp även om lite mer is i magen hade lönat sig. Skulle det fortsätta neråt har jag mer likvider att sätta i arbete:)

      Ha det fint!

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Jag känner mig ganska lugn just nu, har inte en för stor pott i aktier utan mest fonder och investmentbolag. Jag började med att sätta tänderna i: Hemfosa, Handelsbanken och Investor. Eftersom jag gör mina första aktieköp detta år så har jag siktet inställt på att räkna på mitt courtage. Men jag landar på Avanza Mini eftersom köpen är sparsamma. Just nu handlar jag för ca: 7000:- per månad och har ett rörligt courtage på 0,25.

    Jag ser att du gjorde ett ordentligt köp Pengaregn, hoppas att det lönar sig :)

    Har varit kund hos Avanza sedan förra sommaren, och jag känner att jag börjat i uppförsbacke. Som många andra vill jag att mitt kapital skall börja jobba, men det går trögt. Tänker dock inte ge upp!

    Trevlig sommar alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden är vår största vän när det gäller sparande och investeringar. Men jag håller med om att det kan kännas trögt, men vill inget hellre än att få rull på den där snöbollen:)

      Mini funkar klockrent för mig. Försöker hålla mig precis under 600:- för svenska köp men ibland så skiter jag i det. Det är lätt att bli lite låst när man kollar på courtaget hela tiden.

      Fortsätt kämpa, varje sparad krona har möjligheten att växa till fler kronor i framtiden!

      MvH Pengaregn

      Radera
  8. Absolut: tiden och vår målmedvetenhet och diciplin att följa de uppsatta planerna!

    Själv tankade jag Atlas Copco som PLANERAT. Och som du nämnde så spelar det för "planen" för att skapa passiv inkomst mindre roll om det blir Brexit eller Bremain. Och börsen kommer sannolikt överleva båda; och även om handeln kanske får nya förutsättningar för de olika bolagen kommer deras mål att vara detsamma: att skapa god avkastning över tid.

    Passade självklart på att tanka upp barnens båda portföljer med.

    Intressant diskussion om Trump vs Clinton. Det kommer bli knivskarpt vem som tar det.

    Återstår att se🤔



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att hålla upp spartakten och disciplinen är precis lika viktigt såklart.

      Så länge inget fundamentalt ändras i bolagen tror jag vi kommer överleva både Brexit och presidentval.

      MvH Pengaregn

      Radera
  9. Jag ser många gånger hur folk härute lätt blir besatta av direktavkastning, detta bör man väl inte stirra sig blind på?
    Om ett bolag inte expanderar och skapar tillväxt, då torde också själva värdet på aktien gå ned också. Jag har läst enskilda artiklar om hur folk blir blinda och bara tittar på direktavkastningen istället för helheten. Håller någon med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej stirra sig blind ska man inte göra. Dock får man väl göra ett val om man vill ha hög direktavkastning eller tillväxt eller möjligtvis en kombination av de båda. Lagom är bäst som svensken sa;)

      MvH Pengaregn

      Radera