torsdag 3 november 2016

Courtagefritt USA


Gratis är ju grymt gott som vi alla vet och jag har därför försökt att nysta lite i om Avanza kommer upprepa förra årets erbjudande med fritt courtage på Black-Friday. Jag skickade ut frågan här på bloggen för en tid sedan men ingen av er läsare verkade sitta på svaret. Frågan skickades idag vidare till Claes Hemberg som är tillbaka efter sitt break. Härligt att han är tillbaka men jag tycker hans vikarier har gjort ett toppenjobb medans han varit borta. Kudos till Johanna & Thomas!

Något svar angående courtaget har jag inte fått ännu men som av en händelse drar istället Nordnet igång en kampanj med fritt courtage för de 100 största bolagen i USA. Tummen upp för detta! Kampanjen pågår mellan 3/11-11/11.

Dessa små kampanjer tycker jag är toppen då man kan fylla på i sina amerikanska innehav utan att behöva fundera så mycket på att minimera courtagekostnaderna. Att månadsspara i dessa amerikanska giganter blir snabbt ganska dyrt med det vanliga courtaget. Med normalt courtage behöver man komma upp i summor kring 3500:- - 3800:- (beroende på dollarkurs) för att inte courtaget ska dra iväg alltför mycket. Alltså ger dessa kampanjer ett gyllene tillfälle att köpa på sig lite mindre skvättar och det gillar jag skarpt:)

Annars tycker jag det känns lite som lugnet före stormen på börsen just nu. Det händer inte sådär hemskt mycket. Det backar lite eller rör sig sidledes. Min gissning är att det kommer svänga betydligt mer under nästa vecka. Åt vilket håll får vi vänta och se. Jag kommer inte vikta om eller ändra något inför det stundande presidentvalet. Jag sitter lugnt i min lilla pengajolle...

Skanska som är ett av mina kärninnehav har massor med verksamhet i USA men jag tror oavsett Trump eller Clinton står som vinnare kommer bolaget att ånga på. Bägge kandidater pratar mycket om infrastrukturförbättringar och där tror jag Skanska kan plocka åt sig många fina kontrakt framöver.

Ändrar ni något inför Trump VS Clinton?

MvH Pengaregn


16 kommentarer:

  1. Fick även jag mail från Nordnet om courtagefritt, dock hade det varit kalas om Avanza körde med samma deal :) Då hade det blivit ytterligare köp i utlandet.

    Jag ändrar inget inför valet. Har sålt alla mina fonder idag men inte p.g.a. valet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vore ju himla trevligt om Avanza kunde hänga på. Har flera amerikanska innehav jag skulle kunna tänka mig att fylla på i.

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Hoppas Avanza tar efter (men samtidigt inte eftersom jag behöver spara till Serneke). De körde väl en liknande kampanj med courtagefritt på Independence Day i somras har jag för mig.

    Om de öppnar courtagefritt skulle jag garanterat handla mer Realty Income, kanske några aktier till i Coca Cola och till och med JNJ (som fortfarande är dyr men acceptabel när man slipper courtage och kan köpa en mindre post).

    SvaraRadera
    Svar
    1. 24/11 googlade jag mig fram till... Vet dock inget om hur prospektet ser ut...

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Buy quality, cry once;) J&J och Realty är kandidater till påfylllning för mig med.

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Serneke kan tecknas från den 14 november, då detaljerna i erbjudandet blir kända, och noteras den 24 november.

      Radera
  3. Har själv även ett Nordnet konto vid sidan av mitt Avanza konto. På så sätt kan jag ta del av Nordnets erbjudande också. Det går ju fort att föra över innehav från Nordnet till Avanza. Så har man Avanza är det bara skaffa ett Nordnet konto. Sedan handla på erbjudandet och till sist föra över inköpen till sitt ISK konto på Avanza. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om man kan tänka sig att ha sina utländska innehav på ISK. Själv vill jag ha mina utländska i en kapitalförsäkring så jag lättare kan få hem källskatten.

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Kostar det inte några procent att föra över aktier? Jag trodde inte det var något de gjorde gratis.

      Radera
    3. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar mellan två ISK i olika banker. Det jag dock vet är att det inte går att flytta en KF. Då måste man sälja av innehaven för att se köpa tillbaka dom i den andra banken. Är man då ute efter att spara courtage så blir det alternativet snabbt en förlustaffär.

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Tycker du ska skicka iväg din ändringsfråga till Mark Cuban ;) http://www.di.se/nyheter/mark-cuban-ar-hedgad-mot-en-trump-seger/
    Han har tydligen hedgat sig rejält mot en Trummp-vinst! =) Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det får stå för han det:) Nej jag sitter still och ser eventuella ras som möjligheter att plocka på mig lite mer andelar istället.

      Trevlig helg!

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Tror på en Trumpvinst, eftersom jag ser samma tendenser som innan brexit i media, opinion och politiska vindar. Det bästa för mig investerare är att ha lite löst kapital att vara redo med. Den där Cubans teori tror jag inte på :) Mvh / John

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt inlägg

    Jag säljer mitt innehav tillfälligt i Spiltan Räntefond och hoppas på en hävstång i samband med Amerikanska presidentvalet.
    Just nu gungar Hemfosa och ICA-gruppen på börsen, och det är där jag sannolikt kommer att bredda innehavet. Jag vill inte missa köp nästa vecka eftersom marknaden sannolikt kommer bjuda på köptillfällen. Efter detta så fyller jag återigen på Spiltan Räntefond igen. Sparandet har gått bra under året och utdelningarna börjar ta skruv snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande dagar har vi framför oss i vilket fall som helst. ICA börjar jag också tycka frestande ut. Vi får se om jag plockar in dom som ett komplement till mitt innehav i Axfood och för all del Unilever.

      MvH Pengaregn

      Radera